مذاکره با آمریکا موضع نظام نیست

نویسنده
حسین محمدی

» همه اصولگرایان علیه احمدی‌نژاد

پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای مذاکره با آمریکا، در زمان حضور وی در نیویورک، هم‌چنان با واکنش‌های اصول‌گرایان مواجه است؛ آن‌ها رییس دولت دهم را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا اظهاراتی “مخالف موضع نظام” را در آمریکا مطرح کرده است.

پس از اعلام مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی درباره مذاکره با آمریکا، دیگر نزدیکان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی نیز وارد صحنه شده و مشغول انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد شده‌اند.

ابتدای هفته جاری داوود احمدی‌نژاد، رییس سابق بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری، در یک سخنرانی گفت که “جریان انحرافی از مقام معظم رهبری خواست تا در مذاکره با آمریکا آن ها را یاری دهد اما رهبری فرمودند که ما در شرایط بدر و خیبریم”. “جریان انحرافی” نامی است که اصول‌گرایان برخی اطرافیان احمدی‌نژاد و نزدیکان به رحیم‌مشایی در دولت را با آن خطاب می‌کنند.

اصول‌گرایان نیز در انتقادات خود این پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد را پیروی از سیاست‌های “جریان انحرافی” دانسته‌اند. احمدی‌نژاد هفته گذشته در آمریکا، خواستار “حل و فصل مشکلات میان آمریکا و ایران” شده بود. وی اضافه کرده بود: “ایران آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم، اما موضوع به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد”.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست نیز، با اشاره به پرونده‌ی هسته‌ای ایران، گفته بود: “تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات مهم و کلیدی در آمریکا در دوره نزدیک شدن به انتخابات آن کشور گرفته نمی‌شود. به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود”.

وی در دیدار با “جمعی از نخبگان آمریکایی” نیز چنین اظهارنظر کرده بود: “موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌ است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم”.

این سخنان احمدی‌نژاد با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است. حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان و نماینده ولی‌فقیه در این موسسه، در سرمقاله خود احمدی‌نژاد را فردی “دچار ساده لوحی”، “مرعوب”، بی بهره از “عقل سیاسی” و بی خبر “از فرمول های رایج استراتژیک”، توصیف کرده است. شریعتمداری نوشته است: “دولتمردان آمریکایی، پیشنهاد آقای احمدی نژاد را بدون پشتوانه تلقی کرده اند. چرا که آنها نیز به خوبی می دانند آقای احمدی نژاد اگرچه رئیس جمهور و یکی از مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران است ولی اتخاذ تصمیم درباره مذاکره یا رابطه با آمریکا در حوزه مسئولیت و اختیارات قانونی ایشان نیست”.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، نیز در این زمینه گفت: “سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا همچنان مثل گذشته است و هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست در نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته نشده است. ایران بر سیاست‌های استوار گذشته خود که پایه گذار آن امام خمینی(ره) بود و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کرده است، پایبند است”.

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد، این‌گونه گفته است: “با ادامه راه شهدا، اجازه هیچگونه مذاکره‌ای را نمی‌دهیم و با قلب‌هایی سرشار از عشق به خداوند و آمادگی‌های رزمی و فکری، آنچه را که فقط ولایت از ما مطالبه کند عملی خواهیم کرد”.

عوض حیدپور، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته است که هنوز مشخص نیست احمدی‌نژاد برای بیان چنین سخنانی با رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ بوده یا خیر؛ “اگر شخصا در رابطه با ارتباط با آمریکا اظهار نظر کرده باشد باید بداند که نه ملت رابطه را می خواهد و نه مقام معظم رهبری چنین اجازه ای را دادند و نه سیاستهای کبیری که از گذشته تا الان داشیم چنین اجازه را می دهد”.

وی اضافه کرده: “به نظر می رسد این دیدگاهها -ارتباط با آمریکا- از جنس تفکرات جریان انحرافی است. یک نگاه کلی در مجموعه دولت وجود دارد که منطبق بر آرمانهای حضرت امام(ره)، مشی و مرام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری نیست و در واقع تعبیری که در چند سال گذشته داشتیم حرفهای حلقه انحرافی اطراف احمدی نژاد است و فکر می کنیم تحت تاثیر حرفهای آن حلقه انحرافی چنین اظهار نظری کردند”.

در تحولی دیگر محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی قوه قضاییه، نیز با انتقاد از احمدی‌نژاد، بحث مذاکره با آمریکا را “کج سلیقگی سیاسی” خواند که “می‌تواند دارای آثار و پیامدهای خطرناک باشد”. وی افزود: “امام (ره) آمریکا را شیطان بزرگ قلمداد کردند، و هیچ کس به شیطان نزدیک نمی‌شود و با او مذاکره نمی‌کند، مقام معظم رهبری نیز بکرات و در مناسبت‌های مختلف رابطه با امریکا را با منطق قوی و غیر قابل خدشه مردود دانسته‌اند و آن‌را متضمن هیچ سودی برای ملت ایران ندانسته‌اند و بارها فرموده‌اند اگر در مذاکره و رابطه با امریکا مصلحتی و منفعتی وجود داشته باشد خود بدان مبادرت خواهند کرد”.

پیش از این ۲۶ نماینده مجلس در تذکری کتبی، نسبت به سخنان او درباره رابطه یا مذاکره با آمریکا اعتراض کردند و نماینده ولی‌فقیه در نیروی هوافضای سپاه نیز نسبت به این موضوع هشدار داده بود.

نمایندگان مجلس در تذکری کتبی سخنان احمدی‌نژاد در نیویورک را “نامناسب و ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت” توصیف کردند. حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس، در این باره گفته بود: “آیا در این شرایط سخن گفتن از مذاکره مستقیم با آمریکا و تقاضای رابطه با آمریکا در جهت منافع ملی و انقلابی ماست و آیا با رهنمودهای امام و رهبری سازگاری دارد؟”

این اظهارات مورد توجه ایوب حسن‌زاده، نماینده ولی فقیه در نیروی هوا و فضای سپاه، نیز قرار گرفت؛ او ضمن انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد، گفت “اینکه برخی مذاکره و سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، یعنی باید از اصول و ارزش‌های اسلامی دست برداشت و سرسپرده استکبار شد”.

حسن‌زاده افزود: “مذاکره با آمریکا تسلیم در برابر خواسته‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی بوده و سد راه پیشرفت نظام می‌شود. اگر پای آمریکا در ایران اسلامی باز شود آموزه‌های اسلام و آرمان‌های امام و شهدا فراموش خواهد شد و این از اهداف شوم استکبار است”.

سال گذشته و هم‌زمان با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، حسین شریعتمداری با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان، نوشته بود که افرادی در دولت به بحث گرانی‌ها و کارآمدی تحریم‌ها دامن می‌زنند تا امکان مذاکره با آمریکا ر ا فراهم کنند. این یادداشت شریعتمداری البته با واکنش روزنامه ایران مواجه شده و آن را “تحلیل غیرواقعی” خوانده بود؛ تحلیلی که “تنها در وهم و خیال ممکن است خلق شود و تناسبی با واقعیت کار دولت و مسئولان ندارد” و حتی “می‌تواند دستمایه طنز هم شود”.