هشدار به خانه سینما

نویسنده
نازنین کامدار

» همزبانی حدادعادل، هنرپیشه و مجری تلویزیون

در ادامه حملات شدید  رسانه های حکومتی علیه شبکه فارسی بی بی سی، همکاران این شبکه و متهم شدن شش مستندساز به “جاسوسی” از سوی وزارت اطلاعات، و همزمان با هشدار به خانه سینما به دلیل حمایت از این مستند سازان، غلامعلی حداد عادل، نماینده محافظه کار مجلس دیروز همکاری با بی بی سی را “حرکت در مسیر اهداف استکبار” دانست. متعاقب سخنان وی احمد نجفی، بازیگرسریال های تلویزیونی هم که ازحامیان احمدی نژاد به شمار می رود،مستندسازان را به دلیل ساخت فیلم برای بی.بی.سی سرزنش کرد. همچنین وحید یامین پور، مجری برنامه “دیروز، امروز، فردا” و نویسنده رجانیوزخواستارآن شد که وزارت اطلاعات جریان های مشکوک و نفوذی در صدا و سیمای حکومت  را هم  شناسایی کند.

 

وزارت اطلاعات بیشتر توضیح دهد

جنجال  بر سر فیلم پخش “خط و نشان رهبری” از شبکه فارسی بی بی سی که هم اکنون نسخه های کپی شده اش  در کنار خیابان های تهران به قیمت هزار تومان فروخته می شود، و موضع گیری وزارت اطلاعات و دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای حکومتی،حداد عادل را هم به موضع گیری در اینباره واداشت.

حداد عادل دیروز به خبرگزاری فارس، نزدیک به نهاد های امنیتی نظامی،در این باره گفت: “تصور ما این است که وزارت اطلاعات با در دست داشتن اسناد و مدارکی اقدام به این کار کرده است. وزیر اطلاعات توضیحاتی در این رابطه داده است، اما انتظار این است که توضیحات بیشتری در رابطه با دستگیری مرتبطین با تشکیلات اطلاعاتی بی بی سی در کشور داده شود تا آنهایی که اعتراضی دارند، مطلع شوند که مسئله چیست”.

او افزود: “در اینکه بی‌بی‌سی و دولت انگلستان هیچ وقت خیرخواه دولت و ملت ایران قبل و پس از انقلاب نبوده است، شک و تردیدی نیست.هر کس که با بی‌بی‌سی همکاری کند، عملاً در مسیر اهداف دولت انگلستان کار کرده است، اما زمانی بحث آزادی اطلاع رسانی مطرح می‌شود و زمانی هم قرار گرفتن در مسیر اهداف استعماری دولت انگلستان. وزارت اطلاعات معتقد است که افرادی که دستگیر شده‌اند، در مسیر اهداف استعماری دولت انگلیس کار می‌کردند و با توضیحات بیشتری که در آینده خواهند داد، امیدوارم ابعاد بیشتری از اقدام وزارت اطلاعات روشن شود”.

همزمان هنرپیشه ای به نام احمد نجفی که از حامیان احمدی نژاد محسوب می شود و پست دولتی هم گرفته، به  انتقاد شدید از همکاران زندانی و خانه سینما پرداخت.

بازیگر نقش “کارآگاه علوی”که هم اکنون در شورایی به نام “شورای عالی سینما” عضویت یافته، به فارس می گوید: “اگر قرار بر ایجاد روابط صحیح و قانونی است با صدور بیانیه کار حل نمی‌شود. دوستان عزیز متوجه باشند برای چه کسانی کار می‌کنند.  من ایرانی هستم و غرور ایرانی دارم، من نگاه به درونم می‌کنم و با هیچ مدیر و مسئولی کاری ندارم به فرض اینکه شما اجازه داشته باشید و وزارت ارشاد هم مجوز صادر کند و در کنار آن وزارت اطلاعات هم پشت شما باشد، آیا ارزش دارد برای این شبکه منحوس کار کنید؟ آیا این اثر ارزش این را دارد تا در خدمت شبکه منحوس بی.بی.سی قرار بگیرید؟”

نجفی در ادامه با سوگند “به خدا” و اینکه “این حرف‌ها را از سر دلسوزی” می‌گوید، افزوده: “این دوستان مستند ساز را هم نمی‌شناسم اما چون جنس این شبکه منحوس را می‌شناسم، می‌خواهم بگویم آیا رواست که  ما برای این شبکه منحوس کار کنیم؟ امیدوارم این کارها به خاطر دستمزد و پول نباشد که اگر باشد باید دید آیا می‌ارزد یا خیر؟”

او بااشاره به بیانیه اول خانه سینما افزود: “به نظر من خانه سینما نباید در بیانیه خود این قضیه بی.بی.سی را سانسور می‌کرد بلکه با تجزیه و تحلیل درست به این مسائل ‌می‌پرداخت. هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این مسائل هم بیشتر می‌شود، امیدوارم از خانه سینما استفاده منفی در این زمینه صورت نگیرد و خانه سینما همچنان صنف سینمایی باقی بماند نه صنف سیاسی باشد”.

اشاره این بازیگر به مواضعی است که خانه سینما  به عنوان  تشکیلات صنفی سینمایی در ایران، در قبال پاره ای از اقدامات محدود کننده تندروهای دولتی و چند دستگیری از جمله بازداشت 6 مستند ساز اتخاذ کرده است؛ مواضعی که سیلی از تهدید ها را به سمت این نهاد غیردولتی سرازیر کرده تا عاقبت خبرگزاری فارس  به هنرمندان چنین هشدار  دهد: “راه انجمن صنفی روزنامه نگاران را نروید”.

فارس نوشته است: “بسیاری از کارشناسان فرهنگی و هنرمندان سینما معتقدند خانه سینما بیش از آنکه از حقوق هنرمندان دفاع کند بیشتر به فعالیت سیاسی پرداخته است و رفع مشکلات هنرمندان در این خانه  جایگاهی ندارد.چرا که مواضع خانه سینما سیاسی است و افراد به ظاهر هنرمندی که برای شبکه BBC فعالیت می‌کردند با مواضع این شبکه آشنایی لازم  را دارند،و به خوبی واقفند که  BBC شبکه فعال پیر استعمار است و تمام این شبکه اطلاعاتی است و مواضع آن درقبال میهن اسلامیمان کاملاً واضح و مشخص است. در روزگاری که انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران فعال بود تمامی بیانیه ها و سخنرانی های مدیران آن همه سیاسی و ضد امنیتی بود که رفته رفته تمامی آن افراد اینک به نوعی همکار همان رسانه هایی هستند که پیش از آن در زمان فعالیت انجمن در راستای اهداف آنان فعالیت می‌کردند. و اینک با این اوصاف می توان آینده مدیران کنونی خانه سینما را پیش بینی کرد”.

 

خانه سینما: با تجربه شده ایم

گفتنی است خانه سینما  در برابر این تهدیدها روز دوشنبه و پس از آنکه در بیانیه شماره دو خود “از شبکه هایی هایی که سابقه دشمنی با جمهوری اسلامی را دارند” انتقاد کرد،  کنفرانس خبری تشکیل داد و طی آن  محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل و فرهاد توحیدی رئیس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما به تهدیدها پاسخ دادند.

بنا به نوشته آفتاب، عسگرپور در این نشست گفته است: “ما درباره بعضی از اعضای صنوف زیرمجموعه خانه سینما که در طول چند هفته گذشته بازداشت شدند و یا بعضی از همکارانی که با آنان صحبت شده بود و تذکر داده بودند، ‌تلاش کردیم عکس‌العمل مشخصی در راستای اهداف صنفی داشته باشیم. مادامی که هر کدام از همکاران ما به اتهام چیزی تحت تعقیب قرار می‌گیرند و بازداشت می‌شوند و مورد سئوال واقع می‌شوند، این محدوده را به واسطه تفاهم با دستگاه‌های امنیتی رصد می‌کنیم و به خانواده‌ آن فرد و همکارانش اطلاع‌رسانی می‌کنیم. این فازی است که در آن تجربه زیادی کسب کردیم”.

او افزود: “فاز بعدی مراقبت از گسترش نیافتن بی‌جهت اتهام‌هاست. گاهی اوقات فضای رسانه‌ای که جامعه را به سمت صفر و 100 شدن می‌برد دامن به چیزی می‌زند که ممکن است وجود نداشته باشد. ما به عنوان نهاد صنفی باید از این هم مراقبت کنیم. این‌ها تا مرحله‌ای است که دادگاه براساس قوانین جمهوری اسلامی تشکیل نشده است. بعد از تشکیل شدن دادگاه باید از رای دادگاه تمکین کنیم. بنابراین دفاع ما از همکارانمان تا همین مرحله است و از آنجا به بعد ممکن است تغییر شکل دهد”.

فرهاد توحیدی نیز در این نشست چنین گفته است: “پیگیری‌های ما در باره بازداشت ها  ادامه داشت تا اعلامیه‌ای که وزارت اطلاعات منتشر کرد و در آن اتهام جاسوسی مطرح شد نگرانمان کرد. این نقطه‌ای بود که بیمناک شدیم و فکر کردیم به عنوان یک نهاد صنفی وظیفه داریم به دوستان که قطعا بهتر در مورد قانون اساسی می‌دانند نکاتی را یادآوری کنیم. ما بر مسائل حقوقی تاکید کردیم و براصل 37 قانون اساسی پافشاری کردیم. مگر می‌شود کسی را به اتهامی دستگیر کرد و پیش از اثبات اتهام در دادگاه صالح جرم را به او لقب داد و خواست که افکار عمومی طبق آن عنوان مجازات را تعیین کند. این فضاسازی‌ها از دستگاه‌های مجری قانون پذیرفتنی نیست”.

توحیدی افزود: “ما در بیانیه خواستیم این قضیه را یادآور شویم و بگوییم همه باید به روندی که باید قانونا طی شود، تمکین کنیم. به هر دلیل دستگاه امنیتی کشور عده‌ای را بازداشت کرده و موظف است به عنوان ضابط قوه قضائیه بعد از روشن شدن پیگیری‌ها نتیجه را به قوه قضائیه اعلام کند و این محاکم قضایی هستند که تصمیم می‌گیرند انتساب آن اتهام درست بوده است یا نه. اگر قرار است در یک کشور تاکید بر قانون اساسی جرم شناخته شود، این را به ما بگویند”.

 

مجری تلویزیون: صدا و سیما هم مشکوک است

در چنین فضایی مجری برنامه امنیتی صدا و سیما و نویسنده رجانیوز هم روز گذشته به میدان آمد و در مصاحبه با خبرگزاری فارس که پیشگام خبر سازی در مورد بی.بی.سی شده، ضمن تقدیر از وزارت اطلاعات، یک گام جلوتر رفت وخواستار ورود این تشکیلات به “جریان های مشکوک صدا و سیما”هم شد.

وحید یامین پور به فارس گفته است: “سیستم اطلاعاتی و امنیتی باید به فضای فرهنگی و رسانه‌ای داخل کشور نیز توجه کند چراکه در سینما، رادیو و تلویزیون ایران هم برنامه‌های مشکوکی ساخته می‌شود که حتماً با پشتوانه نظری، راهبردی و حتی اقتصادی شبکه‌های اطلاعاتی بیگانه صورت می‌گیرد. متاسفانه ساز و کار حفاظتی و حراستی موجود در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور برای نظارت بر فضای فعلی کفایت نمی‌کند و بنابراین سیستم اطلاعاتی باید خودش در این زمینه ورود پیدا کند”.