اوباما تهدید‌های اسرائیل را جدی ن‌گرفت

نویسنده
ها آرتص

» گزارش هاآرتص از خاطرات دو مقام سابق دولت اوباما

خاطراتی که توسط اعضای سابق دولت اوباما منتشر شده است، تصویر کامل‌تری از جریانات کاخ سفید در سال‌های بین ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ ارائه می‌دهد: تهدید اسرائیل برای حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران و تلاش‌های واشنگتن برای متقاعد کردن اورشلیم به آرامش در ازای شدیدتر کردن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران.

لئون پانه‌تا وزیر سابق دفاع آمریکا در کتاب خود با عنوان “نبردهای ارزشمند: خاطرات رهبری در جنگ و صلح” که ۷ اکتبر منتشر شد، بخش بزرگی را به رابطه آمریکا با اسرائیل بصورت کل و به طور خاص به امور ایران اختصاص داده است. کتاب هیلاری کلینتون به نام “تصمیمات سخت” در ماه ژوئن منتشر شد، اما در اسرائیل توجه زیادی را به خود معطوف نکرد چون کمی پس از آن ماجرای ربوده شدن سه نوجوان رخ داد.

جالب‌ترین موضوع مرتبط با اسرائیل در کتاب کلینتون به کانال‌ پنهانی بین واشنگتن و تهران با حمایت سلطان قابوس برمی‌گردد. آن تماس‌ها نهایتا به امضای توافق اولیه بین ایران و قدرت‌هایی جهانی منجر شد.

بر اساس کتاب کلینتون زمانی که او و دو دستیارش بصورت جداگانه به عمان رفتند، این گفتگوها در ژوئیه ۲۰۱۲ به اوج خود رسید. جالب است که زمانبندی این دیدارها با تهدیدهای مدام نتانیاهو و ایهود باراک به بمباران تجهیزات هسته‌ای ایران تلاقی داشته است. اوج کارزار انتخاباتی اوباما برای دور دوم بود و رسانه‌ها از احتمال حمله اسرائیل بدون اجازه اوباما سخن می‌گفتند.

وزیر دفاع اسرائیل نظرش را تغییر می‌دهد و نتانیاهو را تنها می‌گذارد. گزینه حمله یک‌جانبه از برنامه خارج می‌شود و کمی بعد خود ایهود باراک هم از سیاست کنار می‌کشد.

پانه‌تا هفته گذشته در مصاحبه با رسانه‌های آمریکا برای تبلیغ کتاب خود گفت، انتظار دارد ایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که قرار است این هفته در وین ادامه یابد، موضع بدون مصالحه‌ای اتخاذ کند.

ماه نوامبر می‌تواند جالب باشد، چراکه مهلت دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران با انتخابات میان‌دوره آمریکا مقارن شده است. دموکرات‌ها بیم آن دارند که جمهوریخواهان علاوه بر حفظ کنگره، اکثریت سنا را نیز بدست گیرند. چنین شکستی می‌تواند موجب تضعیف اوباما در داخل و خارج از کشور شود.

پیش‌بینی‌های انتخابات می‌تواند به بازگشت نتانیاهو به لحن تهاجمی خود در مقابل اوباما ارتباط داشته باشد. روشن است که نتانیاهو و دولت اوباما بار دیگر در تضاد قرار دارند و این بار موضوع درگیری با فلسطینی‌هاست، اما شکاف در مورد تهدید ایران می‌تواند شکایت‌های فراوانی را سبب شود.

اسرائیل نگرانی‌های مختصری نیز در نزدیکی خانه دارد.  سه‌شنبه گذشته دو نظامی اسرائیلی توسط بمب دست‌ساز حزب‌الله در بلندی‌های جولان زخمی شدند. حزب‌الله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و عنوان کرده به تلافی کشته شدن نظامیان خود در هنگام تلاش برای خنثی کردند یک بمب اسرائیلی در جنوب لبنان در 5 سپتامبر به این کار دست زده است.

طبق اطلاعات نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل، برخورد حزب‌الله در ماه آوریل تغییر کرده است. این سازمان اعلام کرده که در مقابل هر عمل متجاوزانه اسرائیل در خاک لبنان، دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

اما حتی پس از این رخداد نیز اسرائیل اعتقاد دارد حزب‌الله علاقه‌ای به واکنش‌های بزرگ و خارج از محدوده ندارد. این سازمان شدیدا مشغول کمک رسانی به رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه است و به عنوان مشاور شیعیان عراق برای مقابله با اسرائیل عمل می‌کند.

منبع: هاآرتص - 13 اکتبر