اروپا موضع خود را سخت تر می کند

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از روابط روسیه و آلمان و فرانسه با ایران

آنخلس اسپینوزا

آیت الله علی خامنه ای، در مراسم به آب اندازی ناوشکن ساخت ایران اعلام کرد که دین اسلام استفاده از تسلیحات هسته ای را جایز نمی داند و اتهام هایی که در این زمینه به جمهوری اسلامی وارد شده صرفاً از روی توطئه است. ولی این سخنان نگرانی های جامعه بین الملل را، به ویژه پس از گزارش آژانس اتمی، ازبین نبرده. روسیه، آلمان و فرانسه نیز هشدارهای ایالات متحده را تکرار می کنند و به نظر می رسد که این رویکردها اعمال تحریم علیه تهران را تشدید کند.

خامنه ای به عنوان فرمانده کل قوا در جریان این مراسم گفت: “تکرار این حرف های بی سروته در مورد ساخت سلاح اتمی در ایران نشان می دهد که دشمنان پس از شکست اخیرشان مجدداً به دنبال تبلیغات هستند. ما به هیچ وجه به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیستیم.”

آخرین گزارش آژانس اتمی به خوبی نگرانی یوکیا آمانو، رییس جدید آژانس را در برابر وجود بالقوه فعالیت های مخفی جمهوری اسلامی نشان می دهد. این اولین باری است که آژانس اتمی با قاطعیت اعلام می کند که جمهوری اسلامی به دنبال توان هسته ای نظامی است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه اظهار داشت: “ما در این زمینه بسیار هوشیارانه عمل می کنیم و نمی توانیم بپذیریم که ایران از همکاری با آژانس اتمی سر باز زند.” لاوروف به شکلی سخن می گفت که گویی صبر کشورش تمام شده. او در ادامه افزود: “۲۰ سال است که دولتمردان جمهوری اسلامی برنامه هسته ای مخفی شان را به خوبی پیش برده اند و آژانس اتمی را از آن مطلع نساخته اند. من واقعاً دلیل این مخفی کاری را نمی فهمم.”

تغییر لحن مسکو برای اقدامات ایالات متحده در شورای امنیت بسیار حائزاهمیت است و بی شک قطعنامه جدیدی در انتظار دولت تهران خواهد بود. روسیه که از حق وتو برخوردار است از این موضوع دفاع می کرد که تهران قصد دستیابی و استفاده از سلاح اتمی را ندارد. با این حال، این کشور طی هفته های اخیر موافقت خود را با تشدید تحریم ها در صورت عدم همکاری دولت تهران اعلام کرده و علاوه براین، از تحویل سیستم های ضدموشکی S-300 که در سال ۲۰۰۷ به جمهوری اسلامی فروخته شده سر باز زده است.

آلمان به عنوان یکی از شش کشور که همواره تلاش کرده ازطریق مذاکره با ایران راهی برای خروج از بحران بیابد نیز موافقت خود را با اعمال فشار بر دولت تهران اعلام کرده است. کشمکش مداوم جمهوری اسلامی در برابر قطعنامه های سازمان ملل و حفظ یک سیاست هسته ای خطرناک، جامعه بین الملل را مجبور کرده تا به دنبال تشدید تحریم ها علیه حکومت تهران باشد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، دراین خصوص گفت: “نگرانی های شدید جامعه بین الملل به دقت در این گزارش آورده شده و اکنون زمان آن رسیده که با قاطعیت به عدم همکاری جمهوری اسلامی پاسخ دهیم.”

در این گزارش که اولین امضاء کننده آن آمانوست، آمده است که ایران تجربه لازم در زمینه مواد منفجره برای تولید بمب اتمی را دارد. ناظران امر به خوبی شاهد لحن مستقیم در گزارش اخیر شده اند و بی شک این گزارش تفاوت های فاحشی با گزارش های تنظیم شده توسط البرادعی، رییس سابق آژانس اتمی، دارد. درحقیقت، در این گزارش، علی رغم تردیدها، آمده است بازرسان آژانس پس از بازرسی از مراکز هسته ای ایران پشت پرده اعلام کردند که ایران نه تنها در گذشته تحقیقاتی را در زمینه طراحی کلاهک های هسته ای آغاز کرده، بلکه همچنان به روند غنی سازی اورانیوم با مصارف نظامی ادامه می دهد.  

غنی سازی به میزان ۲۰ درصد، به عنوان آخرین اقدام جمهوری اسلامی، به خوبی ظنّ جامعه بین الملل را برانگیخت. با اینکه اورانیوم مورد استفاده در یک بمب اتمی باید به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد غنی شده باشد، ولی شیوه کار همین شیوه ای است که ایران اتخاذ کرده.

آمانو که از دولت تهران خواسته بود تحقیقات خود را در زمینه غنی سازی متوقف کند، اعلام کرد که دانشمندان ایرانی ۱۹۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ۳ ممیز ۵ درصد را برای غنی سازی تا حد ۲۰ درصد جدا کرده اند. ازنظر دیوید آلبرایت، رییس مؤسسه علوم و امنیت بین الملل، “این مقدار اورانیوم بیش از مقدار مورد نیاز برای یک رآکتور تحقیقاتی است”. 

 

منبع: ال پائیس، ۲۰ فوریه