گفت وگو ♦ تلویزیون

نویسنده
مهدی کیانیان

‏امین تارخ متولد 1332 شیراز و فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی و دارای مدرک کارشناسی ارشد و مدیریت امور ‏فرهنگی است. تارخ بازیگری را از تئاترهای دانشجویی آغاز کرد و با شهر من شیراز در دهه 1350 حضور در برابر ‏دوربین را تجربه کرد. اما سال ها بعد و با سریال سربداران بود که به عنوان بازیگری توانا شناخته شد. او که با بازی ‏در فیلم مرگ یزدگرد[بهرام بیضایی، 1361] کار در حیطه سینما را نیز آغاز کرده بود، در طول دو دهه گذشته نقش ‏هایی متفاوت در برابر دوربین سینما و تلویزیون بازی کرد. بازی تکنیکی وتسلط او برنقش ازنکات مثال زدنی کارهای ‏اوست. تارخ امسال در نقش دکترپژوهان سریال “اغماء” ظاهر شده، سریالی که با استقبال کم نظیرمخاطبان مواجه شده ‏است. به همین بهانه گفتگویی با اوانجام داده ایم. ‏

tarokh1.jpg


گفت و گو با امین تارخ

‎ ‎دیگر نباید دنبال ایسم باشیم‎ ‎

‎ ‎به اعتقاد شما، آمادگی ذهنی مخاطب تلویزیون، در باور تماشاگر و برقرارکردن ارتباط راحت تر با ‏داستانی مثل اغماء تاثیرگذار بوده ؟‎ ‎

بله، اگرما سابقه این چنینی درزمینه مطرح کردن معانی نداشتیم، ابداً نمی توانستیم تماشاگررا پای تلویزیون بنشانیم. ‏حتما یک سابقه ذهنی، دو یا سه دهه ای از طریق همین سینما وت لویزیون داشته است که الان ما می توانیم او را امروز ‏پای تلویزیون نگاه داریم و یک سلسله معانی پیچیده و غیرقابل تحمل دردهه های گذشته را برای او مطرح کنیم. ‏

به نظر شما، جدا از باور تماشاگر، چقدر در نشان دادن فضاهای سوررئال دراین داستان ها موفق عمل کرده ‏ایم؟

به نظر من درجه رضایت تماشاگر نشان دهنده این مسئله است. ما عکس العمل مردم را درباره لااقل این دو مجموعه ‏یعنی اغماء و میوه ممنوعه می بینیم. بازخورد این کارها نشان می دهد که اگر به تماشاگرپیچیده ترین و سخت ترین ‏مفاهیم در قالب یک نمایش وقصه درست القاء شود می نشیند و با گارد باز دنبال می کند و قضاوتش را می کند، ما هم ‏همین مسئله را می خواهیم. یعنی نشاندن میلیون ها آدم پای تلویزیون با ارائه یک محتوای خیلی پیچیده، قبول کنید این ‏مسئله کار ساده ای نیست! و این اتفاقی است که دو سه سال یا بیشتر است که در تلویزیون ما رخ می دهد. ‏

در مجموعه اغماء و مخصوصاً دو شخصیت دکترپژوهان و الیاس، تماشاگر بر اساس داستان بعضی مواقع ‏شاهد بازی سوررئال است که قرار است فضایی خارج از فضای رئال را نشان دهد. برای باور بهتر و بیشتر تماشاگر ‏در این زمینه چه تمهیداتی اندیشیدید؟

به اعتقاد من دراینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که ما از طریق جان خودمان با جان تماشاگر ارتباط ‏برقرارمی کنیم. یعنی همه چیز باید ازتن در بیاید تا برتن بنشیند. به نظرم دیگر نباید دنبال ایسم باشیم . اگر بخواهیم ‏احیاناً به دنبال ایسم ها حرکت کنیم باید بگویم که سریال اغماء نشان دهنده یک فضای سوررئالیسم است که در کنارش ‏یک رئالیسم در حال حرکت است. فضا یک فضای سوررئال است اما دردل این سوررئالیسم یک رئالیسم و واقعگرایی ‏درحال جریان است که ما آن را باورمی کنیم و به جهت اینکه با آن همذات پنداری می کنیم . ‏

tarokh2.jpg


اینکه بحث از دل برآید لاجرم بر دل نشیند را مطرح می کنید، معتقد هستید که در این جنس از کار بازیگر ‏نمی تواند از تکنیک کمک بگیرد؟ در حالی که ما به کرات می بینیم که شخص امین تارخ در این مجموعه، از تکنیکش ‏در کنارحس سود برده است؟

خب طبیعی است، مقوله تکنیک به تنهایی کفایت نمی کند. مقوله حس هم به تنهایی کفایت نمی کند. فکرمی کنم تکنیک ‏کاتالیزوری است در اختیار و خدمت حس و احساس. هنرپیشه همزمان باید به تکنیک و حس اش مسلط باشد. ‏

نظرتان در مورد کارگردانی کار و شخص سیروس مقدم؟

درزمینه کارگردانی به اعتقاد من یک مقدار، مسئولیت سنگین تراست. چون یک کارگردان باید بستری به وجود بیاورد ‏که عده ای به عنوان بازیگردیده بشوند. بنابراین باید بگویم این مسئولیت سنگین را سیروس مقدم به خوبی و شایستگی ‏می شناسد و ثابت کرده که فیلم و سریال قصه گو را خوب می شناسد و با مجموعه اغماء ثابت کرده، روایت داستانی را ‏که قراراست به معانی و مفاهیم پیچیده بپردازد و به عمق وجود انسان برود را هم بلد است. ‏

ازبازیگرانی که در مجموعه “اغماء” کنارتان حضور دارند هم صحبت کنید. چقدر به عنوان یک همکار با ‏سابقه و پیشکسوت نسبت به کار آنها نظر و پیشنهاد داشتید؟

ببینید! سرکارخانم لعیا زنگنه یک هنرپیشه حرفه ای و صاحب موقعیت هستند و راجع به کارشان شناخت و آگاهی لازم ‏را دارند. آقای نوذری هم به همین ترتیب. ‏

tarokh3.jpg


وحامد کمیلی در نقش الیاس و شیطان چطور؟

درمورد حامد کمیلی باید بگویم، او آینده بسیاردرخشانی دارد. به دلیل اینکه خوب آموخته و باورکرده که فروتنی، ‏تواضع و عدم تعجیل یک خصیصه بارز برای یک هنرپیشه جوان است. به همین دلیل نمی توانم ازحامد کمیلی به ‏عنوان یک بازیگر جوان به معنای ناپخته یاد کنم. می توانم بگویم او یک بازیگرجوان پخته است. اما به دلیل سن و ‏سالش، طبیعی است که کم تجربه باشد. او یک بازیگرخلاق و با هوش است. ‏

بقیه سریال های ماه مبارک رمضان را هم می بینید؟

متاسفانه به دلیل اینکه درحال ضبط سریال “اغماء” هستیم. موفق نشدم تمام سریال ها را دنبال کنم، اما بخش هایی ‏ازمجموعه “میوه ممنوعه” را دیدم، به نظرمن بازخورد خوبی میان مردم داشته است. متاسفانه دو سریال دیگر را چون ‏پخش آن همزمان با کار ما بود نتوانستم ببینم. ‏