سکوت در مقابل پیشنهاد گفتگو با آمریکا

نویسنده

» گزارش سات لیک سیتی تایمز از وضعیت ایران

ناصر کریمی و لی کیت

 

آمریکا از تلاش هاَیش برای گفتگو با ایران چیزی جز سکوت، علیدش نشده است. رهبران ایران که در ابتدا از گفتگو استقبال کرده بودند،فعلا درگیر مسائل بوجود آمده بعد از انقلاب هستند.

 

اگر رهبران ایران در این روزها اشاره ای به آمریکا وغرب داشته اند، فقط به این دلیل بوده است که بگویند همه شورش ها زیر  سر این کشورها بوده است.

 

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، و متحدان تندوراش با گفتن این نکته که غرب تلاش می کند تا روحانیون را ساقط کنند و این کار را دارد از طریق مداخله در اعتراضات بوجود آمده بعد از انتخابات 12 ژوئن ادامه می دهد، مورد شماتت قرار داد.

 

همنوز هم آنچه به مخاطبین داخلی گفته می شود، باوجود انزجار زیاد از گفتن این موضوع،گفتن “نه” به آمریکا نیست.

 

دو سووال اصلی وجود دارد که باید به آن پاسخ داد: آیا خامنه ای و بقیه افراد در رهبری اصلا دلشان می خواهد گفتگویی صورت بگیرد؟ و اگر می خواهند آیا در موقعیتی هستند که این کار را انجان بدهند؟

 

بیشترین قسمت پاسخ به این سووال بستگی دارد به اینکه آنها بعد از مواجه با مخالفان که بعد از سی سال وگفتن اینکه پیروزی احمدی نژاد در انتخابات، مشروعیت ندارد، بزرگترین رویاروییشان با روحانیون بر  سر قدرت آغاز کرده اند، چگونه است.

 

رسول نفیسی، استاد دانشگاه در واشنگتن و کارشناس مسائل ایران، معتقد است:« رهبر ایران ممکن است تلاش هایی برای عادی سازی روابط با غرب بکند تا در مقابل مردم ایران که خواستار کم شدن تنش ها با آمریکا، هستند، مشروعیتی بدست بیاورد.

 

آنها برای نشان دادن اعتنماد به نفس و ثابت کردن اینکه اوضواع مثل همیشه است ممکن است رهبران ایران رفتارشان را درمقابل “خودخواهی جهان” که در مقابل آمریکا بکار می برند، تغییر بدهند.

 

دولت پرزینت باراک اوباما، می گوید تا ابد منتظر نمی ماند تا ایران فکر هایش را بکند. آمریکا بطور مبهمی پایان فصل پاییز زا یعنوان ضرب  الاجل ایران برای پاسخگویی تعیین کرده است.

 

محور اصلی گفتگو ها با  ایران برنامه های اتمی این کشور است که آمریکا و متحدانش نگران این هستند که منجر به ساخت سلاح اتمی بشود. تهران این اتهامات را همواره رد کرده است و می گوید این برنامه فقط به قصد تولید برق است.

 

احمدی نژاد در روز 16 ژوئیه در سخنرانی اش گفت که برنامه های اتمی اش ادامه خواهد داد. او گفت که ایران بدنبال منطق و گفتگو با عرب است، اما اصرار دارد که آمریکا به دلیل مداخله در انتخابات، باید عذرخواهد کند. او اعدام کرد که ایران،به قرت جهان تبدیل خواهد شد و نخوت جهانی را ساقط خواهد کرد.

 

آمریکا هم از سوی بزرگترین متحدش در خاورمیانه تحت فشار است زیرا زا این هراس دارد که ایران در نهایت کشورش را مورد حمله  اتمی قرار بدهد. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه اصرار داشت بر اینکه همه گزینه  ها مطرح است و این شامل حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران خواهد بود.

 

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در دیدارش با اسرائیل در اورشلیم قول داد که اگر ایران پاسخی نداد، آمریکا بدنبال تحریم جهانی باشد:« زمانبندی رئیس جمهور تعیین کرده است همچنان اعتبار دارد و به نظر نمی رسد که برای همه خطر آفرین باشد.

وزیر امرو خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا هنوز بدنبال ایران است اما خاطر نشان کرد با وجود اغتشاشات بعد از انتخابات، آنها قادر به تصمصم گیری باشند.

 

قبل از انتخابات بنظر می رسید که همه رهبران ایران بدنبال گفتگو با ایران بودند. احمدی نژاد در ماه آوریل در سخنرانی اش در تلویزیون دولتی اعلام کرد:«ایران از هر نوع گفتگویی که وتقعا و حقیقاتا بر پایه راستگویی عدالت و احترام استوار باشد،استقبال می کنند.» احتمالا پاسخ رهبر در آن زمان هم مثبت بوده است.

 

خامنه ای، که در مورد مسائل کشور حرف آخر را می زند، گفت که آمریکا باید ثابت کند که دشمنی اش با ایران تمام شده است.

 

منبع:ساتلیک تایمز 28 ژوئیه