چالش طلبی اصولگرایان و دولت روحانی

نویسنده

» نگاه کلارین

عرصه سیاست داخلی ایران میان جناح های مختلف حاکمیت به وضعیت قرمز درآمده. بازسازی اعتدال گرایانه پیشنهاد شده توسط رییس جمهور حسن روحانی و بازنگری او از دوره پیشین، که به گفته او به دلیل مدیریت اشتباه باعث انحطاط اقتصاد کشور شده، باعث گردیده تا وی با سلف خود، محمود احمدی نژاد که خواستار مناظره درخصوص این موضوع شده، وارد یک رویارویی شود.

روحانی هفته گذشته طی گزارشی که بیانگر اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روز اول دوره ریاست جمهوری بود خاطرنشان کرد که وضعیت اقتصادی کشور در زمان تحویل گرفتن از رییس جمهور پیشین در وضعیت اسفناکی قرار داشت. او از سوءمدیریت، ولخرجی و حیف و میل گسترده سخن گفت که باعث شده تا تورم افزایش یافته و واحد پولی کشور ارزش خود را ازدست بدهد.

او اعلام کرد که دولت اش در آغاز دوره با یک بدهی ۶۷ میلیارد دلاری روبرو شده و این درحالی است که ایران طی دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. رییس جمهور سابق از مواضع خود دفاع کرده و گفته است که این اعداد و ارقام واقعی نیستند. احمدی نژاد در نامه ای خطاب به چندین روزنامه ایرانی اعلام کرده که این اتهامات “نادرست” و “غیرمنطقی”اند و خواستار یک “مصاحبه دوستانه” برای روشن شدن تمامی موضوعاتی شده که در اذهان شهروندان باقی مانده است.

یکی از همکاران آقای روحانی اظهارکرده که رییس جمهور از دعوت وی برای انجام مناظره استقبال می کند، ولی به شرطی که آقای احمدی نژاد “به واقعیت احترام بگذارد”.

زمانی که احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ برنده انتخابات شد، به یکی از پررؤیت ترین چهره ها در ایران تبدیل شد. او در نزد بخش های تندروی مذهبی و طبقه محروم محبوبیت خاصی یافت. ولی قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود حمایت مردمی را ازدست داد و حتی مورد غضب آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

طی سال های اخیر، جناح های مختلف سیاسی وی را به ولخرجی های گزاف و سوءمدیریت مالی متهم کرده اند که همین مسأله باعث شده تا تأثیر تحریم های اقتصادی بین المللی تشدید شود.

احمدی نژاددر اولین دوره ریاست جمهوری خود، از سال ۲۰۰۵ دوره ای را تجربه کرد که به دلیل افزایش قیمت نفت، درآمد کشور در حد بی سابقه ای قرار گرفت. ولی به گفته تحلیلگران داخلی و بین المللی، بخش اعظم این درآمدها صرف یارانه ها شد و همین مسأله تورم را افزایش داد. روحانی در این خصوص گفت: “تورم و رکود به شکلی بی سابقه افزایش یافته.” رشد اقتصادی ۶ درصد کاهش داشته، درحالی که تورم از مرز ۴۰ درصد گذشته است.

این وضعیت احمدی نژاد با محبوبیت فزاینده روحانی که در ماه ژوئن پیروز انتخابات شد، به شدت در تضاد قرار دارد. یک نمونه از وضعیت منحطی که رییس جمهور سابق در آن قرار دارد، سخنان اکبر ترکان، مشاور آقای روحانی است که در اشاره به شیوه مدیریت رییس اجرایی سابق ایران گفت که “به عنوان یک برادر، به شما آقای احمدی نژاد توصیه می کنم که از خدا و مردم طلب بخشش کنید”، چرا که او مشکلات عدیده ای را در عرصه های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی برای کشور رقم زد و اعتماد مردم نسبت به حکومت را از بین برد.

منبع: کلارین، ۵ دسامبر