هاشمی در برابر شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مقاومت در برابر تغییر جاسبی

رسانه های جناح حاکم از اینکه هاشمی رفسنجانی هنوز حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی را امضا نکرده است، از وی به شدت انتقاد کرده اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که نام آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی برده نشده اما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می کندو آیت الله خامنه ای پیش از این گفته بود مصوبات آن حتی به مصوبات قوه مقننه که طبق قانون اساسی تنها نهاد دارای صلاحیت کشور در امر قانون گذاری است نیز ارجحیت دارد.

هیات امنای دانشگاه آزاد در جلسه 21 دی ماه خود با اکثریت اعضا، رای به برکناری عبدالله جاسبی از ریاست این دانشگاه داد و فرهاد دانشجو، برادر وزیر علوم و از چهره های منتسب به دولت را به عنوان جانشین او به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در نخستین جلسه بعدی خود، ریاست دانشجو بر دانشگاه آزاد را تایید و به این ترتیب، سلطه 30 ساله عبدالله جاسبی بر این دانشگاه را پایان یافته اعلام کرد.

حالا اما رسانه های اصولگرا می گویند هاشمی رفسنجانی از تنفیذ حکم فرهاد دانشجو خودداری می کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و همچنین رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد است که از سه دهه ریاست جاسبی بر این دانشگاه حمایت می کرد.

برکناری جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد و انقلاب در این دانشگاه، یکی از نخستین وعده های محمود احمدی نژاد به هوادارانش پس از انتخاب به عنوان رئیس دولت نهم در سال 1384 بود و او در این راه از حمایت اصولگرایان منتقد خود نیز بهره می برد.

رسانه های اصولگرا می گویند که هاشمی رفسنجانی اکنون به عنوان رئیس هیات امنا، از امضا و تنفیذ حکم ریاست فرهاد دانشجو به جای عبدالله جاسبی خودداری می کند و این مسئله خشم آنها را برانگیخته است.

 

ضرب الاجل برای هاشمی

پیش از این خبرگزاری فارس، به نقل از یک منبع آگاه از تعیین یک “ضرب الاجل” برای رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد به منظور ابلاغ حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد در جلسه سه شنبه 11 بهمن ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود.

این منبع آگاه گفته بود که با توجه به اینکه پس از تأیید ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد از سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز حکم وی از سوی رئیس هیات امنای این دانشگاه ابلاغ نشده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن این موضوع را بررسی می‌کند.

به گفته وی، در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای زمان ابلاغ حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد تاریخ معین و ضرب‌الاجلی تعیین خواهد شد.

این منبع آگاه نگفته که در صورت عدم رعایت این ضرب الاجل از سوی هاشمی رفسنجانی، چه اقدامات احتمالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد صورت خواهد گرفت.

فرهاد دانشجو رئیس مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس، درباره عدم ابلاغ حکمش از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: “تصورم این است که برای ابلاغ حکم بنده تمامی بسترهای قانونی فراهم است.”

وی افزود: “اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ریاست بنده بر دانشگاه آزاد را تأیید کرده‌اند و به نظر می‌رسد که حکم طی دو هفته آینده به امضای رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد برسد.”

هاشمی رفسنجانی هنوز موضع علنی و روشنی درباره برکناری جاسبی و انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان جانشین او اتخاذ نکرده هرچند دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد، در اطلاعیه ای که به عنوان نظر رئیس هیات امنا تحلیل شد، اعلام کرد که روند انتخاب فرهاد دانشجو غیر قانونی بوده است.

 

اختلاف در هیات امنا

بر اساس اطلاعیه دبیرخانه هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی دو نظر در این جلسه وجود داشته است: “برخی از اعضای حاضر در جلسه مطالعه سوابق کاری و رزومه متقاضیان ریاست را کافی می‌دانستند و گروه دیگری نیز خواستار حق برابر برای همه داوطلبان برای حضور در جلسه و ارائه برنامه‌هایشان بودند.”

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به درگرفتن بحث بر سر این دو دیدگاه آمده بود: “بعضی از اعضاء هیات امناء بدون اینکه ریاست هیات امناء اعلام رای کنند، با نوشتن رای خود و تنظیم صورت جلسه از ادامه حضور سایر نامزدها در جلسه جلوگیری کرده و متاسفانه جلسه هیات امناء به شکل یکطرفه‌ای به بن بست کشیده شد و بر این اساس ریاست هیات امناء اعلام کردند این نحوه اقدام غیر قانونی و فاقد اعتبار است زیرا می‌بایست پس از حضور نامزدها و اعلام مراتب رای‌گیری توسط رئیس هیات امناء، اخذ رای انجام می‌شد.”

دبیرخانه هیات امنا در نهایت، مصوبه این هیات را که به انتخاب فرهاد دانشجو منجر شد به دلیل عدم تایید آن توسط هاشمی رفسنجانی غیر قانونی دانسته بود.

در جلسه آخر هیات امنای دانشگاه آزاد، 5 عضو از مجموع 10 عضو هیات امنا به فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد رای دادند و او را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از آن، عبدالله جاسبی را به عنوان دبیر هیات امنا انتخاب و بر این اساس، حق رای را از او در جلسات سلب کرده بود.

این جلسه با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده (سه نماینده هیأت موسس)، محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها)، کامران دانشجو (وزیر علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی (سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) و عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امنا) تشکیل شد.

به جز هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، حمید میرزاده و البته عبدالله جاسبی که حق رای نداشت، پنج عضو دیگر به انتخاب فرهاد دانشجو رای دادند و می گویند که این رای گیری قانونی بوده و اقلیت هیات امنا به ریاست هاشمی در برابر رای اکثریت ایستاده است.

فرهاد دانشجو و حجت الاسلام محمدیان نیز اعلام کرده اند که اطلاعیه دبیرخانه هیات امنا در این خصوص، موضع اقلیت این هیات بوده است نه همه اعضا.