سیاست های جولیانی در مورد ایران

نویسنده


کاترین سیلای


رودلف جولیانی یکی از کاندیداهای ارشد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با تشریح نقطه نظرات خود در مورد سیاست خارجی آمریکا اعلام کرده است، از مذاکرات با ایران استقبال خواهد کرد، اما نابودی تأسیسات هسته ای ایران را نیز بعنوان آخرین راه حل حذف نخواهد نمود.


در صورتی که ایران هر چه بیشتر در حوزه هسته ای قدرت نمایی کند و شواهد و مدارک نیز نشانگر تبانی این کشور با عراقی ها به منظور کشتار آمریکایی ها باشند، دولت بوش و سایر کاندیداهای جمهوریخواه آمریکا از اقدام نظامی بر علیه ایران صرفنظر نخواهند کرد.


جولیانی در چاپ جدید مجله فارین افرز به صراحت دیدگاههای خود را در مورد سیاست خارجی تشریح کرده است. وی اظهار داشته است:” روحانیون دینی حاکم بر ایران باید بدانند که ما می توانیم علاوه بر سیاست هویج، سیاست چماق را هم در پیش بگیریم. این سیاست از طریق تضعیف حمایت مردمی از رژیم آنها، ضربه زدن به اقتصاد ایران، تضعیف ارتش ایران و نابودی زیربنای هسته ای این کشور میسر خواهد بود. “


مقاله جولیانی پس از اظهارات کنایه آمیز جرج بوش در مورد ایران در یک کنفرانس خبری که هفته گذشته برگزار شد، منتشر می شود. بوش در این کنفرانس خبری اظهار داشت، اقدام ایرانیانی که به عراقی ها برای کشتار آمریکایی ها کمک کنند، “ پیامدهایی بدنبال خواهد داشت.” بوش افزود، “ در صورتی که ما شما را در حین ایفای نقشی غیرسازنده غافلگیر کنیم، بهای آن را خواهید پرداخت.” بوش ایران را “ کشوری بسیار دردسرساز ” خواند.


بر اساس گزارش های خبری، در کاخ سفید “ مناظره شدیدی ” بر سر چگونگی واکنش در مقابل حمایت ایران از شیعیان عراق و برنامه هسته ای ایران درگرفته است. بر اساس این گزارش ها، دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشته است، در صورت آشکار شدن شواهد و مدارک مشخص مبنی بر فعالیت ایران بر علیه آمریکایی ها، احتمال اقدام نظامی بر علیه این کشور وجود خواهد داشت.


جولیانی و میت رامنی دیگر کاندیدای ارشد حزب جمهوریخواه آمریکا و فرماندار اسبق ماساچوست در یک مناظره در سال جاری اعلام کردند، از استفاده از تسلیحات اتمی “ تاکتیکی ” بر علیه ایران به منظور ممانعت این کشور از دستیابی به سلاح های اتمی صرفنظر نخواهند کرد.


کاندیداهای ارشد ریاست جمهوری آمریکا عضو حزب دموکرات به ویژه سناتور هیلاری رادهم کلینتون از ایالت نیویورک و باراک اوباما از ایالت ایلنوی به کرات با یکدیگر در مناظرات بر سر تجربه هایشان و دیدگاهایشان در خصوص اجرای سیاست خارجی از جمله چگونگی برخورد با کشورهایی مانند ایران درگیر شده اند.


اوباما برخلاف دولت بوش اعلام کرده است، بعنوان بخشی از استراتژی جدید پرداختن به آنچه که مقامات آمریکایی کشورهای شرور می خوانند، با سران این کشورها از جمله ایران دیدار خواهد کرد. اما هیلاری کلینتون محتاط تر عمل کرده و اظهار داشته است، ابتدا اطمینان حاصل خواهد کرد که از او برای مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.


منبع: نیویورک تایمز، 15 اوت