پدرم شکنجه شده؛ اعتصابش را نمی شکند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» فرزند رحیم رش در مصاحبه با روز

در خصوص آخرین وضعیت رحیم رش، زندانی اعتصابی کرد، با سوران رش، پسر او مصاحبه کرده ایم. رحیم رش از 26 روز پیش در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. سوران رش با بیان اینکه “وضعیت پدرم وخیم است” می گوید: “پدرم در بازداشتگاه ارومیه شکنجه شده و در اعتراض به این شکنجه و در اعتراض به ادامه بازداشت خود، به اعتصابش ادامه خواهد داد. با اینکه به شدت لاغر شده و به تنهایی نمی تواند راه برود”.

 این مصاحبه در پی می آید.

 

آقای رشی، آخرین خبری که از وضعیت پدرتان دارید چیست؟ اعتصاب غذای ایشان همچنان ادامه دارد؟

روز یکشنبه - دو روز پیش-  خانواده ما  با پدرم ملاقات داشته اند. پدرم  گفته همچنان در اعتصاب است. به این ترتیب، 26 روز است که پدرم در اعتصاب غذا بسر می برد.

 

این ملاقات در کجا صورت گرفت؟ وضعیت جسمانی پدرتان چگونه بود؟

پدرم چندین روز پیش از زندان سپاه ارومیه به زندان عمومی مهاباد منتقل شده بود؛ درست بعد از اینکه وضعیت جسمانیش رو به وخامت گرایید. خانواده ما هم در زندان عمومی مهاباد با پدرم ملاقات کرده اند. مادرم می گفت پدرم به شدت لاغر شده بود و وضعیت وخیمی داشت. پدرم را چندین بار به بهداری زندان مهاباد منتقل کرده و به او سرم زده اند. وضع پدرم جوری است که به تنهایی نمی تواند روی پاهایش بایستد و با کمک دیگران راه می رود.

 

آقای رشی، در این ملاقات در مورد اتهاماتش و یا نحوه برخورد نیروهای امنیتی چیزی نگفته؟

شفاها اتهام پدرم را “اقدام علیه امنیت ملی” و “محاربه” ذکر کرده اند. پدرم در این ملاقات گفته در بازداشت گاه ارومیه او را شکنجه و با او بدرفتاری کرده اند.

 

یعنی در شرایطی که پدرتان در اعتصاب بوده، شکنجه شده است؟

بله! پدرم یک روز بعد از بازداشت خود دست به اعتصاب زد که تا به امروز این اعتصاب ادامه دارد. این شکنجه ها هم در بازداشت گاه اطلاعات سپاه ارومیه بر پدرم اعمال شده. حتی پدرم گفته یکی از دلایلی که برای ادامه اعتصاب غذایش دارد، شکنجه و بدرفتاری هایی است که با او شد. هر چند ما جزییات نحوه این شکنجه ها رانمی دانیم.

 

آیا زمان محاکمه ایشان تعیین شده؟ احتمال دارد تا زمان تشکیل دادگاه، از زندان آزاد بشوند؟

پدرم هیچ کدام از اتهامات وارده را نپذیرفته. همزمان با بازداشت پدرم، سه نفر دیگر هم در روستای ما بازداشت شده بودند. این سه نفر در حال حاضر در بازداشت گاه امنیتی ارومیه نگهداری می شوند. پدرم احتمال داده تا زمانی که آنها به مهاباد منتقل نشوند، او هم دادگاهی نمی شود.

 

یعنی همه آنها یک پرونده دارند و اتهامات مشابهی به آنها وارد شده ؟

در واقع پدرم و آن سه نفر دیگر در یک شب بازداشت و هر چهار نفر هم با هم به زندان ارومیه منتقل شده بودند. برای همین ما فکر می کنیم احتمالا پدرم زمانی دادگاهی خواهد شد که این سه نفر هم به زندان مهاباد منتقل شوند. انتقال پدرم به زندان مهاباد به این دلیل بوده که او دست به اعتصاب زده، وگرنه آن سه نفر همچنان در زندان ارومیه نگهداری می شوند. البته ما هیچ ارتباطی بین وضعیت پدرم و آن سه نفر دیگر نمی بینیم.

 

با توجه به وضعیت نامساعد آقای رشی، خانواده شما از ایشان نخواسته اند به اعتصابشان خاتمه بدهند؟

در این مدت هم مسئولان زندان از پدرم خواسته اند اعتصابش را بشکند و هم مادر و برادرم. پدرم در آغاز در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب زده بود، اما بعد از اینکه در بازداشت گاه با او بدرفتاری کردند، مصرتر شده که به اعتصابش ادامه بدهد.

 

با اینکه وضعیتشان  رو به وخامت گراییده؟

بله. پدرم سال 1376 هم بازداشت شد و او را به زندان سقز منتقل کردند. آن موقع هم کمتر کسی باور می کرد پدرم بتواند 36 روز در زندان اعتصاب کند. آنموقع ما پدرمان  را با برانکارد از زندان به خانه آوردیم. دکتر آن موقع گفته بود پدرم در صورت ادامه اعتصاب، فقط چند روز دیگر زنده می ماند. آن موقع به دلیل اینکه اینترنت و رسانه ها مثل الان همه گیر نشده بودند، این خبر انعکاس خیلی محدودی داشت. با همه اینها پدرم تبرئه و آزاد شد. اینبار هم پدرم اصرار دارد که تا آزادی از زندان به اعتصابش ادامه دهد.