نامه احمدی نژاد به مردم آمریکا

نویسنده

پیتر واکر

شاید محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، احساس می کند که مردم آمریکا در موردش دچار سوء تفاهم شده اند. واکنش او چیست؟ برایشان نامه می نویسد.

به نظر می رسد وقتی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشوری که ممکن است تولید کننده سلاح اتمی باشد و خواستار محو شدن اسرائیل از نقشه جهان است، مورد انتقاد شدید رسانه های آمریکایی قرار گرفت، به این فکر افتاد که بهترین راه مواجه مستقیم است.

بر اساس تیتر اول روزنامه دولتی “ایران”، رئیس جمهور نامه ای پنج صفحه ای به مردم آمریکا نوشته است که توسط نماینده ایران در سازمان ملل، امروز منتشر می شود. محتوای نامه هنوز مشخص نیست. این شرطی منصفانه است که آقای احمدی نژاد با وجود اینکه دلمشغولی های دیگری دارد- او در رشته ترافیک و مدیریت حمل و نقل دکترا گرفته است- نامه اش یک جور درخواست برای ایجاد تفاهم باشد.

آقای احمدی نژاد در ماه مه، نامه ای هجده صفحه ای برای جورج بوش نوشت. این نامه، اولین ارتباط رسمی بین روسای جمهور دو کشور بعد از انقلاب اسلامی سال 1979 ایران بود. طبق موضع گیری های رسمی، این نامه بیشتر یک بحث فلسفی به سبک الستر کمپبل بود، شروع نامه چنین بود: مدتی است در اندیشه ام که چطور یک نفر می تواند تناقضات غیر قابل انکاری را که در عرصه بین المللی وجود دارد، توجیه کند.

اما در بین این کلمات بلیغ، انتقادات جدی درباره سیاست های آمریکا در عراق، فلسطین و موارد دیگر، مطرح شده بود. اما واشنگتن تحت تاثیر نامه قرار نگرفت و این انتقاد را داشت که در نامه هیچ اشاره ای به برنامه های اتمی ایران نشده است و این مسئله ای است که باید قبل از مذاکرات مستقیم دو کشور، به آن رسیدگی شود.

شاید عراق بتواند به بسته شدن این شکاف طولانی کمک کند. گروه تحقیقاتی عراق، در گزارش ماه دسامبر خود به این موضوع اشاره کرده بود که آمریکا برای بازگرداندن ثبات در عراق، به کمک ایران احتیاج دارد.

در عین حال، آقای احمدی نژاد احساس می کند که مواجه مستقیم و فرا تر از دولت ها با مردم آمریکا، ممکن است باعث ایجاد تفاهم بشود.

این یک اقدام جسورانه است، درواقع مثل یکی از مقالات تبلیغاتی افراد خیلی پولدار و سرشناس در روزنامه ها می ماند که احساس می کنند مردم درموردشان دچار سوء تفاهم شده اند. شاید مشهور ترین مثال این مسئله ریچارد گر و سیندی کرافورد باشند که در سال 1995، یک صفحه کامل از روزنامه تایمز را اشغال کردند تا اعلام کنند که برخلاف شایعات، “آنها همجنسگرا نیستند و به چند همسری اعتقاد ندارند و به شکلی جدی نسبت به هم وفادارند”. آنها شش ماه بعد از هم طلاق گرفتند.

آقای احمدی نژاد با توجه به اینکه شخصیت پیچیده تری دارد، برای غلبه بر آمریکا چه حرفی برای گفتن خواهد داشت؟

منبع: وبلاگ گاردین، 29 نوامبر 2006