برای انهدام اسرائیل دست روی ماشه است

نویسنده
شیرین کریمی

» جانشین فرمانده سپاه:

در حالیکه جانشین فرمانده سپاه گفته دست نظام برای انهدام اسرائیل “روی ماشه” است، دولت اسرائیل از محموله تسلیحاتی بزرگی که ادعا می کند متعلق به جمهوری اسلامی و عازم غزه بوده، رو نمایی کرده است. از سوی دیگر در شرایطی که مسئول تبلیغات نظام این خبر را “هالیوودی” توصیف کرده، نخست وزیر اسرائیل از واکنش ضعیف غرب به این موضوع انتقاد کرده و ایالات متحده هم گفته است این اقدام را محکوم می کند.

سالی که آغازش با حملات تند رهبر جمهوری اسلامی به اسرائیل همراه بود، در آخرین روزهایش نیز همچنان با درگیری لفظی سرداران سپاه با اسرائیل ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته سردار سلامی با این جملات آمادگی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با اسرائیل را اعلام کرد: “می‌توانیم همه نقاط مورد سلطه رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم.”

جانشین فرمانده سپاه برای توجیه منازعه با اسرائیل از “اسلام” سخن به میان آورده و گفته است: “اسلام به ما این آرزو، ظرفیت و نیرو را برای انهدام رژیم صهیونیستی داده است تا دست ما برای روز حادثه، از ۱۴۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر، روی ماشه باشد.”

رجزخوانی های این مقام ارشد سپاه بی ارتباط با ادعاهای اخیر اسرائیل مبنی بر کشف یک محموله سلاح جمهوری اسلامی که سوار بر یک کشتی راهی غزه در فلسطین بوده، نیست.

 

نتانیاهو در میان راکت ها

اسرائیل روز دوشنبه پس از آنکه ادعایش مبنی بر ضبط این سلاح ها در ذیل خبرهای اوکراین و سفر بالاترین مقام دیپلماتیک اتحادیه اروپا به تهران گم شد، عاقبت سلاح های کشف شده را در معرض نمایش برای رسانه ها قرار داد.

تسلیحات ضبط شده از کشتی مذکور شامل چهل فروند راکت سوری، چهارصد هزار گلوله و نیز تعداد زیادی خمپاره بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در ژستی کم سابقه در میان این راکت ها نشسته بود.

اواخر هفته گذشته بود که اسرائیل اعلام کرد یک کشتی متعلق به جمهوری اسلامی ـ البته با پرچم پاناما ـ که از بندرعباس عازم غزه بوده توسط کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل در آب های بین‌المللی در نزدیکی سواحل سودان و اریتره در دریای سرخ توقیف شده است.

این ادعا همزمان با نشست شورای عمومی آمریکا ـ اسرائیل ( آیپک) مطرح و موجب شد که جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی،در توئیتر خود آن را اینگونه تکذیب کند: “کشتی حامل تسلیحات برای غزه. هم زمان با مبارزه سالانه آیپک علیه ایران! تصادفی حیرت آور یا همان دروغ‌های ورشکسته.”

جمهوری اسلامی همراه تاکید می کند که کمک هایش به گروه های جهادی و شبه نظامی مخالف اسرائیل در فلسطین معنوی بوده و اگر چه به طور غیر رسمی بعضا کمک های مالی را تایید می کند اما عموما زیر بار این اتهام نمی رود که به طور مستقیم به این شبه نظامیان سلاح می رساند.

امیر عبدالهیان، معاون ظریف، نیز پنج شنبه هفته گذشته تل آویو را به دروغ گویی متهم کرد و گفت: “اساسا عبور یا حرکت کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه هیچگونه واقعیت و وجود خارجی ندارد و صرفا مبتنی بر دروغ‌پردازی تکراری و بی‌پایه صهیونیست‌هاست.”

تهران و اسرائیل به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی و متمایل به راست بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۰۸ مدام در حال جنگ لفظی بوده اند. پاییز سال ۹۰ تا شهریور ۹۱ بسیاری از کارشناسان از احتمال بالای حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی نظام خبر می دادند، بنامین نتانیاهو تهدید کرده بود که اگر تهران از “خط قرمز هسته ای”، که او با ماژیک تعیین کرده بود، عبور کند با حمله نظامی دولت یهود مواجه خواهد شد.

اما آنچه ظاهرا برای اسرائیل بیشتر آزار دهنده است این موضوع است که خبر توقیف محموله تسلیحاتی جمهوری اسلامی با محکومیت قاطعانه ایالات متحده، مقامات اتحادیه اروپا و سازمان ملل همراه نشد.

 

انتقاداز بیانیه های ضعیف

رهبر اسرائیل در مراسم رونمایی از سلاح های ضبط شده با انتقاد از جامعه جهانی گفت: “پس از آنکه ما این محموله مرگبار را ره گیری کردیم، بیشترین چیزی که از جامعه بین المللی شنیدم چند بیانیه ضعیف در محکومیت ایران بود. ما حتی دیدیم که نماینده قدرت های جهانی در تهران لبخندزنان با سران رژیم ایران دست می داد، همزمان که ما این موشک ها را این جا در ایلات از کشتی خالی می کردیم.”

اشاره او به سفر سه روزه کاترین اشتون به ایران است؛سفری که طی آن وی با بسیاری از مقامات ارشد نظام از جمله رئیس جمهوری اسلامی، رئیس پارلمان، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی و دبیر کنونی و پیشین شورای امنیت ملی دیدار کرد.

ایالات متحده هم که متحد استراتژیک اسرائیل محسوب می شود واکنش مطلوب رهبران اسرائیل را بروز نداده است. در حالی که ایالات متحده عموما ارسال سلاح به شبه نظامیان فلسطینی را از بعد “تروریستی” مورد انتقاد قرار می دهد، این بار به لحاظ “حقوقی” این امر را سرزنش کرده است. جی ساکی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است: “در این مورد خاص، مسلم است که ما نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت را قویا محکوم می کنیم.”

اشاره وی به قطعنامه ای است که سه سال پیش در شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای نظام تصویب و بر اساس آن صادرات سلاح های جمهوری اسلامی به هر دولت، گروه یا شرکتی ممنوع شد.

 

سردار جزایری: هالیوودی است

روز یکشنبه سردار مسعود جزایری، مسئول تبلیغات دفاعی نظام در واکنش به این خبر گفت: “اقدام آمریکایی‌‌ها و صهیونیست‌ها که اتفاقاً کاخ سفید و تل آویو نسبت به آن به عنوان اقدامی هماهنگ و مشترک اذعان کرده‌اند، گامی در راستای ایران هراسی است که از بستر عملیات کثیف رسانه‌ای و دروغ پردازی‌های مزمن و رایج در فرهنگ لیبرال دموکراسی و پروپاگاندای غربی- عبری قابل حصول است.”

 او در ادامه گفت: “آمریکایی ها و صهیونیست‌ها احتمالاً به هالیوود سفارش تولید فیلمی سینمایی با مضمون ادعای حمل سلاح‌های ایرانی توسط کشتی به غزه را داده‌اند.”