طراحی لباس، کمی رنگ و لعاب برای زنان

نویسنده

lebas623.jpg

‏ نازیلا فتحی

‏ ‏

مدل های سیمین قدس طینت برای بسیاری از زنان خوش پوش و مرفه پایتخت، یک نوع حدوسط بشمار می رود. ‏لباس های او شیک و فاخر و گران قیمت هستند و همه آنها کاملا ً از موازین به شدت اجباری عرف که توسط ‏مقامات مذهبی وضع شده اند، تبعیت می کنند. ‏

‏ ‏

لباس های قدس طینت، پوشیده و بلند هستند و معمولا ً از چند تکه پارچه هندی دستباف و رنگ شده که همگی ‏رنگ های شاد دارند و مطابق با الگوی های قدیمی فارسی، کردی، افغانی و هندی هستند، درست شده اند. این ‏لباس ها به یک پدیده در میان اقلیت زنان ثروتمند تهران تبدیل شده اند. ‏

‏ ‏

مژده عابدی وکیل 36 ساله می گوید: “این لباس ها برای ایران خیلی مناسب و راحت هستند. من می توانم آنها را ‏بیرون، در مهمانی و حتی خارج از کشور هم بپوشم.” ویدا انصاری، 73 ساله و یکی دیگر از مشتری های دائم ‏این لباس ها، می گوید، او اغلب از فروشگاه های ارمنی و یا فروشگاه هایی که مارک آمریکایی دارند، خرید می ‏کرده، اما در خارج از کشور تعریف و تمجید لباس های قدس طینت را زیاد شنیده است. انصاری می گوید: “وقتی ‏این لباس ها را می پوشم، مردم حتی در نیویورک و واشنگتن هم از من می پرسند که از کجا آنها را خریده ام.“‏

‏ ‏

از زمان پیدایش انقلاب اسلامی در سال 1979، پوشش زنان در ایران موضوع میدان کارزار بوده است. پس از ‏انقلاب، مقامات مذهبی دولت ابتدا زنان را مجبور کردند مانتوهای گشاد و بلند بپوشند و موهای خود را بپوشانند. ‏سپس رنگ های تیره و کسل کننده اجباری شد. تقریبا ً از آن زمان به بعد، هر سال پلیس منکرات، زنانی را که ‏ممنوعیت های حجاب را نادیده گرفته اند، سرکوب کرده است. ‏

‏ ‏

تازه ترین این سرکوب ها، تابستان امسال با دستگیری صدها زن آغاز شد. اما بنظر می رسد که این اقدام تأثیر ‏چندانی نداشته است. اگرچه زنانی هستند که در خیابان چادر سر می کنند، اما هنوز زنان زیادی هم هستند که ‏پوشش آنها، کت کوتاه و روسری کوتاه است. نیروی انتظامی اوایل ماه دسامبر اعلام کرد، زنانی را که چکمه ‏های بلند روی شلوار بپوشند و به جای روسری، کلاه سر کنند، دستگیر خواهد کرد. ‏

‏ ‏

اما بسیاری از زنان این قوانین، به ویژه قانون مربوط به پوشیدن چکمه بلند، را نادیده می گیرند. بر اساس قانون ‏مجازات اسلامی، در صورتی که زنی از پوشیدن روسری خودداری کند، از 10 روز تا دو ماه زندانی خواهد شد. ‏پس از انتخاب محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، محدودیت های رنگ کمتر و نمایش مد نیز آزاد شد. به گفته ‏منتقدان، رنگ های تیره باعث ایجاد افسردگی در زنان و کودکان شده بود. به تدریج مقامات به محصل ها اجازه ‏دادند به جای رنگ های تیره، مانتو و مقنعه رنگی تن کنند. ‏

‏ ‏

شبنم رحمتی، خبرنگاری که دربارۀ موضوع مد برای روزنامۀ شرق گزارش تهیه کرده است، می گوید: “وقتی به ‏این موضوع از یک بعد وسیع تر نگاه کنید، وجود چنین طراحانی نشان می دهد که جامعه در حال پیشرفت است و ‏این موضوع شامل مد و پوشاک هم می شود. این طراحان در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی ظاهر شدند، ‏زمانی که آزادی های بیشتر در سایر سطوح نیز داده شد.“‏

‏ ‏

اما لباس های قدس طینت هیچ جایی برای انتقاد منکرات باقی نمی گذارد. او می گوید: “چون این لباس ها بلند ‏هستند، پارچه زیاد برده اند و سنتی اند، یک حالت خانمانه دارند.” او از بخشی از اتاق نشیمن برای نمایش مدل ها ‏استفاده می کند و همچنین آنها را در یک بوتیک در دوبی به فروش می رساند.‏

‏ ‏

قدس طینت 57 ساله می گوید، مدل های او نتیجۀ “روند پیشرفت” خودش است. او پس از 21 سال زندگی در ‏اروپا و آمریکا بین سنین 13 تا 34 سالگی، به ایران بازگشت تا ریشه های خود را دوباره پیدا کند. او می گوید: ‏‏”من غربی شده بودم، اما هیچ وقت راحت نبودم- حس خوبی نداشتم. اکثر طراح ها مدام می گویند چطور می ‏خواهند زن ها را سکسی جلوه بدهند. من نمی خواهم به زن بعنوان یک ابزار نگریسته بشود.“‏

‏ ‏

اگرچه لباس های او در قالب الگوهای مذهبی اند، اما متفاوت از آنهایی هستند که اخیرا ً در چندین نمایشگاه مد که ‏تحت نظارت دولت برگزار شدند، عرضه شدند. قدس طینت می گوید، او مدل های قدیمی خاورمیانه و آسیای ‏جنوبی را کپی و آنها را به روز می کند تا برای زنان امروزی راحت و مناسب باشند. ترکیب غیرمعمول رنگ ‏های او مانند سبز روشن با قهوه ای، و یا صورتی با کمی نقره ای، نظر زنانی را که از پوشیدن لباس های محدود ‏و تیره خسته شده اند، به خود جلب کرده است.‏

‏ ‏

منبع: اینترنشنال هرالد تریبیون، 30 دسامبر، 2007‏