عده‌ای در دولت، خود را به نفهمی زده‌اند

نویسنده
بهاره خسروی

» واکنش مجلس و قوه قضاییه به سخنان احمدی‌نژاد

23:03 23-12-2012 سخنان محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، با اعتراض نمایندگان مجلس و رییس قوه قضاییه، مواجه شده است. نمایندگان مجلس به محمود احمدی‌نژاد اخطار قانون اساسی داده‌اند و صادق لاریجانی برخی ازاعضای دولت را متهم کرده که خود را به “نفهمی” زده‌اند.

رییس قوه قضاییه در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره لزوم ایجاد فضای امنیت اقتصادی، گفت که در میان مردم “دستگاه قضایی به دستگاه بگیر و ببند معروف شده و متاسفانه چهره خوبی از این دستگاه وجود ندارد. برخلاف نظرعامه مردم، قوه قضاییه به دنبال ایجاد امنیت اقتصادی است و هر جایی برخورد با مفاسد باشد، کوتاهی نمی‌کند”.

وی همچنین با اشاره به برخوردهای قوه قضاییه با پرونده‌های مفاسد اقتصادی و برخی انتقادهای نزدیکان احمدی‌نژاد از این روند گفت: “فضای رسانه‌ای علیه این اختلاس به وجود آمد و عده‌ای نیز می‌خواستند این تخلف کلان بانکی را بپوشانند ولی در ضمن برخوردهای صورت گرفته ابعاد متعددی از این اختلاس نمایان شد. عده‌ای می‌گویند ما نفهمیدیم پرونده فساد چه شد، در حالی که آنها خودشان را به نفهمی زده‌اند، ‌چراکه مردم کوچه و بازار هم فهمیدند چه شد “.

رییس قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سخنان دو هفته پیش احمدی‌نژاد درباره بدهکاران بانکی، گفته است: “دادستان کل کشور دو سال پیش از بانک‌ها خواست تا معوقات بانکی را اعلام کنند، حالا هم رئیس‌جمهور می‌گوید که ۳۰۰  نفر داریم که ۷۰ درصد تسهیلات ‌را گرفته‌اند در صورتی که هنوز این لیست به قوه قضائیه اعلام نشده است. بسیاری از این معوقات به خاطر تعهدات دولت و مشکلات اقتصادی کشور بروز کرده”.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی خود با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با فسادهای اقتصادی، گفته بود که “وقتی در کشور یک شوک اقتصادی وارد می‌شود، همه باید با هم کمک کنیم که آن را حل کنیم، نه اینکه فضا را امنیتی کنیم. البته اگر تخلفی محرز صورت گرفته باید با آن برخورد شود، اما نه اینکه یک خطای اداری را در حد یک اختلاس بالا ببریم و با آن برخورد امنیتی کنیم. نباید دایره را طوری وسیع کنیم که به هرکسی مارک بزنیم. نباید طوری برخورد شود که همه بلرزند”.

سخنان احمدی‌نژاد با واکنش نمایندگان مجلس نیز روبه‌رو شد. نمایندگان مجلس در تذکرات خود، از احمدی‌نژاد انتقاد کرده وخواستار تشکیل جلسه غیرعلنی برای بررسی سخنان وی شدند.

احمد توکلی، از نمایندگان منتقد دولت، ضمن اخطار قانون اساسی، با “فرافکنی” خواندنِ سخنان احمدی‌نژاد، درخواست “کسب اختیارات ویژه برای مدیریت متمرکز اقتصادی” را “خطری برای مردم سالاری دینی” دانست و گفت: “رییس جمهور قروم قروم کسب اختیارات ویژه دارد مثل دکتر مصدق و حذف مجلس. در این صحبت که البته بسیار خوب از نظر ادبیات بیان شد، مکررا به مجلس و به منتقدان خود حمله کردند و مهمترین نکته این است که خواهان مدیریت اقتصادی متمرکز هستند”.

توکلی همچنین خواستار تشکیل یک جلسه غیرعلنی در مجلس برای بررسی اظهارات احمدی‌نژاد شد “تا این مباحث در آن جلسه مطرح شده و سرانجام اطلاعات ساده انگارانه‌ای که ایشان ارائه کردند و فرافکنی‌هایی که کردند چه خواهد شد”. علی لاریجانی نیز در پاسخ به درخواست توکلی، با “مهم” توصیف کردن این مساله، گفت که هیات رییسه مجلس این مساله را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

توکلی همچنین با اشاره به برنامه‌های احمدی‌نژاد برای کسب درآمد، گفت: “یک برآورد ابتدایی نشان می‌دهد، ایشان که می‌خواهد گازی را که به مردم می‌فروشد به قیمت ترکیه حساب کند و نفت خامی که به پالایشگاه‌ها می‌فروشد به قیمت ۱۰۰دلار حساب کند، حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی پول کسب می‌کند… برای تحقق این خواست و در صورت اجرای این برنامه که احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی به آنها اشاره کرد، قیمت بنزین معمولی به لیتری ۵ هزار تومان، قیمت بنزین سوپر به لیتری ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت گازوییل به لیتری یک هزار و ۷۵۰ تومان خواهد رسید. پس از اجرای این برنامه، قیمت حامل‌های انرژی به این ترتیب خواهد شد که نفت کوره به لیتری یک هزار تومان، قیمت نفت سفید به لیتری ۵۰۰ تومان و گاز طبیعی به یک هزار و ۱۰۰ تومان خواهد رسید”.

هم‌زمان با درخواست احمدی‌نژاد برای مدیریت ویژه اقتصادی و تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، فاش کرد که محمود احمدی‌نژاد “طی یادداشتی در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی”، پیشنهاد بحث تمرکز تصمیم‌‌گیری در امور اقتصادی را داده و هاشمی‌رفسنجانی نیز دستور داده که “کمیسیون اقتصادی مجمع بررسی‌های لازم را درباره طرح رییس جمهوری انجام دهد و پس از مشخص شدن جزئیات، ریز کار و ساز و کارهای اجرایی، آن را در صحن علنی مجمع مطرح کند”.

از سوی دیگر، انتقاد محمود احمدی‌‎نژاد از مخالفان خود بابت اجرا نشدن فاز دوم طرح هدف‌مندی یارانه‌ها و متهم کردن منتقدان به مخالفت سیاسی، با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است. وی گفته بود که دولت توان اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها را داشته و حتی امکان افزایش پنج برابری آن نیز وجود داشته.

مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد، گفت که “ این صحبت چیزی جز تحریک احساسات نیست. این اظهارات بدان معناست که رییس‌جمهور می‌خواهد مردم را مقابل مجلس قرار دهد. معنا و مفهوم دیگر آن است که رییس‌جمهور به جای آن‌که با مجلس صحبت کند با مردم صحبت می‌کند و می‌گوید که مجلس مقابل منافع شماست”.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، پرداخت یارانه‌ها را “دل خوش کنک” دانست و گفت: “دولت به دنبال این است که با فشار اجتماعی مجلس را وادار کند که از تصمیمش برگردد اما مجلس تصمیمش برای توقف فاز دوم هدفمندی یارانه ها و جلوگیری از افزایش قیمت حامل های انرژی را تغییر نخواهد داد و از نظرش بر نمی گردد”.

کمال‌الدین پیرموذن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با “واگرایی، فرافکنی، توجیه و اظهارات عوام گرایانه و عوام پسندانه” توصیف کردن سخنان احمدی‌نژاد، وی را متهم کرد که برای “عوام فریبی و اخذ آرای مردم بی سواد برای کاندیدای مورد نظرشان” چنین سخنانی را بر زبان آورده و گفت: “آقای رییس جمهور بیش از این توجیه نکن چرا که۸۴ درصد نقدینگی ۵۰ سال اخیر در دولت شما ایجاد شده است. رییس جمهور بیش از این با ارجاع فاز دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها به تورم افسارگسیخته و کمرشکن دامن نزند و به فرمانهای هشدار دهنده مقام معظم رهبری بها بدهد و اختلاف افکنی نکند. هیچ کدام از نخبگان صاحب نظر اقتصادی عملکرد اقتصادی ایشان را نمی پسندند و برای کشور خسران و زیان بار می بینند از این رو همت مجلس این است که با تدوین قوانین بیش از این اجازه پرتاب به پرتگاه را ندهد”.

علی مطهری، دیگر نماینده‌ای بود که به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخت. وی با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد، گفته است: “رئیس جمهور خیلی ساده‌انگارانه یا خوشبینانه به موضوع نگاه می‌کند؛ ‌گذشته از اینها،‌ وی باید قانون را رعایت کند. قانون مجلس می‌گوید فعلا تا پایان سال نود، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ممنوع است؛‌ ضمن اینکه برای سال آینده باید دید مجلس در قانون بودجه چه تصمیمی می‌گیرد. در هر صورت رئیس جمهور باید مجری قانون باشد. رئیس جمهور اگرمی‌خواهد طرح خود را اجرا کند، ‌باید ابتدا نمایندگان مجلس را در جلسه غیر علنی قانع کند. اینکه رئیس جمهور طرح خود را به جای آنکه در مجلس مطرح کند در رسانه ملی بیان می‌کند این احتمال تقویت می‌شود که وی می‌خواهد از فشار افکارعمومی استفاده کند”.

چند ساعت پیش از گفت‌وگوی احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، ابراز امیدواری کرده بود که احمدی‌نژاد “در مسیر باشد و وارد خاکی نشود” و “هزینه جدیدی به گردن جمهوری اسلامی نگذارد”. وی همچنین از احمدی‌نژاد خواسته بود که “صحبت از اجرایی‌کردن فاز دوم هدفمندسازی یارانه نکند که این موضوع موجب اختلاف دوباره دولت و مجلس خواهد شد”.

اما سایت شفاف‌نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد درباره هدف‌مندی یارانه‌ها، و احتمال اعلام اجرای آن توسط احمدی‌نژاد در برنامه‌ی زنده تلویزیونی، چنین نوشت: “او بدون اینکه مورد سوال قرار بگیرد از لزوم اتحاد مردم در برابر دشمنان خارجی و مشکلات داخلی سخن گفت که تنها از مسیر حضور در انتخابات، امکان پذیر است. اظهاراتی که با سوال بعدی مجری کامل شد و اینجا بود که او حرف اصلی خود را زد و بی آنکه مستقیما رقبای نامزد احتمالی دولت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را مخاطب خود قرار دهد گفت: «انتخابات آزاد حق ملت ایران است و هیچ کس حق ندارد در اراده ملت کوچکترین تاثیری بگذارد. اما کسانی هستند که فکر می کنند بهتر از مردم تصمیم می گیرند و انتخاب می کنند در حالی که خود رهبری هم گفتند فقط یک رای دارند. هر کسی که گوشه​ای یک رسانه​ای دارد، فکر نکند می تواند به جای مردم تصمیم بگیرد». چه بسا به زعم باهنر، احمدی​نژاد از مسیر خارج شد و «به خاکی زد» اما رئیس​جمهور نشان داده که لوکوموتیو ران ماهری است و از هر جاده خاکی​ای، بهره تبلیغاتی خوبی به نفع مقاصد خود و دولتش می​برد. چه این بهره مرعوب کردن رقبای انتخاباتی باشد و چه زمینه سازی برای معرفی نامزد مورد حمایت دولت”.

به نظر می‌رسد بحث درباره سخنان احمدی‌نژاد همچنان در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. سخنانی که می‌تواند بر دسته‌بندی‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی موثر باشد.