حمل مواد منفجره ایران به کنیا

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست

پلیس کنیا اعلام کرده دو مظنون ایرانی که قصد داشتند به اهداف غربی در کنیا حمله کنند، بیش از ۱۰ کیلوگرم مواد منفجره قوی به این کشور حمل کرده اند، که بخشی از آن هنوز کشف نشده است.

دو ایرانی به نام های احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی متهم به برنامه ریزی برای انجام عملیات خرابکاری در کنیا هستند. این دو نفر ماه گذشته دستگیر شدند و مقامات را به انباری با ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره قوی آر دی ایکس رهنمون شدند.

یک مقام پلیس کنیا از واحد ضد تروریسم، از دادگاه خواسته با قید وثیقه برای این دو مظنون موافقت نکند زیرا ۸۵ کیلوگرم مواد منفجره به کنیا ارسال شده که هنوز کشف نشده است.

سرگرد اریک اوپاگال گفت: “پلیس اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینکه این دو مظنون شبکه وسیعی در کشور دارند و قادرند حملاتی را علیه تاسیسات دولتی و اجتماعات عمومی و نهادهای خارجی انجام دهند.”

او به دادگاه گفت که آزاد کردن آنها به قید وثیقه به آنها اجازه می دهد به برنامه های خود برای حملات تروریستی ادامه دهند.

مقامات کنیا گفته اند این مظنونان قصد حمله به هدف های اسرائیلی، آمریکایی، بریتانیایی و سعودی در کنیا را داشتند. مقامات امنیتی کنیا معتقدند این دو مظنون عضو نیروی قدس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند که واحدی است که علیه منافع کشورهای خارجی عمل می کند.

عوامل ایرانی، طی سال گذشته در موارد مختلف متهم به اقدام برای حمله به هدف های اسرائیلی در سراسر دنیا شده اند.

بسیاری از استراحتگاه های ساحلی کنیا متعلق به اتباع اسرائیل است. ستیزه جویان در سال ۲۰۰۲ یک هتل اسرائیلی را در شهر ساحلی مومباسا منفجر کرده و باعث کشته شدن ۱۳ نفر شدند. در همان زمان تلاش هایی هم برای هدف قرار دادن هواپیماهای اسرائیلی صورت گرفت. عوامل القاعده مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

بنا به شهادت سرگرد اوپاگال، دو ایرانی مظنون روز ۱۲ ژوئن وارد کنیا شدند و به مومباسا رفتند و مواد منفجره را در آنجا دریافت کردند. او گفت آنها روز ۱۶ ژوئن و پس از دریافت مواد منفجره به نایروبی سفر کردند و شخصی که مواد را به آنان تحویل داده هم اکنون آزاد است. دو مظنون در تاریح ۱۹ ژوئن دستگیر شدند و پلیس کنیا را به محل مخفی کردن مواد منفجره در زمین بازی گلف مومباسا رهنمون شدند.

داوید کریمی، وکیل ایرانیان مظنون، گفت روند دادرسی “موضوع را از کنترل خارج کرده است.” او گفت موکلین وی بیمار هستند و یکی از آنها از بیماری کبد و دیگری از بیماری قلبی رنج می برند و بازداشت آنها به سلامتی شان آسیب می زند.

کریمی گفت دو نفر ایرانی کارمند دولت بودند که برای گردشگری به کنیا سفر کرده بودند.

دادستان نیز از قبول قید وثیقه خودداری کرده و گفته است که در صورت آزاد کردن آنها، احتمال دارد که از کشور فرار کنند.

پنج کارشناس هسته ای ایران ظرف چند سال اخیر به قتل رسیده اند که تهران اسرائیل و آمریکا را مسئول قتل آنها معرفی کرده است. اسرائیل در عوض ایران را به تلاش برای اقدامات تروریستی علیه اهداف اسرائیلی متهم می کند.

اسرائیل می خواهد برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. تهران تاکید می کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

Bottom of Form

منبع: واشنگتن پست – ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۲