مصباح یزدی: پنهانی حمایت کنید

نویسنده
حسین محمدی

» واقعیت این است که اختلاف داریم

هم‌زمان با ادامه انتقاد اصول گرایان از جزوه منتشره توسط حامیان احمدی‌نژاد در تخریب مهدوی‌کنی٬ مصباح‌یزدی بار دیگر از عدم ائتلاف با گروه‌های دیگر اصول‌گرا دفاع کرد. دیگر گروه‌های اصول‌گرا نیز به افشاگری علیه اطرافیان احمدی‌نژاد شدت بخشیده اند.

محمدتقی مصباح یزدی - که از وی با عنوان لیدر معنوی جبهه پایداری نام برده می‌شود ـ در دیدار با اعضای شورای مرکزی این تشکل٬ درباره انتخابات و ائتلاف میان اصول‌گرایان٬ چنین گفت: “آنچه محور وحدت آنهاست اعتقاد به ولایت فقیه و رهبری است. ولی این معنایش این نیست که در همه چیز با هم اشتراک دارند، نخیر اختلاف سلیقه هم دارند. بالاخره ما در این جامعه زندگی می کنیم، بهترین حکومت در این عالم جمهوری اسلامی ایران است و مهمترین رکنش هم ولایت فقیه است. ولی واقعیت این است که اختلاف سلیقه هست”.

وی همچنین درباره استراتژی جبهه پایداری٬ برای انتخابات مجلس٬ گفت: “یک جا شاید شما لیست 30 نفره بدهید یا یک نفر را معرفی کنید یا حتی شاید لازم نباشد شما از او علنی حمایت کنید بلکه پنهانی حمایت کنید. اگر هدف این باشد شکست نخورده ایم”.

سخنان مصباح یزدی٬ تلویحا تایید کننده سخنان کسانی است که پیش از این اعلام کرده بودند میان وی و افرادی چون مهدوی‌کنی و محمد یزدی ـ که از سران جبهه متحد اصول‌گرایان هستند ـ- اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و وی حاضر به ائتلاف با آن‌ها نیست. در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از چهره‌های اصول‌گرا تلاش کردند تا میان این دو گروه ائتلافی به وجود‌آورند٬ اما موفق نشدند.

پیش از این حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی -ـ نیز درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفته بود: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

این سخنان مصباح یزدی اما در حالی بیان شده است که اصول‌گرایان نیز بیکار ننشسته و به نقد حامیان احمدی‌نژاد مشغول اند.

 پس از انتشار جزوه‌ای از سوی جبهه پایداری درباره انتخابات - که با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد و آن را بازی در منطقه ممنوعه دانستند ـ- آن‌ها همچنان مطالب این جزوه را توهین به مهدوی‌کنی و محتوای آن را دروغ می‌دانند.

یک وب‌سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ در این زمینه نوشته: “اعضای جبهه پایداری طی روزهای گذشته در واکنش به انتشار خبر انتشار بولتن ۸۰ صفحه‌ای علیه جبهه متحد اصولگرایان و آیت الله مهدوی کنی و نیروهای انقلاب خواستار این مساله بودند که محتوای این جزوه منتشر شود تا عیان شود که هیچ توهینی به بزرگان و نیروهای انقلاب در آن صورت نگرفته است.این جبهه مدعی است که رسانه های اصولگرا کمر به تخریب بسته اند و سیاست هایشان در راستای تخریب چهره موجه جبهه پایداری است و خود را از هر گونه خطا و تخریب مبرا می دانند”.

این وب‌سایت از مواردی چون دروغ بستن به افراد٬ سواستفاده از نظرات رهبر جمهوری اسلامی٬ تخریب مهدوی‌کنی٬ حمایت از مشایی و … به عنوان برخی سرفصل‌های این جزوه نام برده و نوشته است: “«شفاف» در راستای آگاهی بخشی به نیروهای انقلاب برای شناساندن حجم تخریب از سوی مدعیان محورهای تخریبی این بولتن را برای قضاوت خوانندگان منتشر می‌کند و در انتظار پاسخ اقناعی ازجبهه پایداری است”.

در این جزوه٬ جبهه پایداری با انتقاد از اصول‌گرایانی چون مهدوی‌کنی، قالیباف، باهنر، حدادعادل، زاکانی، توکلی و با استفاده از برخی نقل قول‌های رهبر جمهوری‌اسلامی،آنان را متهم کرده بود که برخلاف نظرات وی عمل می‌کنند.

علاوه بر رسانه‌های اصول‌گرا٬ جبهه متحد اصول‌گرایان نیز پاسخی تفصیلی به مطالب این جزوه منتشر کرده است. در این پاسخ با اشاره به اینکه “برخی هستند که روی بعضی افراد موضع منفی دارند و بی پروا دست به تخریب و تهمت می زنند تا برای خودشان هویتی ایجاد کنند که البته بر این باوریم که این گونه افراد به دنبال این هستند تا این هویت را در جاهای دیگر مانند انتخابات ریاست جمهوری آینده خرج کنند”٬ آمده: “اگر قرار باشد با عیب جویی راه هموار شود، بعضی از این افراد عیب های بزرگتری دارند و اگر بنا باشد به سئوالاتی که مایه قوام اعضای این دسته از افراد شده، پاسخ داده شود و این سئوالات در مورد خودشان نیز پرسیده شود، ورق برخواهد گشت.در رابطه با این سئوال، یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان چندی پیش مطرح ساخته بود که بعضی از کسانی که به دیگران تهمت ساکتین فتنه می دهند خودشان در 8 ماه اول فتنه حتی یک مورد موضع گیری ندارند”.

 اعضای جبهه پایداری تاکنون از ائتلاف با دیگر اصول‌گرایان، خودداری کرده اند. آن‌ها معتقدند که “ساکتین فتنه” ـ قالیباف، لاریجانی ـ نباید دارای سهم ویژه در این جریان باشند.

در جزوه جبهه پایداری٬ چندین بار به نقش افرادی چون قالیباف٬ لاریجانی و زاکانی در تخریب اطرافیان احمدی‌نژاد اشاره شده بود: “عمده تخریب‌ها تا کنون از سوی رسانه های منتسب به قالیباف و یا چهره هایی چون زاکانی انجام شده است”.

رجانیوز، وب‌سایت حامی جبهه پایداری اما٬ در همین زمینه٬ این‌گونه اظهارنظر کرده بود: “رسانه‌های طیف ماجراجو در چند روز گذشته با سنگر گرفتن پشت آیت‌الله مهدوی‌کنی مدعی شدند که این بولتن که با هزینه‌های میلیاردی تهیه شده! علیه دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است، این در حالی است که هیچ اثری از تخریب آیت‌الله مهدوی‌کنی در این جزوه وجود ندارد و در مورد سایر افراد نیز صرفاً به شبهات و اتهاماتی که علیه جبهه پایداری مطرح کرده‌اند، به‌طور مستند پاسخ داده شده است”.

حامیان احمدی‌نژاد با اعلام جدایی و عدم ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان، حداقل سه تشکل برای حضور در انتخابات مجلس نهم تشکیل داده‌اند.

پیش ازاین مهدوی‌کنی، هنگام تشکیل جبهه متحد اصول‌گرایان، خبر از آن داده بود که تشکیل این گروه، با نظر مثبت و تاییدآمیز رهبر جمهوری اسلامی همراه است. روح‌الله حسینیان نیز بارها رهبر جمهوری اسلامی خواستار ائتلاف اصول‌گرایان در انتخابات آینده مجلس است.

اصول‌گرایان مخالف دولت می گویند جبهه پایداری، از برخی اعضای “جریان انحرافی” و حامیان احمدی‌نژاد تشکیل شده است. جریان انحرافی نامی است که آن‌ها برخی اطرافیان احمدی‌نژاد ـ نظیر مشایی، رحیمی و بقایی ـ را به آن می‌خوانند.

اصول‌گرایان پیش از این تلاش کرده بودند با ایجاد کمیته 7+8 به سوی اجماع در انتخابات گام بردارند، اما حامیان احمدی‌نژاد با خروج از این جبهه، دست به کار تشکیل جبهه پایداری شدند.

در این جبهه برخی از وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد چون کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان عضویت دارند.

برخی اصول‌گرایان مدعی اند که محمود احمدی‌نژاد و حامیانش برای تسخیر حداقل 150 کرسی مجلس، برنامه‌ریزی کرده‌اند. علی‌رضا زاکانی نماینده مجلس در این باره گفته بود: “برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” وی مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان دانسته بود.