فرمانده سپاه: سهم ما از نفت بیشتر شود

نویسنده
نازنین کامدار

» سلام نظامی قاسمی به سرداران

سه روز پس از جلسه جنجالی رای اعتماد مجلس به  اولین وزیر نفت نظامی  تاریخ ایران، مراسمی برای تودیع  و معارفه فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه برگزار شد که طی آن محمد علی جعفری، خواستار افزایش “سهم سپاه” در قراردادهای نفتی شد. فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی از “لزوم فعالیت اقتصادی سپاه” سخن گفته که علی مطهری، تنها مخالفی که توانست در روز رای اعتماد بر علیه قاسمی سخن بگوید، تاکید کرده بود که با وزیر شدن یک سپاهی، “نظامیان در صدد افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی خود خواهند شد و این مسئله فساد انگیز است”.

سخنانی که هزینه گزافی برای وی در پی داشته و از لحظه نطق در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس تا کنون در کانون حملات رسانه ها و چهره های وابسته به سپاه پاسداران بوده است.

این حملات در طی روزهای اخیر آنقدر شدت یافته که سایت “الف” وابسته به احمد توکلی نیز از “نبود آزادی بیان حتی برای نمایندگان اصولگرا” نوشته است.

مطهری در نطق خود گفته بود که با شخص رستم قاسمی مشکلی ندارد اما اینکه سپاهیان وارد دولت شوند می تواند منجر به افزایش دامنه نفوذ سپاه درعرصه های سیاسی و اقتصادی شود. او هنگام ایراد این نطق مورد اعتراض برخی از نمایندگان نزدیک به سپاه قرار گرفت و در فردای آنروز نیز از سوی روزنامه جوان “بازیچه دشمن” و”فریب خورده” لقب گرفت.

اما دیری نپایید که ابراز نگرانی های مطهری در قالب “توصیه های سردار جعفری”  بازگو شد و او در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان قرارگاه خاتم، بر لزوم افزایش سهم سپاه از قراردادهای نفتی و گسترش نفوذ  این تشکیلات نظامی در عرصه اقتصادی و فرهنگی سخن گفت؛ سخنانی که کمتر بازتاب خبری داشته و تنها برخی از سایت های نزدیک به سپاه آنرا در لابلای اخبار خود منتشر کرده اند.

بر اساس این گزارش و به نوشته سایت شفاف، سردار جعفری در سخنان خود درباره لزوم فعالیت اقتصادی سپاه گفته است:” سپاه باید نقش پیش برنده ای در جبهه‌های اقتصادی کشور داشته باشد. ما سپاهیان خوشحال هستیم که یک پاسدار در راس وزارت نفت، جایی که محور اساسی برای اداره کشور است قرار گرفته است. هر چند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کار فراوان است و در هر مقطع زمانی کارهای خوبی انجام می گیرد که زمینه ساز اقدامات بعدی است، اما انتظار ویژه ای از وزارت نفت وجود دارد”.

جعفری همچنین از لزوم افزایش تعداد و رقم  قرارداد های وزارت نفت با قرارگاه خاتم سخن گفته و تاکید کرده است:” خدا را شکر می کنیم که ذخایر خوبی در کشور وجود دارد که اینها را باید برای احداث زیر ساخت های کشور تبدیل به بودجه کنیم و با رفتن قاسمی به وزارت نفت این انتظار وجود دارد که این مشکل حل شود زیرا در حال حاضر بودجه کشور وابسته به اقداماتی است که در وزارت نفت صورت می گیرد. امیدوارم زمینه ای فراهم شود که قرارگاه بتواند در پروژه ها و زمینه های مختلف در کشور که نیاز است وارد شود زیرا سپاه کارهایی را انجام می دهد که بخش خصوصی به دلایل مسائل امنیتی یا به دلیل کمبود امکانات و فناوری ها توان انجام آن را ندارد و این درست مانند ماموریتی است که سپاه در عرصه های دیگر دارد یعنی هر سازمانی که بتواند ماموریت خود را انجام دهد آن را انجام می دهد ولی اگر نتوانست سپاه به کمک آن می رود. مانند دوران جنگ که سپاه به کمک ارتش رفت و از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد. سپاه باید نقش پیش برنده جبهه های اقتصادی در کشور را داشته باشد”.

جعفری افزوده است: “این رویکرد کلی باید وجود داشته باشد که از گرفتن پروژه های کوچک پرهیز شود و به پروژه های بزرگ و ملی پرداخته شود. همه انتظار دارند اقدامات جدید انقلابی در وزارت نفت صورت گیرد و نگرانی هایی که در رابطه با اقتصاد کشور که در سال جاری و آینده وجود دارد برطرف گردد”.

سهم خواهی  فرمانده سپاه از قرارداد های نفتی، آنهم پس از آنکه وزیر نفت از این مجموعه نظامی و با ایجاد  فضای سنگین برای مخالفان وی در جلسه رای اعتماد برگزیده شد، در حالیست که رستم قاسمی نیز در مراسم خداحافظی اش از قرارگاه خاتم چنین گفته است: “من سرباز کوچکی از پاسداران هستم و خواهم بود زیرا همه زندگی و وجود من از سپاه است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء باید کارهای کوچک و متوسط را به بخش خصوصی بسپارد و در جایگاه بالاتری قرار گیرد به طوری که جایگزین شرکت های بزرگ خارجی شود”.

روزنامه خراسان نیز روز گذشته گزارشی از “حواشی جلسه تودیع و معارفه فرماندهان قرارگاه خاتم” منتشر کرد که طی آن به نقش فرمانده کل سپاه در انتخاب رستم قاسمی و مخالفت مشائی با حضور وی در کابینه اشاره شده است.

خراسان نوشته است: “شنیده شده پرویز فتاح وزیر سابق نیرو و رییس بنیاد تعاون سپاه در مراسم تودیع رستم قاسمی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاءخطاب به سردار جعفری گفته که کاش اول با ما یک مشورتی می شد، بعد این مسئولیت را قبول می کردید.البته فرمانده کل سپاه خطاب به فتاح پاسخ داده که ایشان «رستم» هستند و فتاح نیز گفت که درست است اما باید توجه داشت که در آن طرف هم «اسفندیار» است. بعد هم ادامه داده که البته غضنفر هم هست!”

 بنا به گفته رئیس شرکت ملی نفت ایران، سهم قراردادهای کنونی قرارگاه خاتم با وزارت نفت 25 میلیارددلار است و در سالجاری نیز با توجه به اختصاص 120 میلیارد دلار دیگر برای قراردادهای نفتی، و نبود رقیب خارجی برای قرارگاه خاتم، این اعتبارات نیز به سپاه منتقل خواهد شد.