سریال روز♦ تلویزیون

نویسنده
مهدی کیانیان

mannamanam1.jpg

بر سریال “من نه منم” محصول شبکه دوم سیما روزهای چهارشنبه ساعت 1020 دقیقه از این شبکه پخش می شود. نگاهی داریم به این سریال.

نویسنده: علی خود سیانی، کارگردان : بهروزخلجی، مدیرفیلمبرداری: حمید احمدی- طراح صحنه ولباس: حنا جان نثار -موسیقی: مهرداد بلوچیان- مدیرتولید : فهیمه ساعی- طراح گریم: ناهید غلامی- منشی صحنه: شیدا باسمه چی- مدیرتدارکات : امیربهروزی- تهیه کننده: داریوش بابائیان- تدوین: زهره معتمدی- صدابردار: سلیم احمدی- عکاس: بهرنگ دزفولی زاده- تیتراژ: سحر ولدبیگی – نیما فلاح.

بازیگران : حسن پورشیرازی – نیما فلاح – همایون ارشادی – لاله صبوری – افشین سنگ چاپ – مسعود زنجانی – علیرضا سوزنچی – سعید پیردوست – لادن طباطبایی – آرام جعفری – رضا داوود نژاد.

خلاصه داستان: “من نه منم” قصه یک دایی و خواهرزاده است که از راه کلاهبرداری زندگی می کنند.

پرداختی عقیم

درام اجتماعی یکی ازسخت ترین گونه ها در ساخت سریالهای تلویزیونی است. رویکردی که تلویزیون در چند سال گذشته به ساخت این نوع ازدرام داشته باعث ساخته شدن سریالهای قدرتمندی شده است که سریال “زیرتیغ” به کارگردانی محمد رضا هنرمند و “نرگس” به کارگردانی سیروس مقدم ازآن جمله اند. سریال هائی که با استقبال مخاطبان هم روبروشد.

بهروزخلجی هم یکی از کارگردانان جوانی است که به تازگی قدم دراین وادی گذاشته است واگرکمی دربعضی زمینه ها بیشتر تجربه کند نوید کارگردانی خلاق وخوش ذوق رادراین زمینه می دهد.

خلجی برای ساخت اولین سریال خود فیلمنامه ای ازعلی خود سیانی رابرای ساخت برگزیده که داستانش زیاد پیچیده نیست. جمشید “حسن پورشیرازی” دایی نوید “نیما فلاح” می باشد که هردودرشهربه کلاهبرداری می پردازند. آنها درکارجعل سند- چک وشناسنامه اند. شریک آنها شاهین “همایون ارشادی” نام دارد.

جمشید برسریک معامله صد میلیون پول نقد دریافت می کند وحق شاهین رابالا می کشد. همین امر باعث درگیری بین شاهین و جمشید می شود. در میان درگیری‌های جمشید و شاهین که با توافق بر سربخشی از اموال موروثی نوید حل و فصل می‌شود، اعترافات خسرو “مسعود سوزنچی” که به جرم قتل در زندان است، ذهنیت افشین “مسعود زنجانی” برادرجمشید را بر هم می‌زند. این در حالی است که یک عکس پرده از راز سر به مهر پرتو برمی‌دارد.جمشید و پروانه “لاله صبوری” همسرش که دیگر راهی برای دستیابی به پولهای افشین ندارند، اموال خود را می‌فروشند. جمشید و پروانه به مشهد می‌روند. افشین هم پی می‌برد که جمشید دزد اصلی اتومبیل بنز مدل 75 بوده است. از طرفی آتش انتقام از یک سو و سردرگمی انحصار وراثت اموال از سوی دیگر عذابش می‌دهد و تنها راه چاره را در رودرورشدن با جمشید می داند. با گم شدن بچۀ جمشید، نوید – بیژن “افشین سنگ چاپ” و جمشید متحد شده و به دنبال بچه او می‌گردند.که در این میان سرنخ تازه‌ای به دست می‌آید. جمشید به سراغ شاهین می رود، اما پی به بی گناهی اومی برد. جمشید پس از اطمینان از بی‌گناهی شاهین به سراغ بیژن می‌رود و با کمک او سرنخهای تازه‌ای پیدا می‌کند و متوجه می‌شود دو جوان فرزندش را ربوده‌اند که همین امر، وقوع اتفاقات جدیدی را رقم می‌زند.

mannamanam2.jpg

عنصری که دریک فیلمنامه باعث انسجام و گیرایی می شود ساختاروتوالی منطقی رویدادها می باشد، اگراین عناصربه درستی ازسوی یک فیلمنامه نویس به کارگرفته نشوند ساختمان فیلمنامه دارای ضعف های فراوانی می شود. رویدادها دراین سریال بدرستی تا انتها پرداخت نمی شوند، واکثراتفاقات عقیم باقی می مانند. واین عاملی ست که سریال ازاین بابت بیشترین لطمه رامی خورد. درواقع تماشاگربا سلسله ی زنجیره ایی ازرویدادها مواجه می شود که درابتدا بسیارجذاب وپرتعلیق می باشد اما پرداخت نامناسب دیالوگ ها وشخصیت پردازی، موقعیت راکم رنگ می کند. کارگردان تمام سعی وتلاش خود را برای درست به تصویرکشیدن موقعیت می کند، اودربیشترلحظات موفق است اما انتخاب نادرست بعضی ازبازیگران ازنقاط ضعف خلجی بعنوان کارگردان می باشد.

بازیگرنقش افشین “افشین سنگ چاپ” درک درستی از کاراکتر خود ندارد. شخصیت افشین درفیلمنامه شخصیت منفی به تمام معنی نیست، بلکه شخصیتی ست که جنبه های مثبت هم دارد حال اگربازیگرتنها برجنبه های منفی اوتکیه کند وآنها رابه تصویرکشد. مخاطب با کلیشه ایی سطحی وکم مایه مواجه می شود که این امردرارتباط با شخصیت افشین روی می دهد اوبجای آنکه درموقعیت عکس العمل نشان دهد موقعیت رابازی می کند، واین بزرگترین خطربرای یک بازیگربه حساب می آید. اما درنقطه مقابل حسن پورشیرازی بازی قدرتمند وجذابی راازخود به نمایش می گذارد. پورشیرازی بازیگری ست که ازتئاتربه سینما وتلویزیون آمده، شیوه بازی اوبیرونی وفیزیکال است. اوابتدا نقش راازجنبه فیزیکال مورد بررسی قرارمی دهد وسپس آرام آرام به سمت دنیای درون نقش نزدیک می شود. دراینجا هم اوبه خوبی ازعهده نقش جمشید برمی آید ومطمئنا نبود اودرنقش جمشید تاثیربسزایی درکیفیت سریال می گذاشت.