حمایت آمریکاییان از توافق ژنو ۳

نویسنده

» گزارشی از آر تی

طبق آمارگیری رویترز، با اختلاف ۲ به یک، آمریکایی ها از توافقنامه اتمی با ایران حمایت می کنند. بعلاوه آمریکایی ها در صورتی که ایران مفاد این توافقنامه را رعایت نکند، بشدت با استفاده از نیروهای نظامی علیه ایران مخالف هستند.

طبق این آمار، ۴۴ درصد آمریکایی ها از توافقنامه شش ماه که بین ایران و شش قدرت جهان امضا شده است، حمایت می کنند. ۲۲ درصد آمریکایی ها به این توافقنامه معترض هستند.

طبق توافقنامه ای که یکشنبه شب امضا شد، ایران با متوقف کردن برنامه های اتمی اش به مدت شش ماه و متوقف کردن ساخت رآکتور آب سنگین اراک، موافقت کرد. بعلاوه، ایران موافقت کرد تا درصد غنی سازی اورانیوم را به ۵ درصد برساند تا نگرانی غرب را از دسیابی به سلاح اتمی برطرف کند. در عوض تحریم های اقتصای علیه ایران کمتر می شود و ایران می تواند ۴.۲ میلیارد دلار از سرمایه های مسدود شده اش دسترسی پیدا کند.

با وجود اینکه آمریکایی ها به مقاصد ایران اعتمادی ندارند اما این آمارگیری نشان می دهد که آنها علاقه ای به مداخله نظامی آمریکا بعد از حضور نظامی این کشور در عراق و افغانستان ندارند.

حتی اگر این توافقنامه اجرا نشود، ۴۹ درصد از آمریکایی ها می خواهند که تحریم های علیه ایران افزایش پیدا کند و ۳۱ درصد خواهان دیپلماسی بیشتر هستند. تنها ۲۰ درصد خواستار حمله نظامی به ایران هستند.

کنگره آمریکا،به نوبه خود، علاقه اش را به تحریم های بیشتر نشان داده است. مجلس نمایندگان نیز خود را برای تصویب قانونی که فشار بیشتری بر روی ایران می آورد آماده کرده است با اینحال رهبر اکثریت در سنا، هری رید، گفته است که سنا تا بعد از تعطیلات روز شکرگذاری اقدامی نخواهد کرد.

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این توافقنامه را محکوم کرده می گوید جهان به محل خطرناکی تبدیل شده است.

نتانیاهو روز یکشنبه به کابینه گفت: “چیزی که در ژنو به دست آمد، یک توافقنامه تاریخی نبود، یک اشتباه تاریخی بود. امروز جهان به مکان خطرناکی تبدیل شده است زیرا اکثر حکومت های خطرناک جهان قدم های مهمی به سمت دستیابی به خطرناک ترین سلاح برداشته اند.”

وی در ادامه گفت: “اسرائیل به این توافقنامه پایبند نیست. حکومت ایران اعلام کرده است که می خواهد اسرائیل را محو کند. اما اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و اجازه نمی دهد که ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.»

نتانیاهو گفت که مجامع بین المللی برای اولین بار “بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که خودشان تصویب کرده اند، با غنی سازی اورانیوم توسط ایران موافقت کردند.”

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا به اسرائیل اطمینان داده است که این کشور به موجب توافق شش ماهه با ایران، در امنیت خواهد بود.

جان کری گفت: “اگرچه اسرائیل از آنچه در ایران می گذرد احساس عدم امنیت می کنند اما با این توافقنامه، برنامه های اتمی ایران تحت کنترل و نظارت خواهد بود.”

وی به سی ان ان گفت: “من معتقدم که از امروز تا شش ماه آینده، اسرائیل نسبت به دیروز احساس امنیت بیشتری می کند زیرا ما به ساز و کاری دست پیدا کرده ایم که ایران برای دستیابی به سلاح اتمی به زمان بیشتری نیازمند باشد.”

آمارگیری آنلاین رویترز از روز یکشنبه تا سه شنبه انجام شد که ۵۹۱ نفر به آن پاسخ دادند و میزان اعتبار آن ۴.۹ درصد است.

 27 نوامبر، آرتی