تشدید در گیری بر سر دانشگاه آزاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» آیت الله خامنه ای هم وارد صحنه شد

درحالی که هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در چند روز اخیر با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که کلیه دارایی های منقول و غیر منقول این دانشگاه به وقف درآمده، دیروز خبرهایی از مخالفت آیت الله خامنه ای با این تصمیم منتشر شد.

در همین باره خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام آگاه در دفتر آیت الله خامنه ای خبر داد که “موافقتی از ناحیه رهبری در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نشده است.”

این اعلام موضع آیت الله خامنه ای در حالی صورت می گیرد که او یکی از اعضای هیات موسس اولیه دانشگاه آزاد اسلامی بود و میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی از جمله اعضای هیات موسس جدید آن خواهند بود.

از سوی دیگر اما انتشار خبر مخالفت آیت الله خامنه ای با وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی پس از ان صورت گرفته که هیات موسس این دانشگاه در اطلاعیه روز دوشنبه خود در باره وقف دارایی های دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که در این باره موافقت رهبری جلب شده است.

در اطلاعیه هیات موسس دانشگاه آزاد در این باره تصریح شده بود:  ”با استعانت از الطاف الهی و پس از استیدان از مقام معظم رهبری و دریافت نظر موافق معظم له و با مشورت با حقوقدانان و صاحبنظران طی یکسال گذشته با صرف اوقات فراوان و بررسی های حقوقی و کارشناسی پس از تهیه و تصویب وقف نامه ای جامع در شامگاه پنجم ماه مبارک رمضان سال 1340 هجری شمسی مطابق با چهارم شهریورماه 1388 به اتفاق آرا و با توجه به مفاد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات موسس و واقف و با انشا و امضای صیغه شرعی کلیه اموال غیرمنقول اعم از مشاع یا مفروز و دارائی های منقول بادوام حقوق امتیازات سهام و تمامی اجزا توابع و متعلقات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی شامل کلیه واحدها مراکز سازمان سما و سایر موسسات وابسته موجود در کشور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها وقف خواهد شد.”

اطلاعیه دانشگاه آزاد همچنین اعلام می کرد که “1 ـ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی 2 ـ دکتر عبدالله جاسبی 3 ـ مهندس میرحسین موسوی 4 ـ آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی 5 ـ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی 6 ـ دکتر ابراهیم حسن حبیبی 7 ـ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی 8 ـ دکتر علی اکبر ولایتی 9 ـ دکتر حمید میرزاده” اعضای هیات موسس جدید این دانشگاه خواهند بود.

 

دانشگاه آزاد؛ مسیر حمله به هاشمی رفسنجانی

در طول چهار سال گذشته محمود احمدی نژاد و حامیانش حملات شدیدی را متوجه این دانشگاه و مسولانش کرده اند و این حملات با واکنش هاشمی رفسنجانی مواجه شده است.

در یکی از خبرسازترین موارد درگیری، در دی ماه 85  یک هیات پنج نفره رئیس جمهور به دنبال وعده “برخورد انقلابی” با دانشگاه آزاد اساس نامه جدیدی برای این دانشگاه ارائه کردند که کنترل آن را در اختیار دولت قرار می داد.  به دنبال این اقدام بود که هاشمی رفسنجانی به هنگام افتتاح کتابخانه واحد نجف آباد دانشگاه آزاد صراحتاً گفت: “امیدواریم شرارت هایی که می شود تا دانشگاه آزاد را تضعیف کند، شرش را کوتاه کنیم.” او همچینین خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد گفت: “مطمئن باشید برخی موذی گری هانسبت به حرکت اساسی دانشگاه آزاد اسلامی شکست خواهد خورد. اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌ها عقب بنشینیم باید به همان اطاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم.”

پس از برگزاری انتخابات و اعتراضات گسترده به نتییجه انتخابات و موضع گیری های هاشمی رفسنجانی در مقابل اتفاقات روی داده در کشور، حامیان محمود احمدی نژاد در دستگاه های امنیتی و قضایی اتهامات تازه ای را علیه فرزندان هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد مطرح کردند.

در تازه ترین مورد، در جریان  چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران “حمزه کرمی” فعال مطبوعاتی در اعترافات اجباری خود نام فرزند هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد اسلامی را ذکر کرد و اتهامات فراوانی مانند پولشویی و هزینه اموال بیت المال برای مصارف انتخاباتی را علیه آنها مطرح کرد.

پس از طرح این اتهامات فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی هاشمی با انتشار نامه ای ضمن رد اتهامات وارد شده به خود اعلام کرد که “طرح ادعاهای واهی و سندسازی خلاف واقع بوده و قبل از اثبات در مراجع قضایی جرم و قابل تعقیب است”.  فرزند هاشمی رفسنجانی در نامه خود همچنین با توجه به طرح این اتهامات در چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران تصریح کرد: “این اقدام فرمایشی درست پس از آن انجام گرفته که خبر ارسال شکایت خانواده آیت‌الله هاشمی از آقای احمدی‌نژاد برای قوه قضائیه اعلام شده است.”

با این حال اما فشار بر دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت مخالفت با هاشمی رفسنجانی از سوی حامیان احمدی نژاد پایان نیافت چرا که روز گذشته روزنامه ایران با اشاره به بازداشت دو تن از نزدیکان به فرزندان هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که “دوایی و رجبی از جمله متهمان اصلی آشوب‌های پس از انتخابات هستند که برخی فعالیت‌های پنهان مالی و رسانه‌ای عوامل پشت پرده این پرونده به آنها باز‌می‌گردد. نامبردگان ارتباطات نزدیکی با مهدی و فاطمه هاشمی رفسنجانی دارند.”

در چند روز گذشته  خبرگزاری رسمی دولت ایرنا نیز خروج مهدی هاشمی از کشور را به اتهامات مطرح شده در چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی مرتبط دانسته بود. خبرگزاری رسمی دولت مدعی شده بود که مهدی هاشمی پس از طرح اتهامات برعلیه اش در دادگاه به خارج از کشور گریخته است.

با این حال اما دانشگاه آزاد “سفر مهدی هاشمی رییس دفتر هیات امناء این دانشگاه را  جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور” دانست و تاکید کرد که “این سفر پیش از برگزاری جلسه دادگاه چهارم فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بوده است”.

 

وقف اموال برای جلوگیری از حمله دولتی ها

محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی رفسنجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اما درباره تغییر و تحولات جدید دانشگاه آزاد با بیان این که “تغییرات چندان و قابل توجهی در هیات موسس این دانشگاه صورت نگرفته” درباره وقف اموال این دانشگاه گفت: “تلاش برای این نفوذ گاهی به این صورت انجام گرفته تا دانشگاه را از کارکرد و بازدهی بیندازند و گاهی نیز به منظور بهره‌برداری جهت اهداف سیاسی جریان متبوع‌شان انجام شده است. بنابر آنچه از قبل علیه دانشگاه آزاد صورت می‌گرفته و تاکنون نیز نه‌تنها کم نشده بلکه تشدید هم شده است، هیأت امنا تصمیم گرفته‌اند تا کلیه اموال منقول و غیرمنقول دانشگاه را به علت همین هجمه‌ها وقف کنند.”

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: “شاید این گونه بتوان دندان طمع برخی را کشید. در واقع این تصمیم برای تداوم و ثبات بزرگ‌ترین مرکز آموزشی غیردولتی کشورمان اتخاذ شده تا به نوعی دانشگاه را از تعرض جریان‌های سیاسی مصون نگه دارد و ظاهراً هم به نظر می‌رسد که تصمیم مورد اشاره جزو مورد ذکر شده، نمی‌تواند علت دیگری داشته باشد.”

محمد هاشمی همهچنین درادامه اظهاراتش به مخالفت های دولت با فعالیت های دانشگاه آزاد اشاره کرده و آن را یکی از دلایل تصمیمات اخیر هیات موسس این دانشگاه دانست: “دولت که این همه امکانات را در اختیار دارد، حتی اگر به عنوان رقیب به دانشگاه آزاد نگاه می‌کرد، باید به حمایت از آن می‌پرداخت ضمن آنکه در راستای جدی بودن بحث خصوصی‌سازی، بایست از این جریان خصوصی و مردمی که در کشور وجود دارد، پشتیبانی می‌کرد اما نه تنها این گونه نشده بلکه حتی بی‌تفاوت هم نیست و گاهی نیز مانع ایجاد کرده است که این رفتار را من ناشی از تنگ نظری سیاسی می‌دانم.”

او تاکید کرد:: “لذا برای مصون نگهداشتن و در امان ماندن دانشگاه آزاد باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد و شاید وقف کردن دانشگاه تنها کار و بهترین اقدامی بود که می‌توانستند انجام دهند”.