فرصت پاسخگویی از هاشمی سلب می شود؟

نویسنده
شیرین کریمی

» لاریجانی: در دستور کار مجلس نیست

در حالی که گفته می شود پاسخ آیت الله هاشمی به توهین هایی که در مجلس به وی شده، به هیات رئیسه پارلمان ارسال شده، اما دیروز این پاسخ در مجلس خوانده نشد و رئیس مجلس هم زمانی برای آن تعیین نکرد.

“چنین چیزی در دستور امروز مجلس نیست.” منظور رئیس مجلس اصولگرایان قرائت پاسخ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی به بد و بیراه هایی است که هفته گذشته از تربیون مجلس علیه وی و خانواده اش بیان شد.

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر با ارسال نامه ای به هیات رئیسه مجلس، ضمن اعتراض به توهین هایی که در مجلس نهم به خانواده هاشمی شده، خواستار اختصاص فرصت پاسخگویی شده بود.

۲۸ آذر، حمید رسایی نماینده تهران و از حامیان سرسخت احمدی نژاد در انتقاد از هاشمی و فرزند پسرش گفته بود: “مهدی هاشمی وقتی در فتنه ۸۸ نشان داد که تبدیل به یک غول مفسده شده است با توصیه و مشورت بزرگترش از کشور گریخت”.

وی همچنینی مدعی شده بود که بازگشت مهدی هاشمی به توصیه پدرش در شرایطی صورت گرفته است که اکبر هاشمی احساس می‌کند در “سرهم‌بندی پرونده پسرش موفق خواهد بود.”

حامیان احمدی نژاد و خامنه ای، خیزش میلیون ها شهروند در اعتراض به انتخاب مجدد و بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ را “فتنه” می نامند.

 

تشبیه خانواده هاشمی به اختاپوس

رسایی صراحتا مهدی هاشمی را به پرداخت پول به “اوباش” متهم و تصریح کرده بود: “مهدی هاشمی در روزهای بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ صدها میلیون تومان به اراذل و اوباش پرداخت کرده است تا برخی میادین تهران، بانک‌ها و اماکن عمومی را به آتش بکشند و ایجاد رعب و وحشت کنند.”

سه روز پیش از حملات تند رسایی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در یک ماه گذشته چندین بار نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور هشدار داده، از قرار گرفتن عرصه سیاست و اقتصاد در دست “کوته نظران” انتقاد کرده بود.

شنبه هفته پیش آیت الله نخست ریشه همه مشکلات را ترویج “روحیه افراط و تفریط” در جامعه توسط انسان های “شعاری و کم اطلاع” توصیف و با این مقدمه در سخنرانی خود تصریح کرده بود: “با حاکم شدن این تفکر افراد اهل فکر و تعقل و صاحبان ابتکار و عمل به تدریج گوشه‌نشین و از میدان خارج شدند و عرصه سیاست و اقتصاد در دست بی‌تجربه‌ها و کوته‌نظران قرار گرفت.”

در پاسخ حمید رسایی به آزادی مهدی هاشمی پرداخته و گفته است دستگاه قضایی و امنیتی تحت فشار یک “خانواده اختاپوسی” قرار داشته اند. مهدی هاشمی پس از ۸۴ روز بازداشت در سلول انفرادی هفته گذشته با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد، اما باید برای پاسخگویی به اتهامات خود در دادگاه حاضر شود.

 

برای هاشمی حق پاسخگویی قائلیم

دو روز پیش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود: “هیات رئیسه مجلس برای آقای هاشمی این حق را قائل شده تا مدت زمانی که حمید رسایی در مورد آقای هاشمی اظهار نظر کرده وی هم بتواند به صورت مکتوب در خصوص آن مطالب توضیحاتش را ارائه دهد.”

اما عبدالرضا مصری همچنین گوشزد کرده به یک شرط پاسخ آیت الله هاشمی از مجلس خوانده می شود که “منطبق با آئین نامه مجلس باشد.” وی توضیح بیشتری در این ارتباط نداده اما بر اساس آئین نامه مجلس در صورت توهین علنی به فردی در مجلس، آن فرد می تواند در صورتی که پاسخش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده فراتر نرود و شامل “توهین و افترا” نباشد، از صحن مجلس پاسخ خود را ایراد کند.

در همین ارتباط روز شنبه قدرت‌الله علیخانی مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته بود: “احتمالا پاسخ دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا پایان وقت اداری فردا (یکشنبه) از سوی دفتر وی به هیات رئیسه مجلس واصل شود.”

با این حال علی لاریجانی دیروز وقتی گفت “یکشنبه زمان خوانده شدن پاسخ آیت الله هاشمی نیست”، به این موضوع اشاره نکرد که آیا در روزهای جاری پاسخ رئیس جمهور پیشین در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت یا نه.

اظهارات لاریجانی پس از آن مطرح شد که رسایی که از سوی افرادی چون علی مطهری – نماینده تهران – “وکیل الدوله” توصیف می شود، خطاب به رئیس پارلمان گفت یکی از اعضای هیات رئیسه به وی گفته “در صورت دریافت پاسخ جوابیه آقای هاشمی آنرا در هیات رئیسه بررسی خواهیم کرد اما برخی از اعضای هیات رئیسه خلاف این موضوع را گفته‌اند.”

 

سابقه سلب حق پاسخگویی

سه سال پیش هم محمود احمدی نژاد در جریان مناظره انتخاباتی اش با میرحسین موسوی در صدا و سیما به شدت از آیت الله هاشمی – رئیس وقت مجلس خبرگان – و خانواده اش انتقاد و اتهامات فراوانی به آنان وارد کرد. در آن زمان نیز سازمان صدا و سیما در واکنش به درخواست دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ارائه پاسخ به اتهامات وارده به رئیس مجلس خبرگان رهبری توسط محمود احمدی‌نژاد در مناظره 13 خردادماه که از شبکه سوم سیما پخش شد، پاسخ و انعکاس هرگونه توضیحات را برای افرادی غیر از نامزدهای انتخابات به پس از برگزاری انتخابات موکول کرد؛وعده ای که هرگز عملی نشد.

حملات اخیر یاران احمدی نژاد به آیت الله هاشمی البته سر و صدای برخی از اصولگرایان را نیز در آورده است. علی مطهری – فرزند آیت الله مرتضی مطهری، از تئوریسین های جمهوری اسلامی – با “سخیف” خواندن اظهارات رسایی، در حمایت از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: “از لحاظ کسانی که در این انقلاب نقش داشتند واقعا آقای هاشمی مقام دوم کشور و بلکه از لحاظ سابقه ای که در انقلاب دارد در ردیف رهبری است.”

 

دور جدید تنش ها؟

اکبر هاشمی رفسنجانی، رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بود. وی پس از شکست از چهره ای که مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی، سپاه و اصولگرایان بود، با انتشار نامه ای از نتایج انتخابات تلویحا انتقاد کرد و از نخستین روزهای راهیابی احمدی نژاد به پاستور به منتقد درجه یک وی بدل شد. وی خرداد سال ۸۸ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتشار نامه ای به آیت الله خامنه ای نسبت به ادامه سیاست های احمدی نژاد هشدار داده بود اما ۲۹ خرداد همان سال، رهبر جمهوری اسلامی گفت که نظرش به نظر احمدی نژاد نزدیک تر است.

ناظران می گویند اظهارات هفته گذشته آیت الله هاشمی و تاکید وی بر “کوته نظر” بودن تیم اقتصادی – سیاسی دولت و حمله شدید “وکیل الدوله ها” به وی، احتمالا از زبانه کشیدن دوباره منازعات میان آیت الله هاشمی و محمود احمدی نژاد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد.

یک ماه پیش بود که وی در دیدار با تعدادی از اعضای کانون نمایندگان ادوار غرب کشور با اشاره به وجود ساختارها و بنیان‌های محکم و خوب به‌جا مانده از دولت‌های پس از جنگ گفته بود: “اگرچه امروز کارها سخت شده، اما می‌توان با بازسازی سرمایه‌های اجتماعی کشور، در پیش گرفتن عقلانیت و مدیریت صحیح در سطح داخلی و بین‌المللی و ایجاد وفاق و ائتلاف بین نیروهای وفادار به نظام از سلایق و جناح‌های گوناگون به سرعت کاستی‌ها و ضعف را تبدیل به کارآمدی و رشد و توسعه کرد.”

از دیگر دغدغه های آیت الله هاشمی تاکید بر برگزاری “انتخابات آزاد” است؛ کاری که منتقدان دولت می گویند، احمدی نژاد کارنامه خوبی در انجامش ندارد. جابجایی گسترده در نتایج آرای انتخابات سال ۸۸ از سوی صادق محصولی – وزیر کشور دولت احمدی نژاد – باعث خیزش میلیون ها شهروند معترض در خیابان های کشور شد. اعتراضات گسترده با واکنش نهادهای نظامی و شبه نظامی همچون سپاه و بسیج به طرز خونباری سرکوب شد.

ماه گذشته آیت الله هاشمی گفته بود: “انتخابات آزاد، قانونی و فراگیر، مهمترین نمود و تجلّی مشارکت مردم در اداره کشور است و همین امر زمینه حضور سلایق گوناگون در مجلس، دولت و سایر ارکان نظام را فراهم می‌کند.”

وی در آخرین نماز جمعه خود در ۲۶ تیر سال ۸۸ که با حضور صدها هزار نفر از شهروندان جنبش سبز همراه بود، ۵ راه حل را برای خروج از بحران سیاسی کشور مطرح کرد: “آزادی زندانیان سیاسی، دلجویی از آسیب دیدگان، آزادی رسانه ها و مطبوعات، پایبندی همه به قانون و فضای بحث برای جلب اعتماد”.

ارائه این راه حل ها، باعث شد تا اقتدارگرایان راه خروج را به وی نشان بدهند و دیگر اجازه ندهند وی برای خواندن خطبه نماز به دانشگاه تهران برود. امسال هم بعد از کشمکش های فراوان نیروهای امنیتی دو فرزند وی را بازداشت و روانه زندان کرده اند.

اما این ها باعث نشده است تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر خود بازگردد. اواخر آبان وی در گفتگو با سایت انتخاب تصریح کرد: “نظر من همان است که در نمازجمعه بیان کردم و آنها را ملاک قرار دادم.”