پیام های متناقض از اسرائیل

نویسنده

» مقاله آپ اد نیوز درباره برنامه هسته ای ایران

دیو لفکور

به نظر می رسد رهبران اسرائیل در باره اینکه حمله به تاسیسات هسته ای ایران نتایج فاجعه باری در برخواهد داشت، اختلاف نظر دارند.

آخرین اظهار نظر بحث انگیز از این دست مربوط به فرمانده ارشد نظامی اسرائیل، ژنرال بنی گانتس است که گفته است “رهبران ایران منطقی هستند. آنها تصمیم نگرفته اند بمب هسته ای بسازند.”

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل معتقد است که “ایران رفتاری منطقی ندارد”. ایهود باراک، ویر دفاع اسرائیل از سوی دیگر ایران را “به معنی غربی منطقی نمی داند تا مانند آنها به راه حلی صلح آمیز فکر کند.”

معاون نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای با شبکه الجزیره انگلیسی گفت: “احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران هرگز خواستار حذف اسرائیل از روی نقشه نشده است.”

ماه گذشته، میر داگن، رئیس بازنشسته موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل نیز گفت: “حمله به ایران کار ابلهانه ای است.”

تمام این اظهارنظر ها از درون اسرائیل به گوش می رسد در حالیکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اوائل ماه مارس گفت تحریم ها در حال اثرگذاری است و زمان “حرافی در باره جنگ” نیست. ماه گذشته، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت ایران یک “بازیگر منطقی” است.

آیا واقعا رهبران اسرائیل، بخصوص نتنانیاهو و باراک، از موضع قبلی خود مبنی بر لزوم حمله به ایران در آینده نزدیک، برگشته اند؛ بخصوص اینکه تعدادی از سران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل این اظهار نظرها را انجام داده اند؟

امیدواریم.

بگذریم از اینکه گانتس پس از چندی گفت که او “با گفته های نخست وزیر فاصله زیادی ندارد”، ولی واقعیت آن است که رهبران اسرائیل توافق کلی در قبال نحوه برخورد یا تاسیسات هسته ای ایران یا ضرورت و فوریت حمله به ایران ندارند.

شاید بالاخره عقل حاکم شود و دیوانگی حمله به ایران بر همه آنها روشن شود.

البته این به معنی آن نیست که جمهوری خواهان دست از رجز خوانی در باره جنگ برداشته اند. همین روزها سناتور مارکو روبیو، که از جمهوری خواهانی است که احتمال دارد نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا شود، گفت ضروری است که آمریکا به صورت یک جانبه علیه ایران و سوریه اقدام کند. البته او نگفت مجوز این اقدام “بک جانبه” را چگونه کسب می کند ولی از آنجا که ما قبلا هم اقدامات مشابه یک تنه انجام داده ایم، این بار هم “باید از دسترسی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم.”

ظاهرا هیچ چیزی بهتر از تبلیغات برای جنگ با ایران، برای جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر کارساز نیست.

در قرن بیست و یکم، آمریکا و نماینده اش اسرائیل، باید جنگ را نه به عنوان جانشین سیاست ورزی بلکه به عنوان ضعف رهبری و دیوانگی نگاه کنند، بخصوص در زمانی که تهدید جدی و واقعی وجود ندارد.    

منبع: آپ اد نیوز – 27 آوریل