درگیری پسرخاله‌ها در مجلس

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» توکلی: حداد بهتر از لاریجانی بود

کمتر از یک ماه پس از آنکه احمد توکلی برای چندمین بار مدیریت علی لاریجانی بر مجلس هشتم را مورد انتقاد شدید  قرار داد، صحن علنی مجلس بار دیگر به صحنه درگیری لفظی این دو چهره شاخص اصولگرا تبدیل شد.

آخرین درگیری این دو پسرخاله با یکدیگر بر سر نقص فنی دستگاه های ثبت رای نمایندگان روی داد.

آنگونه که خبرگزاری فارس از جلسه علنی صبح دیروز مجلس گزارش داده، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه پیشنهاد حذف بند ث ماده ۶ طرح نظارت بر مجلس را ارائه داد که به موجب آن تصمیمات هیات نظارت در خصوص لغو عضویت نمایندگان خاطی در مجامع و شوراها قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

قاضی‌پور در این خصوص گفت: “شما می‌خواهید با تصویب این مورد حق شهروندی را از نمایندگان بگیرید و قاتل و جاسوس و اختلاس‌گر میلیارد تومانی حق اعتراض به رأی صادره را داشته باشند اما نمایندگان هیچ حق اعتراضی به رأی هیات را نداشته باشند.”

او با مهم خواندن این موضوع در ماده ۶ افزود: ‌”بنده در حال حاضر رئیس هیات تحقیق و تفحص از سهام واگذار شده سایپا هستم و شما نمایندگان که در صحن علنی به متن قرائت شده درباره گزارش این هیات رأی دادید اما شرکت سایپا علیه بنده حقیر شکایت کرده است و در حال رسیدگی در دادسرا است.”

قاضی پور همچنین گفت: “اگر این مورد در ماده ۶ را تصویب کنید از فردا شکایات فراوانی برای اعضای کمیته‌های تحقیق و تفحص شروع خواهد شد.”

 

به خاطر یک رای بیشتر

به گزارش رسانه های داخلی به علت آنکه پیشنهاد قاضی پور هیچ مخالفی نداشت و به همین دلیل نماینده موافق این پیشنهاد نیز سخنرانی نکرد و علی لاریجانی رئیس مجلس آن را به رأی گذاشت که نمایندگان به این پیشنهاد ۱۰۱ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع دادند.

لاریجانی در اینجا گفت که این پیشنهاد برای تصویب به “یک رأی بیشتر” نیاز داشت و به همین علت تصویب نشده است.

اما محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه پس از رأی‌گیری خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای مقیمی پیش از آغاز رأی‌گیری به بنده اعلام کردند که دستگاه ثبت رأی وی خراب است که لاریجانی به او پاسخ داد ما این گونه نمی‌توانیم رأی گیری کنیم و این پیشنهاد تصویب نشده است.

فضای مجلس در حال متشنج شدن بود که یکی از نمایندگان دستگاه ثبت رأی خود را کاملا از روی میز بلند کرد و تجهیزات آن را جدا کرد و گفت که دستگاه ثبت رأی بنده نیز خراب است و بنده رأی مثبت به این پیشنهاد دادم.

لاریجانی در پاسخ به او با کنایه گفت: “آقای موسوی دستگاه ثبت رأی خود را کلا بلند کرد و تجهیزاتش را جدا کرد و بهتر است دستگاهشان را پست کنند.”

با ادامه اعتراضات و موضوعی که فرهنگی آن را مطرح کرد، علی لاریجانی رئیس مجلس قبول کرد که این پیشنهاد را تصویب شده اعلام کند که بر این اساس پیشنهاد قاضی پور به تصویب رسید.

 

اعتراض توکلی: خطرناک است

این مسئله اما خشم و عصبانیت احمد توکلی را به دنبال داشت.

نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس طی تذکری با استناد به ماده ۱۲۱ آیین نامه داخلی پارلمان، نسبت به تغییر رأی و تصویب یک پیشنهاد از سوی لاریجانی انتقاد کرد و خطاب به پسرخاله خود گفت: “شما زمانی که اعلام رأی می‌کنید، به چه مجوزی رأی نمایندگان را تغییر می‌دهید؟!”

او افزود: “اگر دستگاه رأی‌گیری نمایندگان ایرادی داشت نباید رأی گیری می‌کردید و پس از رأی‌گیری نیز شما راه دیگری نداشتید جز اینکه به تابلو اعتماد کنید.”

توکلی خطاب به لاریجانی با تأکید بر اینکه رویه‌ای که شما در پیش گرفته‌اید “رویه‌ای خطرناک” است گفت: “شما یا باید به تابلو اعتماد کنید یا آنکه تابلو را از حیز اعتبار بیندازید.”

این سخنان توکلی با واکنش لاریجانی مواجه شد.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: “موضوع آنقدر هم که شما می‌گویید خطرناک نیست و تعدادی از نمایندگان پیش از آغاز رأی‌گیری به آقای فرهنگی اعلام کرده بودند که دستگاه ثبت رأی آنها خراب است و از آنجایی که اختلاف تنها سر یک رأی بود، ما تغییر دادیم و استنادتان به این ماده درست نیست.”

 

“برادران خوب”

درگیری لفظی دیروز میان دو پسرخاله بانفوذ اصولگرا، نخستین درگیری از این نوع پس از انتقادات اخیر احمد توکلی از لاریجانی بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شهریور ماه گذشته با انتقاد از عملکرد علی لاریجانی در مقام ریاست این مجلس گفته بود که عملکرد حدادعادل در مقام ریاست مجلس هفتم “در مجموع” از او بهتر بود.

توکلی با اشاره به نسبت فامیلی خود با لاریجانی توضیح داده بود: “در تمام دوران با وی {لاریجانی} ارتباط داشته‌ و دارم؛ اکنون هم کمکش کرده و هم به وی انتقاد می‌کنم ولی از نظر معدل گیری و در مجموع، حداد بهتر از لاریجانی بود.”

صحن علنی مجلس و رسانه های ایران تاکنون شاهد درگیری های لفظی متعددی میان لاریجانی و توکلی بر سر موضوعات مختلف و بخصوص نحوه اداره مجلس بوده اند. احمد توکلی تاکنون چندین بار تاکید کرده که پسرخاله بودن این دو مانع بیان انتقاداتش نخواهد بود.

در مقابل لاریجانی نیز بارها از عملکرد توکلی انتقاد کرده است.

رئیس مجلس در آخرین نشست خبری خود با اشاره به تعبیر “مجلس بیمار است” که از سوی احمد توکلی بیان شده بود، گفت: “من این تعبیر را درست نمی دانم.”

او با اذعان به اختلاف نظر با پسرخاله اش افزود: “با ایشان {توکلی} از ابتدای مجلش هشتم نیز اختلاف نظر داشتم اما معتقد بودم که وی می تواند مرکز پژوهشهای مجلس را مدیریت کند.”

لاریجانی با تاکید بر اینکه البته احمد توکلی را “برادر خوبی” می دانم و مسئولیت هم به او واگذار کرده‌ام گفت: “اما با این عقیده وی موافق نیستم که این گونه مسائل که راه طبیعی دارد به این شکل بیان شود و به عده زیادی از نمایندگان مجلس لطمه بزند. این حرف را به این شکل گفتن تصورات دیگری بوجود می آورد که برای خودشان هم مضر است.”

علی لاریجانی و احمد توکلی هر دو از چهره های شاخص جریان اصولگرا به شمار می آیند که سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند. با وجود این به نظر می آید تنها وجه مشترک آنها در عرصه سیاست علاوه بر وابستگی به جریان اصولگرا و تبعیت از آیت الله خامنه ای، قرار داشتن در طیفی است که به “اصولگرایان منتقد دولت محمود احمدی نژاد” شهرت دارد.