دومین نفوذ به موساد در یک ماه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» وزارت اطلاعات مدعی شد

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی برای دومین بار در یک ماه اخیر مدعی شد که پرسنل این وزارتخانه توانسته اند به درون سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) نفوذ کنند.

حیدر مصلحی با اعلام این خبر در روز گذشته گفت که: توانسته ایم به پایگاه اینترنتی جذب جاسوس موساد نفوذ و افراد فریب خورده آن را شناسایی کنیم.

آنگونه که وزیر اطلاعات توضیح داده، این پایگاه اینترنتی در واقع وبسایت متعلق به بنیاد موسوم به “برای آزادی به دنیا آمده” یا Born to Freedom است که البته مصلحی آن را بنیاد “رون آراد” معرفی کرده است.

به گفته مصلحی، وزارت اطلاعات از “برخی از این افراد فریب خورده” برای نفوذ در پایگاه های جاسوسی اسرائیل” استفاده کرده است.

وزیر اطلاعات اگرچه مدعی شده که این وزارتخانه توانسته “تقریبا همه افراد فریب خورده و اغفال شده از سوی این سایت” را شناسایی کند اما با وجود این در پایان سخنانش وعده داده : “افراد مرتبط با این پایگاه اینترنتی که تاپیش از 22 بهمن خود را معرفی و با وزارت اطلاعات همراهی کنند، به طور قطع مشمول تخفیفات دستگاه قضایی خواهند شد.”

او هشدار داده: “در غیر این صورت این افراد مشمول مجازات هایی خواهند شد که برای جاسوسان وجود دارد.”

 

کمک خلبان 10 میلیون دلاری

بنیاد برای آزادی به دنیا آمده وظیفه خود را کمک به خانواده شهروندان، سربازان و نیروهای امنیتی اسرائیلی که ناپدید شده اند و پیدا کردن مفقودینی اعلام کرده که در عملیات ها یا ماموریت های داخلی یا برون مرزی دولت این کشور ناپدید می شوند یا توسط نیروهای کشورهای دیگر به اسارت در می آیند.

این بنیاد در وبسایت خود به طور رسمی اعلام کرده که تحت “حمایت مالی و لجستیکی رهبران، سازمان های عمومی و دولت اسرائیل” قرار دارد.

با وجود اینکه وظیفه این بنیاد آنگونه که توسط مسئولانش اعلام شده، کمک به خانواده ها و یافتن تمام مفقودان اسرائیلی است اما عمده فعالیت این بنیاد در چند سال گذشته معطوف به کسب اطلاعاتی از رون آراد، کمک خلبان نیروی هوایی اسرائیل است که از تاریخ 16 اکتبر 1986 تاکنون ناپدید شده است.

این بنیاد اعلام کرده در ازای دریافت اطلاعاتی که منجر به آزادی رون آراد شود، 10 میلیون دلار پاداش اعطا خواهد کرد. مبلغی که نشاندهنده ارزش فوق العاده این کمک خلبان اسرائیلی برای دولت این کشور است.

تبلیغات و آگهی های مرتبط با این مسئله در برخی نشریات، وبسایت ها و تلویزیون های ماهواره ای پخش شده است.

رون آراد هنگام ناپدید شدن، سوار بر یک فروند جت جنگنده F-16 متعلق به نیروی هوایی اسرائیل و مشغول بمباران مواضع سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در جنوب لبنان در جریان جنگ های داخلی لبنان بود.

در این عملیات هوایی، به دلیل انهدام زودهنگام یکی از موشک‌ها، جنگنده در هوا منهدم شد، اما او و خلبان هواپیما توانستند به وسیله چتر نجات، جان سالم بدر ببرند.

به دنبال این حادثه، رون آراد توسط چریک های عضو جنبش امل (دیگر گروه سیاسی ـ– نظامی شیعه لبنان) دستگیر شد.

نبیه بری، رئیس کنونی پارلمان لبنان و رهبر سازمان امل که هم پیمان اصلی حزب الله در این کشور به شمار می آید، یک سال پس از سقوط جنگنده حامل رون آراد، با پخش سه نامه با دست‌خط او که خطاب به خانواده‌اش نوشته شده بود و دو تصویر از این کمک خلبان اسرائیلی در حال اسارت، نشان داد که آراد زنده است و در اختیار این گروه قرار دارد.

با وجود این آخرین گزارش ها از رون آراد به سال 1989 باز می گردد. منابع امنیتی اسرائیلی معتقدند که آراد در این سال توسط فردی به نام مصطفی دیرانی که در آن هنگام مسئول امنیتی سازمان امل بود به حزب الله لبنان فروخته شده است و از آن زمان تاکنون خبری از او در دست نیست.

این مسئله باعث شد که کماندوهای یگان ویژه “سایرت متکل” که زیرنظر ستاد کل نیروهای مسلح این کشور قرار دارد، در سال 1994 مصطفی دیرانی را به تلافی دستگیری رون آراد، در داخل خاک لبنان بربایند.

روزنامه تایمز چاپ لندن پیش از این گزارش داده که دزدیدن علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع ایران در هفت فوریه 2007 در خاک ترکیه، عملیات دیگری از جانب اسرائیل برای تلافی ربایش رون آراد بوده است.

 

کدام نفوذ؟

اعلام خبر شناسایی مرتبطان با بنیاد برای آزادی به دنیا آمده توسط وزیر اطلاعات در حالی است که وبسایت این بنیاد، به طور مکرر عنوان کرده “امنیت و حفاظت” مرتبطان با آن “تضمین” شده است.

حیدر مصلحی در سخنان دیروزش که توسط پایگاه خبری دولت منتشر شد، همچنین افزوده که این سایت “بعد از آنکه از افراد مختلف اطلاعات دریافت کرده، درخواست پول آنها را به تمسخر گرفته است.”

وزارت اطلاعات  روز 20 دی ماه گذشته هم با صدور اطلاعیه ای، از “کسب اطلاعات بسیار مهم و حساس از تیم‌های جاسوسی و عملیاتی موساد” و دستگیری عوامل ترور مسعود علی محمدی، از محققان مرتبط با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی خبر داده بود.

بیانیه این وزارتخانه با اشاره به “نفوذ به عمق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی” توسط پرسنل وزارت اطلاعات، افزوده بود که به دنبال این مسئله “ضربات سهمگینی به ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی موساد” وارد شده است.

وزیر اطلاعات یک روز بعد، با ترتیب دادن یک نشست خبری گفت که این وزارتخانه توانسته “با افراد و عوامل خود” تا داخل تشکیلات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نفوذ کند.

او افزود: “ما در اقدام اخیر خود توانستیم شبکه‌ای که کار ترور شهید علی‌محمدی را دنبال کرده بود به همراه دیگر شبکه‌های اطلاعاتی موساد مورد هجمه قرار داده و شناسایی کنیم.”

سخنان مکرر مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی درباره نفوذ به عمق سرویس های جاسوسی خارجی مانند موساد در شرایطی عنوان می شود که عملکرد این وزارتخانه همواره با انتقادات گسترده نیروهای سیاسی مخالف دولت و فعالان حقوق بشر رو به رو بوده است.

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی که پس از انتخابات جنجالی گذشته ریاست جمهوری دستگیر و به زندان محکوم شده است، پیش از این گفته بود: “دستگاه های امنیتی و قوه قضائیه ایران که ادعای نفوذ به CIA و موساد را دارند چگونه نمی توانند حمله کنندگان به کوی دانشگاه تهران و قاتلان دانشجویان در تهران را شناسایی و دستگیر کنند؟”