ناگفته های پرونده ترور علیمحمدی

نویسنده
حمید احدی

» قربانی درگیری های اطلاعاتی ایران واسرائیل

پنج روز بعد از ترور فیزیکدان برجسته ایرانی در تهران، از تحلیل هائی که توسط کارشناسان حکومت صورت می گیرد چنین پیداست که احتمال ترور دانشمند ایرانی توسط سازمان های اطلاعاتی اسرائیل بیش از دیگر گمانه زنی ها هوادار دارد. جوان، روزنامه سپاه پاسداران در اطلاعات تازه ای که درباره یک طرح تحقیقاتی مشترک بین ایران و اسرائیل و اردن فاش کرده نوشته: درست است که دکتر علیمحمدی در سازمان انرژی اتمی کار نمی کرد اما پروژه شتابگرملی که با جدیت دنبال می کرد می تواند پیشرفت قابل ملاحظه ای در پیشرفت های علمی باشد و پایه و اساس برای جهش به سمت فن آوری هسته ای به حساب آید.

در گزارش روزنامه وابسته به سپاه فاش شده که:  ”دکتر مسعود علی‌محمدی 60 ساله علاوه بر اینکه استاد دانشگاه تهران محسوب می‌شد، نماینده ایران در یک پروژه منطقه‌ای با نام تابش سینکروترون تران برای علوم کاربردی در خاورمیانه با نام خلاصه سزامی است که مرکز آن در اردن قرار دارد. سزامی، تنها پروژه‌ای است که به خاطر حساسیت آن، ایران و رژیم صهیونیستی هر دو به همراه چند کشور دیگر از جمله اردن، ترکیه  عضو آن هستند.”
شتابگر سزامی شش سال قبل  توسط یک آلمانی به کشورهای خاورمیانه اهداء شد و  از قرار ایران خواستار آن بود که پروژه در داخل خاک این کشور مستقر شود “ولی کارشکنی‌ اسراییلی‌ها و در عین حال محدودیت‌هایی که ایران دراین‌باره داشت” مانع از استقرار این پروژه حساس در ایران شد. 
در توضیح بیشتر شتابگرهایی مانند سزامی نوشته شده که این فن آوری در اختیار هر کشور قرار گیرد آن کشور می تواند خیز بلندی برای شناخت و مطالعه خواص فیزیکی اشیا بردارد. این امر بدان معناست که توسعه هسته ای بدون نیازی به استفاده  از روش‌های معمول امکان پذیر خواهد بود. 
روزنامه جوان با جواد رحیقی کسی که به همراه مسعود علی‌محمدی نماینده ایران در پروژه سزامی بوده، گفتگو کرده و از قول وی نوشته “شتابگر در زمینه آنالیز مواد کاربردهای زیادی دارد و در علومی چون فیزیک هسته‌ای، پزشکی، متالوژی و آموزش فیزیک هسته‌ای می‌تواند مفید باشد.”

منابع خارجی هم نوشته اند که عضویت ایران در پروژه سزامی از چند سال گذشته با حساسیت تل‌آویو روبه‌رو شد. اسراییلی‌ها پیشنهاد هایی برای اخراج ایران از این پروژه بین‌المللی مطرح کردند، ولی هر بار با جدیت دکتر علیمحمدی ناکام ماندند. آیا این خود می تواند استحکام لازم را به نظریه دست داشتن اسرائیل در ترور این دانشمند بدهد؟

استدلال دیگری که مطرح شده مربوط به کارشناسان امنیتی است که معتقدند ترور روز پنجشنبه گذشته درست با همان شیوه و همان بمبی صورت گرفته که عماد مغنیه از رهبران فلسطین دو سال پیش توسط مقامات اسرائیل کشته شد. بمبی که در یک مدار شصت درجه تنها زاویه مشخصی را هدف می گیرد. به گفته کارشناسان این بمب به تنهائی قادر بود در همان منطقه که منفجر شد صد نفری را بکشد اما این نوع پیشرفته با زاویه گیری هدفمند تنها هدف انسانی مورد نظر را به هلاکت می رساند.

به نوشته جوان منابع سیاسی در تهران گفته اند اطلاعیه سازمان انرژی اتمی ایران در این‌باره که مسعود علی‌محمدی یک پژوهشگر هسته‌ای نبوده، تا حد زیادی صحیح است ولی نتیجه پروژه‌ای که او و همکارانش برای ایجاد شتابگر ملی دنبال می‌کنند، می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه فناوری هسته‌ای در ایران داشته باشد.

جواد رحیقی می‌گوید: فناوری شتابگرها، جزو فناوری‌های حساسی است که فقط کشورهایی پیشرفته مانند انگلیس، فرانسه و آمریکا به آن دسترسی دارند.

گرچه اطلاعات چندانی درباره شتابگر سزامی و عملکرد آن منتشر نشده است اما گفته می شود ایران در‌ ماه‌های گذشته توانسته به کمک کسانی مانند علی‌محمدی، گام‌های بلندی برای ساخت شتاب‌گر ملی اختصاصی بردارد و یک گزارش‌ نشان می‌دهد که ایرانیان در اواسط سال 1387 اولین شتابگر کم انرژی را در این‌ زمینه ساخته اند 

روزنامه سپاه پاسداران با آرش کف طوسیان یکی دیگر از ایرانیان عضو هیات نمایندگی ایران  در پروژه سزامی که در اردن مشغول به کار است گفتگو کرده و از قول وی نوشته : ایران با دو هدف اصلی تربیت متخصصان خبره در علوم و تکنولوژی شتابدهنده‌ها به عنوان تکنولوژی روز دنیا و استفاده از نور سینکروترون پس از تکمیل پروژه، متقاضی حضور در پروژه علمی – بین‌المللی سزامی بوده است که بدین‌ترتیب زمینه انتقال این دانش به ایران برای تحقق رؤیای ساخت شتاب‌دهنده ملی، که سازمان انرژی اتمی ایران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی(IPM) آن را دنبال می‌کنند و دست یافتن به بیم لاین‌های اختصاصی فراهم شده است. 
واشنگتن پست دیروز از قول الیارز رابینویچ نماینده رژیم صهیونیستی نقل کرد که با علی‌محمدی به طور غیرمستقیم تماس داشته است ولی جواد رحیقی دیگر نماینده ایران در سزامی هرگونه تماس مستقیم با نماینده اسرائیل  را رد کرده است. واشنگتن‌پست از قول رحیقی نقل کرده است: آنها (اسراییلی‌ها) هم در یک اتاق حضور داشته‌اند ولی هیچ نشست مستقیمی برگزار نشده است. 
گمان این نشریه آمریکائی این است که فاش کردن گفتگوی دکتر علیمحمدی با اسرائیلی ها توسط منابع تل آویو از آن روست که می خواهند در گام بعدی ادعا کنند که  جمهوری اسلامی به خاطر ارتباط علی‌محمدی با طرف‌های اسراییلی او، ترور 22 دی‌ماه را ترتیب داده است.

کارشناسان معتقدند همین احتمال در مورد ایران و نشریه سپاه پاسداران هم وجود دارد. افشاگری این روزنامه هم می تواند مقدمه ای باشد برای متهم کردن اسرائیل به ترور در داخل کشور.

این کارشناسان معتقدند با فرض مسلم شدن اینکه گروهی همانند مجاهدین خلق در ترور دانشمند ایرانی دست داشته اند دولت ایران نخواهد توانست این موضوع را افشا کند چرا که طرح چنین احتمالی ثابت می کند که حفاظت های اطلاعاتی در داخل کشور ضعیف است و این گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی هنوز توان کافی برای عملیات تهدید کننده دارد و چنان نیست که ایران ادعا می کند به کلی تمامی سرمایه های خود را باخته است.

روزنامه جوان بر دلایل خود دایر بر دست داشتن اسرائیل در ترور علیمحمدی نکته دیگری هم افزوده و نوشته  منابع سیاسی در تهران معتقدند که نفوذ اطلاعاتی اسراییل در اردن، تل‌آویو را قادر ساخته که از موقعیت حساس علی‌محمدی در ایران مطلع و سناریوی ترور او را رقم بزند. 
از طرف دیگر هیچ راه حلی برای تل آویو وجود نداشته که بتواند از آن طریق تسلط ایران را بر پروژه شتابگر ملی متوقف کند.  
منابع اطلاعاتی سپاه پاسداران در تحلیلی ادعا کرده اند که چون دولت اوباما اجازه حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران را صادر نمی کند و از سوی دیگر استراتژیست‌های اسراییلی طی هفته‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که گزینه اعزام یک تیم ویژه برای خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران نیز امکان‌پذیر نیست، تنها راه  «تخلیه و ترور همزمان مغزهای هسته‌ای ایران» بوده  است. 
بر همین اساس اطلاعات منتشر شده درباره ربایش یک دانشمند اتمی هنگام مناسک حج، که روابط تهران  و ریاض را به کلی به هم ریخته است و همچنین پناهنده شدن سردار عسگری که گفته می شود به غرب پناهنده شده ولی ایران ادعا دارد که وی را ماموران سیا و موسا ربوده اند همه می تواند اجزای یک پرونده باشد.

با همه این ها افکارعمومی داخلی ایران هنوز انگشت اتهام خود را از سمت حکومت برنگردانده، بخصوص که بعد از ترور، حساسیت دستگاه های امنیتی شدید بوده و علاوه بر کنترل خانواده و همکاران این دانشمند هسته ای، کوشیدند وی را نزدیک به حکومت نشان دهند. کاری که باور آن در داخل ایران چندان آسان نیست .

روزنامه کیهان روز گذشته پیشنهاد کرده بود احمد شیرزاد همکلاس و دوست خانوادگی مسعود علیمحمدی که اخبار محدودیت ها و حضور برنامه ریزی شده ماموران امنیتی را در اطراف جنازه دوستش فاش کرد،  دستگیر شود. کاری که اگر صورت گیرد فرض دست داشتن حکومت ایران را در این ترور قطعی می کند.