پلیس ضد شورش در بزرگراه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» دور جدید برخورد با شهروندان به عنوان مبارزه با بدحجابی

دو هفته است که در خروجی و ورودی بزرگراه های تهران و دیگر شهرهای بزرگ، گشت های موتور سواری مستقر شده اند که برای بسیاری از رانندگان یادآور صحنه های حضور نیروهای ضد شورش در محل تعیین شده برای راهپیمایی های اعتراض آمیز در سال 88 و 89 هستند.

این نیروها که مجهز به سلاح، دستبند و باتوم هستند قرار است که به ادعای فرمانده نیروی انتظامی تهران “نظارت پلیس بر بدحجابی” را تشدید کنند.

این آخرین ابتکار نیروی پلیس ایران برای کنترل شهروندان است، چرا که طی سه سال گذشته شیوه های سنتی از ایجاد گشت ارشاد تا حمله به میهمانی ها را اجرا کرده و هم اکنون دایره نظارت خود را بر “بدحجاب” ها به اتوبان ها رسانده اند.

طی دوهفته گذشته حضور پر رنگ گشت های موسوم به “گشت مبارزه با بدحجابی در بزرگراه ها” آنچنان بوده است که تعجب بسیاری از عابران را برانگیخته، بسیاری گمان می کردند، این حضور به مسائلی از جمله اعلام و فراخوان یک راهپیمایی اعتراض آمیز مربوط است. از همین رو بارها از عوامل نیروی انتظامی پرسیدند “چه خبر شده، راه پیمائی هست”.

ابهام شهروندان درباره حضور نیروهای مسلح پلیس در اتوبان ها سرانجام روز جمعه بر طرف شد و حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره گشت های جدید اعلام کرد: “گشت‌های موتورسوار در بزرگراه‌ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند، برخورد لازم را می‌کنند”.

به نوشته ایسنا، او از دور جدید آنچه که “برخورد با بدپوششان، مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش” نامیده خبر داده و گفته است: “برخورد با مزاحمان نوامیس یکی از دغدغه های اصلی پایتخت نشینان است و برخورد با اینگونه افراد بارها از سوی شهروندان درخواست شده است، و قانون و مردم از پلیس انتظار دارند با بی نظمی های اجتماعی و هنجار شکنی تعداد قلیلی که بدون توجه به ارزش ها و بنیان فرهنگی جامعه اقدام به این کار می کنند برخورد شود”.

او افزوده است: “برخورد با بد پوششی در دو بخش تولید کنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان انجام می‌شود. بعد دیگر اجرای این طرح نیز شامل استقرار گشت های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع های تجاری و خیابانها و گشت های موتور سوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراههای شهر تهران است. این گشت ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی هستند برخورد می کند”.

وی همچنین از “برخورد با اراذل و اوباش” در روزهای آینده خبر داده است.

بنا بر این گزارش، علاوه بر استقرار این گشت های موتور سوار مسلح در حاشیه اتوبان ها، عوامل بسیج و سپاه نیز شبانه اقدام به برپایی “ایست های بازرسی” می کنند. ایست هایی که در خیابان های پرتردد تهران موجب به وجود آمدن ترافیک شبانه شده است.

بر اساس این گزارش، برنامه های جدید پلیس برای افزایش دامنه کنترل شهروندان به بهانه برخورد با بدحجابی، با واکنش هایی همراه بوده است.

در همین باره روزنامه شرق در گزارشی از قول ساجدی نیا نوشته: “شنیدن اظهارات ماموران انتظامی درباره پوشش و برخورد با بدحجابی با نزدیک شدن فصل گرما به عادت هر ساله تبدیل شده اما به نظر می‌رسد اقدامات پیش روی امسال تفاوت‌هایی با سال‌های قبل دارد. امسال در تازه‌ترین اظهارات فرمانده نیروی انتظامی، صحبت از برخورد با فروشندگان و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آنچه «لباس‌های غیرمجاز» خوانده شد، شنیده می‌شود. البته در مورد «لباس‌های غیرمجاز» توضیح بیشتری داده نشده تا برخورد با آنچه بدحجابی خوانده می‌شود همچنان سلیقه‌ای و بدون معیار روشن بماند. هرچند بدعت‌ها همچنان ادامه دارد و در سال1391 استفاده از گشت‌های موتورسوار به شیوه‌های نیروی انتظامی اضافه شده است تا با گشت‌زنی در بزرگراه‌ها با مصادیق پوشش نامناسب برخورد کنند. گرچه در گذشته نیز برخورد با آنچه سرنشینان بدحجاب خودروها نامیده می‌شود صورت می‌گرفت اما این نخستین بار است که نیروی انتظامی از گشت‌زنی با موتور برای برخورد با مصادیق بدحجابی سخن می‌گوید و تاکنون نحوه انجام این برخوردها در گفته‌های مسوولان این نهاد به شکل استقرار خودروهای امنیت اجتماعی در میادین و مراکز خرید، خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها بود”.

علاوه بر روزنامه شرق، مسعود ده نمکی، یکی از سرکردگان سابق گروه انصار حزب الله که قبل از کارگردانی سینما، به تجمعات حمله می کرد نیز به طرح امنیت اخلاقی اعتراض کرده و در برنامه پخش زنده “هفت” گفته است: “می‌بایست به جای نقد ملت‌ها به نقد دولت‌ها پرداخت. مثلا به جای اینکه گشت ارشاد در خیابان بگذاریم برویم یقه آن‌هایی را بگیریم که بنا بود برنامه فرهنگی در اختیار جوانان ما قرار دهند اما این کار را نکردند”.

گفتنی است سخنان وی درباره گشت ارشاد با واکنش گسترده ای در بین کاربران فیس بوک و توئیتر مواجه شده است.

با وجود اعلام دور جدید برخورد با شهروندان به بهانه بدحجابی، سایت های حکومتی و راستگرا از ناکافی بودن برخورد ها دم می زنند و خواستار تشدید فضای کنترلی-امنیتی بر شهروندان هستند.

در یک نمونه، سایت جهان نیوز، در گزارشی با ادعای “حضور خوانندگان زن درخیابان های تهران”، می نویسد: “دختری تقریبا 14ـ 15 ساله با پوشش شلوار جین و با یک بلیز کوتاه زنانه در حال نغمه‌سرایی و هنرنمایی با استفاده از یک آمپیلی‌فایر قابل حمل بود و البته این دختر خانم هنرمند آوازه‌خوان را(!) یک دختر دیگر که کمی کم ‌سن ‌و سال‌تر به نظر می‌رسید، مشایعت می‌کرد که این دختر مشایعت‌کننده زحمت نواختن “تنبک” به طرز هنرمندانه‌ای را می‌کشید!جالب اینکه مضمون شعری هم که این این دختر خواننده برای اجرا در ملأ‌عام آن هم در شلوغی حوالی چهارراه ولی‌ عصر انتخاب کرده بود بسیار هم عاشقانه بود و چه زیبا از چشم و ابروی یار می‌گفت و درد عشقی که کشیده است! اما در این میان، واکنش مردمی که در حال تردد از این محدوده بودند و با صحنه اجرای این موسیقی زنده(!) توسط این دختران آوازه‌خوان مواجه می‌شدند نیز جالب بود، اکثریت این جمعیت برای دقایقی بی‌خیال مقصد موردنظر خود شده و محو در اجرای این هنرمندان!براستی مسئول و متولی بروز چنین رفتار‌هایی در سطح شهر آن هم در ملأ‌عام و با توصیف آنچه ذکر آن رفت، کیست؟ چه نهادی و مرجعی مسئولیت برخورد با چنین مواردی را بر عهده دارد؟ چرا باید فضای شهر به سمت‌وسویی برود که عده‌ای تا این حد و اندازه به خود اجازه بروز و ظهور رفتار‌های ساختارشکن و هنجارشکن دهند؟”