تغییر رژیم در دستور کار سنای آمریکا

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست از پیش نویس طرح جدید علیه ایران

یک گروه مذهبی ضدجنگ روز جمعه گفت، یک گروه دو حزبی در سنای آمریکا پیش‌نویس طرحی برای تحریم کامل ایران را تهیه کرده است که هدف آن تغییر رژیم در ایران است و ابراز نگرانی کرد که این موضوع می‌تواند احتمال بروز درگیری نظامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد.

گروه کمیته دوستان در قانون‌گذاری ملی این پیش‌نویس را آماده می‌کند؛ گروه کویکر به هافینگتون پست گفت جزئیات این لایحه این گروه را نگران کرده است.

کیت گولد از این گروه می‌گوید: “این قانون سیاست آمریکا را در جهت تغییر رژیم ایران پیش می‌برد. بنابراین در صورت تصویب نشان می‌دهد که آمریکا قصد تغییر رفتار و رسیدن به توافق هسته‌ای را ندارد. این منجر به وقوع یک جنگ فاجعه‌بار خواهد شد.”

دفتر سناتور مارک کرک که تلاش‌ها برای تصویب این لایحه را به پیش می‌راند، به تقاضا برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداد. خلاصه این پیش‌نویس از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد تا تضمین کند پیش از برداشتن تحریم‌ها، ایران باید به سمت یک دولت آزاد و با انتخابات دموکراتیک پیش برود.

گولد می‌گوید، این موضوع دولت اوباما را در موقعیت سیاسی سختی قرار می‌دهد تا پیش از رسیدگی به مسئله هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشر ایران را به اجرا درآورد.

وی گفت: “این برداشت وجود دارد که اگر توافقی صورت گیرد تحریم‌ها برداشته می‌شوند و این دولت را بازمی‌دارد.”

گولد همچنین اشاره کرد که آمریکا پیشتر برنامه تغییر رژیم در یک کشور دیگر در منطقه (عراق) را در سال 1998 در دستور کار قرار داد. حالا هم تصویب این لایحه می‌تواند گفته‌های تندروهای جمهوری اسلامی را مورد تصدیق قرار دهد.

روز چهارشنبه سناتور کرک به همراه سناتور جو مانچین لایحه‌ای را برای جلوگیری دسترسی ایران به ذخایر ارزی خود در خارج از کشور ارائه کردند.

گولد گفت، مطمئن است کرک و دیگران بسته‌های تحریمی بیشتری ارائه خواهند کرد که از حمایت دو حزبی بالایی برخوردار هستند و می‌تواند آنرا به سرعت به تصویب کنگره برسانند.

این پیش‌نویس علاوه بر ادبیات تغییر رژیم همچنین “آمریکا را از کمک به سازمان‌های چند ملیتی (به جز بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) در صورت حضور کشورهای مورد تحریم‌ آمریکا در هیئت مدیره آن، منع می‌کند.”

این موضوع می‌تواند دست آمریکا را در کمک به سازمان‌هایی نظیر آژانس پناهندگان سازمان ملل و یونیسف ببندد.

منبع: هافینگتون پست - 13 مه