حمله‌کنندگان به اشرف شناسایی نشدند

نویسنده
حسین محمدی

» سئوال‌های بی‌جواب پیرامون یک قتل‌عام

با گذشت بیش از سه ماه از کشته شدن اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در پایگاه اشرف٬ دولت عراق اعلام کرده که موفق به یافتن افرادی که مرتکب این کار شده‌اند٬ نشده و از سوی دیگر دست داشتن نیروهای امنیتی این کشور در چنین حمله‌ای را رد کرده است.

روز دهم شهریور در پی حمله افراد مسلح به اردوگاه اشرف در عراق برخی از اعضا و کادرهای ارشد سازمان مجاهدین خلق کشته شدند که این تعداد حدود نیمی از ساکنان این اردوگاه را شامل می‌شد.

رسانه‌های نزدیک به سازمان مجاهدین خبر از  کشته شدن ۵۲ تن دادند٬ اما سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای شمار کشته شدگان را ۴۷ اعلام کرده است.

پس از این حمله٬ شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل گفته بود:” هر دو حکومت ایران و عراق در قبال حمله به اردوگاه اشرف مسئولیت دارند”.

حیدر عقیلی، از اعضای عراقی کمیته دولتی ناظر بر تحقیقات حمله به اردوگاه اشرف، گفته‌ : “موضوع اصلی که تحقیقات روشن ساخته این است که نیروهای امنیتی عراق در این حمله دست نداشته‌اند و این حمله کار یک گروه مسلح نامعلوم بوده‌ است”.

این کمیته به درخواست سازمان ملل متحد تشکیل شد و  شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی عراق و نمایندگانی از سازمان ملل می‌شود. ریاست آن نیز  بر عهده رییس امنیت ملی کشور عراق است. با این حال شاهین قبادی، سخنگوی مجاهدین خلق، اظهارات اعضای این کمیته را “کاملاً غیر قابل باور” دانست و گفت: “در هیچ جای جهان مجرم و متهم را مسئول تحقیقات جرمی که انجام شده قرار نمی‌دهند”.

حیدر عقیلی، عضو این کمیته، در گفت‌وگو با رویترز گفت که ممکن است “حمله به اشرف توسط هفت نفری که مفقود شده‌اند انجام شده‌باشد. تصاویر افرادی که گفته می‌شود مفقود شده‌اند را در فرودگاه‌ها و ایست‌بازرسی‌ها پخش کرده‌ایم و هیچ خبری در این مورد دریافت نکردیم”.

پس از حمله به اردوگاه اشرف٬ مجاهدین خلق مدعی شده بود که هفت تن از اعضای این گروه٬ توسط دولت عراق “گروگان” گرفته شده‌اند تا به جمهوری‌اسلامی تحویل داده شوند. این سازمان اضافه کرده بود که این افراد  پس از انتقال به استان عماره عراق به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده‌اند.

آن زمان نوری مالکی٬ نخست‌وزیر عراق٬ این مساله را تکذیب کرده و گفته بود: “نه تنها این هفت عضو مفقودشده سازمان مجاهدین خلق در اختیار نیروهای عراقی نیستند، بلکه دولت عراق تاکنون «هیچ اقدامی» علیه اعضای این سازمان نکرده است، چه در پایگاه اشرف و چه در پایگاه‌های دیگر”.

ماجرای حمله به پایگاه اشرف و مرگ تعدادی از نیروهای سازمان مجاهدین خلق واکنش مثبت و استقبال نهادها و مقامات ایرانی را به دنبال داشت و از آن جمله سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از این اقدام تجلیل کرد.

سپاه پاسداران٬ پس از حمله به اردوگاه اشرف٬ در بیانیه‌ای٬ با ابراز خوشحالی از حمله به اردوگاه اشرف از سوی گروهی که آنها را فرزندان “مجاهدان شهید عراقی” نامیده، گفته بود که در این حمله حدود  ۷۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شده‌اند. این نهاد در بیانیه خود همچنین نوشته بود که کشته شدن این افراد موجب “تشفی” خاطر  کسانی که اعضای خانواده خود را در عملیات های سازمان مجاهدین خلق از دست داده‌اند، شده است.

آن زمان محمود عثمان٬ عضو کمیسیون اقلیم و استانداری‌هایِ مجلس عراق در مصاحبه با روزگفته بود: “در اینکه این حمله و حملات مشابه از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد تردیدی نیست اما به دلیل نظارتهای جهانی در ظاهر از خود سلب مسئولیت می‌کند. شیعیان حکومت عراق با حکومت ایران هر دو علیه مجاهدین خلق هستند و آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند. دولت عراق به جمهوری اسلامی نزدیک است و در خصوص مجاهدین خلق تابع نظرات آنها است”.

چند روز پس از این حمله خبرگزاری مهر گزارش داده بود که  محمود علوی،  وزیر اطلاعات دولت روحانی٬ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره کشته شدن اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف گفت: ”مدتهای مدیدی بین دولت عراق و کسانی که پادگان اشرف را در تصرف دارند مسائلی مطرح بود که در این باره همواره این افراد با حاکمیت عراق مقابله می کردند بنابراین این احتمال وجود دارد که در این مورد حاکمیت عراق ناگزیر شده است تا با تروریست های ساکن در پادگان اشرف مقابله کند”. این خبر اما ساعاتی بعد از خروجی این خبرگزاری حذف شده بود.