ایرانی‌ها و موج جدید کافه‌ها

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست در مورد کافه‌های تهران

دختران و پسران ایرانی شانه به شانه در میان دود سیگار در یک کافه در مرکز تهران نشسته‌اند. ترانه‌ای از باب دیلن از بلندگوها پخش می‌شود.

جوانان ایرانی دور از چشم بزرگترها با موبایل‌های پیشرفته‌شان و سیگارهای آمریکایی مرتب به این کافه‌ها رفت و آمد می‌کنند و همین افراد جبهه قدرتمندی را در حمایت از پرزیدنت حسن روحانی به تشکیل می دهند.

روی آوردن به کافه‌ها باعث رشد چشمگیر این مکان‌ها در دو سال گذشته شده و برای طبقه متوسط ایرانی که فضای زیادی برای گذراندن وقت ندارند جای مناسبی را فراهم می‌کند.

مهناز قاسمی ۲۰ ساله که در ماه ‍ژوئن به روحانی رای داده می‌گوید: “اینجا می‌توانم راحت سیگار بکشم. توی خانه مادر و پدرم مدام از این مسئله شکایت دارند.”

مجید روحیان ۲۴ ساله، ‌قهوه‌اش را می‌خورد و با دوست‌دخترش گپ می‌زند. آن‌ها هر دو به روحانی رای داده‌اند. مجید می‌گوید: “در گذشته کمتر می‌توانستیم همدیگر را ببینیم. در سال‌ها اخیر به خاطر زیاد شدن فضاهای عمومی فرصت بیشتری داریم.”

مقامات ایران سال‌ها سعی می‌کردند تعداد کافه‌ها را محدود نگه دارند چون آن‌ها را نشانه نفوذ غرب می‌دانستند. اما در ماه‌ها اخیر گزارش‌های مبنی بر بسته شدن کافه‌ها بخاطر رعایت نکردن شئونات اسلامی کمتر شنیده می‌شود.

روحانی در کمپین خود قول داد که جوانان آزادی اجتماعی بیشتری خواهند داشت. وی گفت: “ما نباید در زندگی خصوصی دخالت کنیم… باید بدانیم که جوانان باانرژی هستند برای همین نباید به آنها سخت بگیریم؛ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.”

سعید لیلاز اقتصاددان و تحلیلگر سیاسی اعتقاد دارد که کافه‌ها سمبول شبکه جوانانی است که نقش مهمی در رسیدن روحانی به قدرت بازی کردند.

وی می‌گوید: “نقش جوانان، کسانی که کافه‌نشین هستند، در موفقیت روحانی بسیار مهم بود.”

لیلاز می‌گوید پس از این‌که شکست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر شدیدتر شد،‌ مقامات یاد گرفته‌اند که باید به جوانان آ‍زادی و نقش بیشتری در جامعه بدهند. اجازه رشد کافه‌های بیشتر نشانه این گشایش است.

وی می‌گوید: “اگر گرفتن مجوز برای کافه‌ها آسانتر شود، تعداد آن‌ها به تعداد مسجدها می‌رسد.” بنابر آمار رسمی ۲۰۰۰ مسجد در تهران وجود دارد.

بیش از نیمی از ۷۶ میلیون شهروند ایرانی زیر ۳۰ سال سن دارند.

مقامات صدای بلند موسیقی غربی در کافه‌ها را تحمل می‌کنند که این موضوع پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ ممنوع شده بود. بسیاری از کافه‌های جدید با تصویر افراد مشهور ایرانی و خارجی تزئین شده‌ و اکثرشان اینترنت پرسرعت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار می دهند.

از سال ۲۰۱۱ تعداد کافه‌های به سبک غربی شروع به افزایش کرد. در یک کافه دیگر در خیابان گاندی آناهیتا کاظمی ۲۱ ساله و دانشجوی نقاشی می‌گوید: “ما اینجا راحت می‌نشینیم و در مورد گالری‌ها، فیلم‌ها و افراد مشهور حرف می‌زنیم، مثل همان کاری که قبلا در پارک‌ها و جاهای خصوصی انجام می‌دادیم.”

آزموده، معاون اتحادیه کافه‌داران می‌گوید: “کسانی که می‌خواهند یکدیگر را ببینند یا نامزد کنند اولین بار در کافه‌ها قرار می‌گذارند.”

مهرداد خدیر، ستون‌نویس اجتماعی وب‌سایت خبری عصر ایران می‌گوید، کافه‌ها نسبت به جاهای دیگر فضای راحت‌تری برای روابط بین دختران و پسران فراهم می آورند.

پژمان موسوی، یک ستون‌نویس دیگر مقیم تهران که برای روزنامه اعتماد کار می‌کند می‌گوید: “نسل جدید طبقه متوسط به دنبال نسخه جدیدتری از زندگی است که با والدینش فرق دارد.”

منبع: واشنگتن‌پست - 11 مارس 2013