مهدی کروبی در انفرادی و بدون ملاقات

نویسنده
حسین محمدی

» به دلیل انتشار پیام درباره انتخابات

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از رهبران در حصر جنبش سبز، خبر داده که مهدی کروبی از امکانات و ملاقات‌های محدود خود نیز محروم شده است.

به نوشته سایت سحام‌نیوز ـ سایت رسمی مهدی کروبی ـ این اتفاقات پس از آن رخ داد که مهدی کروبی در پیامی، نسبت به شرایط برگزاری انتخابات مجلس نهم اعتراض کرد و آن را “انتخاباتی فرمایشی” خواند. پیام مهدی کروبی، توسط همسر وی، فاطمه کروبی، منتشر شده بود.

حسین کروبی درباره وضعیت پدر خود، گفته است: “از آن روز به بعد ملاقات هفتگی پدرم با مادرم را قطع کرده‌اند و همچنین آن دو روزنامه ای را که مدت کوتاهی برای مطالعه در اختیارشان قرار داده می شد دیگر نمی دهند و ایشان در یک آپارتمان به صورت انفرادی زندگی می کنند”.

فاطمه کروبی نیز، در دیدار با برخی از زندانیان دوران حکومت شاه، درباره وضعیت مهدی کروبی، گفت: “آقای کروبی از من خواستند در باب انتخابات پیش رو مطالبی را به اطلاع هموطنان برسانم و من چنین کردم. اما بدنبال انتشار خبر، ملاقات من هم با ایشان قطع شده است و رفتار ماموران وزارت اطلاعات بسیار توهین آمیز شده است”.

کروبی در پیام خود پیرامون انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، گفته بود: “می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند. آقایان هیچ اعتقادی به رای مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند”.

 اعضای خانواده مهدی کروبی، بارها نسبت به وضعیت سلامتی و همچنین شرایط حصر وی، نگرانی خودرا اعلام کرده اند.

فاطمه کروبی، که خود چندی پیش از حصر رهایی یافت، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، با تشریح وضعیت حصر کروبی، آن را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته و گفته بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

وی همچنین وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

پیش از این مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، نیز در گفت‌وگویی خبر داده بود که کروبی در دوران حصر به داروهای خویش دسترسی ندارد. اعتراضات خانواده کروبی، باعث شد که تیمی از پزشکان وی را مورد معاینه قرار دهند.

 انجمن اسلامی جامعه پزشکی هم اوایل تابستان امسال از وضعیت سلامت رهبران جنبش سبز ابراز نگرانی کرده و خواستار معاینه میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط پزشکان مستقل شده بود؛خواسته ای که با مخالفت مقامات امنیتی رو به رو شد.

خبر محدودیت‌های جدید برای مهدی کروبی، در حالی منتشر می‌شود که دو روز پیش نیز، سایت خبری کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ نسبت به وضعیت جسمانی زهرا رهنورد ابراز نگرانی کرده بود.

کلمه نوشته بود که زهرا رهنورد در معدود دیدارهای اخیر٬ دچار “کاهش وزن مشهود٬ لرزش دست و حالت رنجور” بوده و این مساله “خانواده را دچار بهت و نگرانی جدی در مورد سلامت غذایی و خطرات دارویی آنها یا تهیه سناریویی بدخواهانه درمورد آنان” کرده است.

نگرانی‌ها از وضعیت سلامتی رهبران جنبش سبز، از زمانی بیشتر شد که برخی سایت‌ها از وضعیت وخیم جسمانی آن‌ها نوشتند. آن‌ها همچنین اقدام به انتشار وصیت‌نامه موسوی و کروبی کرده و نوشته بودند که موسوی از دو سال پیش مبتلا به سرطان شده و پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.