محاصره گورباچف های ایران

نویسنده

» تحلیل آ ب ث از دستگیری فرزندان هاشمی

فرانسیسکو د آندرس

دو فرزند در زندان به دلایل سیاسی و سومی نیز در شرایطی نامساعد، دورنمایی است که تحمل اش برای هر پدری سخت است. این مسأله در ایران چندان بی سابقه نیست، ولی مثل اینکه این بار بی سابقه است، به ویژه اینکه ماجرا برای مردی اتفاق افتاده که بیش از یک دهه دست راست آیت الله خمینی بوده. او پس از مرگ خمینی تلاش کرد ایجاد گشایش کند؛ درست به مانند گورباچف در شوروی سابق.

اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت الله [بالاترین مقام مذهبی]، بنیانگذار جمهوری اسلامی به همراه خمینی، رییس جمهور بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷، امروز از نامش که همواره با هراس و احترام همراه بود دیگر چیزی باقی نمانده. او ۷۸ سال سن دارد و امروز تمامی طرح های خود را نقش بر آب می بیند: قرار گرفتن در رأس جمهوری اسلامی، میانه روی و اتخاذ رویکردهای عملگرایانه. برای بدتر کردن وضعیت او، افراط گرایان حکومت که امروز بدون تردید کل حاکمیت را به دست گرفته اند، دو فرزند او را در کمتر از ۳ روز به زندان انداختند.

 

سقوط از مقام و منزلت

حبس فائزه هاشمی رفسنجانی، نماینده سابق مجلس و مدافع حقوق زنان، در ماه ژانویه که دادگاه او را به شش ماه زندان محکوم کرد اعلام شده بود. جرم او انجام مصاحبه با یکی از رسانه های مخالف حکومت جمهوری اسلامی ذکر شده. او در مصاحبه خود با روزنامه اینترنتی “روزآنلاین” از موارد پرتعداد نقض حقوق بشر در کشور انتقاد کرده بود. پدر او توانست مانع از حبس او شود، ولی هفته گذشته دولت احمدی نژاد تأیید کرد که او در زندان اوین است.

در اواسط این هفته نیز مهدی، دیگر فرزند اکبر رفسنجانی، از لندن به تهران آمد. او که پس از اعتراضات سال ۲۰۰۹ برای پناهندگی به بریتانیا رفته بود، در همان فرودگاه تهران دستگیر و بازداشت شد. دولتمردان جمهوری اسلامی او را به عنوان یکی از محرکان “اغتشاشات” قلمداد می کنند، ولی او از سال ۲۰۱۰ به اختلاس و پولشویی نیز متهم شده است. وکیل مدافع او امکان مداخله در این موضوع را نیافت و مهدی رفسنجانی پس از یک بازجویی کوتاه در همان زندان اوین که خواهرش در آن محبوس است زندانی شد.

محسن، فرزند سوم آیت الله رفسنجانی نیز سال گذشته ازسوی دولت احمدی نژاد مجبور شد از ریاست متروی تهران کناره گیری کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون به اتهامات وارده علیه خانواده اش با سکوت پاسخ داده. سال ها قبل، شاید پاسخ او بسیار شدیدتر می بود، ولی امروز به نظر می رسد که این پیشکسوت “سیاس” حاکمیت اصولگرای ایران، در سن ۷۸ سالگی، خود را شکست خورده می بیند و توان مقابله ندارد. آخرین تلاش او در سال گذشته برای دور کردن رقبای سیاسی اش از صحنه شکست خورد.

به همین دلیل، رییس جمهور سابق رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان [تنها نهادی که می تواند رهبر انقلاب را خلع کند] را ازدست داد. خروج او از این نهاد آغازگر خروج اصلاح طلبان از حاکمیت جمهوری اسلامی شد که به دست هواداران احمدی نژاد و اطرافیان رهبر اصولگرایان تندرو، خامنه ای، افتاده است.

 

آخرین برگ در آستین

به دنبال شکست رییس جمهور خاتمی که آغازگر مقوله “گفتمان تمدن ها” بود و با توجه به اینکه دو تن از رقبای انتخاباتی احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹، درحال حاضر در حصر خانگی بسر می برند، آخرین امید برای ایجاد تحول در داخل حکومت به رفسنجانی بازمی گردد. ولی جناح تندروی حاکم تصمیم گرفته به شکلی کینه توزانه عمل کند و با بی رحمی خانواده او را مورد حمله قرار دهد.

سکوت رفسنجانی می تواند به عنوان شاخصی تعبیر شود که “بازمانده” انقلاب خمینی قبول کرده آخرین نشانه های قدرت اش درحال تحلیل است. و شاید همان طور که برخی اشاره می کنند، دلیل سکوت او آماده کردن شرایط برای انتقام گیری و پیروز شدن در آخرین نبرد است.

منبع: آ ب ث، ۳۰ سپتامبر