نیروگاه سد کرخه تعطیل شد

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه وضعیت بحرانی آب

با وجود آنکه مقامات دولتی از میزان هشدار درباره بحران آب در کشور کاسته اند، روز گذشته اعلام شد که نیروگاه برقآبی سد کرخه به دلیل بی آبی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

تعطیلی این نیروگاه در حالیست که هفته گذشته مقامات وزارت نیرو از خروج سدهای کشور از وضعیت بحرانی خبر داده بودند.

بنا به نوشته ایسنا، خبر تعطیلی نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی سد کرخه را احمد سیاحی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان اعلام کرده و گفته است: “در حال حاضر در حوضه کرخه ضمن تعطیلی نیروگاه‌ سد، آب برای کشاورزی نیز وجود ندارد. در بحران رودخانه کرخه ۶ استان دخیل هستند. صحیح نیست یک سد در بالا دست حوضه‌های آبی مهم استان، احداث و آبگیری شود و به این دلیل نیروگاه‌های ۴۰۰ مگاواتی سد کرخه را تعطیل کنیم. برای بهبود وضعیت این حوضه پیگیری‌هایی انجام شد تا آب مورد نیاز اراضی کشاورزی، شیلات و محیط زیست مرتبط با این حوضه تامین شود. برداشت آب و احداث سد‌ها در بالا دست، رودخانه‌های ما را با بحران جدی رو به رو کرده است. در بخش کشاورزی با افرادی آسیب پذیر مواجه هستیم که تنها از راه کشاورزی هزینه‌های معیشت خود را تامین می‌کنند. وقتی آن‌ها آبی برای کشت زمین‌های خود نداشته باشند، قطعا دچار بحران و با تبعات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شوند. در حوضه‌های کرخه، مارون و زهره شرایطی حاکم است که کشاورزی استان را دچار چالشی جدی کرده است و برای کشت تابستانه این حوضه‌ها باید چاره‌ای اندیشید”.

او افزوده است: “توسط وزارت نیرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی هزینه شده است که به دلیل نبود آب در استان این هزینه‌ها بدون بازدهی هدر می‌رود. باید تکلیفمان روشن شود. اگر قرار است ممنوعیت کشت اعلام کنیم باید خسارت ممنوعیت را به کشاورزان بدهیم. اگر محدودیت آب داریم، باید برنامه‌ای برای بهینه سازی مصرف از منابع موجود تدوین کنیم و برنامه‌ریزی‌ها طوری پیش رود که ممنوعیت کشت آخرین راهکار باشد”.

علاوه بر این، محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز از تعطیلی سد سازبن در این استان به خاطر خشکسالی خبر داده و گفته است: “در شرایط کنونی امکان احداث سد سازبن به دلیل کمبود آب امکان پذیر نیست. مسوولان وزارت نیرو اعلام کرده اند که با توجه به نبود توجیه اقتصادی در شرایط کنونی ادامه اجرای این طرح میسر نیست. امکانات زیرساختی و عمرانی در ۱۷ روستای محدوده این سد از سال ۷۳ تاکنون به دلیل طرح احداث سد سازبن ایجاد نشده بود. در صدد هستیم با همراهی معاونت برنامه ریزی و عمرانی زمینه ایجاد امکانات زیرساختی در روستاهای محدوده این سد را فراهم کنیم”.

تعطیلی این نیروگاه ها و سدها در حالیست که خسرو ارتقایی که خبرگزاری مهر وی را “یک مسئول در وزارت نیرو” معرفی کرده، از پر آب شدن سدهای بالادست در تهران خبر داده و گفته است: “ذخیره سد لتیان در شرق تهران تقریبا پُر شده است و ذخایر آب سدهای تهران ۲۱۳ میلیون مترمکعب افزایش یافت. با بالا رفتن دمای هوا میزان مصرف آب نیز بالا می رود و ممکن است مصرف با افزایش دما به ۴۰ تا ۴۱ مترمکعب بر ثانیه هم افزایش یابد. دغدغه کم آبی در استان تهران وجود دارد که با برنامه ریزی برای مدیریت مصرف و مدیریت شبکه با همکاری مردم فصل گرما را بدون مشکل پشت سر خواهیم گذاشت. با افزایش دما و طولانی شدن مدت روزهای گرم، اگر مصرف با همین روند ادامه یابد مردم باید در شیوه مصرف آب تجدیدنظر کنند و آب را کالایی برای تمیز کردن و شستشو ندانند”.

از سوی دیگر اما، برخی مقامات دولت شرایط کشور را هنوز بحرانی می دانند به طوری که شریعتمدار قائم مقام وزیر کشاورزی در اینباره می گوید: “در دقیقه ۹۰ به بی‌آبی کشور توجه شده لذا جای هیچ توقف و تاخیری در این زمینه وجود ندارد. بحران آب را باید قبول کرد و برای حل این مشکل دست به دست یکدیگر داد. در حالی که تا چندی پیش هیچ کس بی‌آبی را به صورت رسمی اعلام نمی‌کرد و از اسفند سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی از بی‌آبی در کشور پرده برداشته شد و دولت پذیرفت که این موضوع را با مردم در میان بگذارد. این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی از چهار هزار کشاورز نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها تاکید داشتند که بی‌آبی را از حدود ۹ سال پیش به صورت محسوس احساس کرده اند. برای حل این مشکل هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و مجلس به عنوان یکی از قوای سه گانه سیگنالی از خود نشان نداده است در حالی که راه حل این مشکل ایجاد یک وفاق همگانی است. سفره های آب زیرزمینی در شهر مشهد و استان خراسان شرایط نامناسبی را می گذرانند و مشاهدات، افت سفره های آب زیرزمینی، کاهش دبی آب و افزایش شوری ، این امر را نشان می دهد. در سطح کشور نیز با توجه به شرایط آب و بارندگی، بسیاری از سدها در حال تعطیلی هستند”.

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی نیز به تازگی گفته است که “کشور در بخش آب با مشکلات جدی روبه روست و برای رفع آن نیازمند عزم ملی و همراهی همه جانبه مردم هستیم”.

گفتنی ست، هفته گذشته عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی اعلام کرده بود که در صورت ادامه وضعیت بحرانی کنونی، ۵۰ میلیون ایرانی ناچار به مهاجرت خواهند شد.