هشدار به بشار برای پایان خونریزی

نویسنده

» گزارش گاردین از موضع جدید عربستان

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی خواستار پایان یافتن خونریزی در سوریه شده است و سفیر خود را از دمشق فراخوانده است. این اولین مورد از رویارویی دو رهبر قدرتمند عربی با یکدیگر است.

این شدیدترین هشدار این غول نفتی - که خود در راس رژیمی است که مخالفین سیاسی را ممنوع کرده است - به یک دولت عربی، از زمان بالا گرفتن اعتراضات در خاورمیانه است.

پادشاه سعودی در پیامی که از شبکه تلویزیون العربیه پخش شد گفت: “آنچه در سوریه اتفاق می افتد برای عربستان سعودی قابل قبول نیست.”

وی گفت “رویداد های سوریه هیچ ربطی به «دین، ارزش های و اخلاقیات” این منطقه ندارد.

سرکوب معترضین سوریه توسط دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به یکی از خشونت بار ترین وقایع اجتماعی در اعتراضات مردم درکشورهای عربی تبدیل شده است.

فعالین گفته اند سربازان با تانک به شهر دیرالزور در شرق کشورحمله کرده و دهها نفر از شهروندان را کشته اند. هفته گذشته، در محاصره شهر حما، که پدر بشار اسد سی سال پیش به آن حمله کرده  و هزاران نفر را کشته بود، تعداد زیادی از شهروندان کشته شدند.

دولت اسد می گوید که در حال جنگ با جنایتکاران و افراطیون مسلح است که به گفته دولت با حمله به سربازان باعث توسعه خشونت شده اند. فعالین و کشورهای غربی می گویند نیروهای اسد معترضینی را کشته اند که در حال اعتراض مسالمت آمیز بوده اند.

پادشاه سعودی گفت: “سوریه باید عاقلانه عمل کند و قبل از اینکه دیر بشود اصلاحات را نه تنها تائید بلکه عملا به اجرا درآورد. سوریه یا این کار را خواهد کرد یا در ورطه آشوب و یا نابودی قرار خواهد گرفت.”

اتحادیه عرب نیز در حرکت بی سابقه ای در پاسخ به ادامه خونریزی ها در سوریه ، از مقامات این کشور خواسته است خشونت علیه شهروندان را متوقف سازد.

هرچند تعدادی از کشورهای عربی در مخالفت با معمر قذافی در لیبی به کشورهای غربی پیوستند، ولی اکثر حاکمان منطقه در انتقاد از رهبران کشورهای عربی محتاط عمل کرده اند.

ملک عبدالله از یک سو نیروهای عربستان سعودی را برای ساکت کردن اعتراضات ضد دولتی به بحرین اعزام کرد در حالکیه مقامات سعودی از تصمیم به محاکمه حسنی مبارک در مصر انتقاد کرده اند.

عربستان سعودی به عنوان میانجی در رویدادهای یمن عمل کرده است و در حال حاضرمیزبان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن است که گفته می شود پس از آنکه با بمب مورد سوء قصد قرار گرفت برای معالجات پزشکی به این کشور رفته  است.

جمهوری اسلایم ایران تنها حکومتی است که هنوز از دولت سوریه دفاع می کند و شکست بشار اسد را شکست خود می داند.

منبع: گاردین– 7  اوت