ملی پوشان با هواداران عکس سلفی بگیرند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دستور قبلی پیش از مسابقه با عراق لغو شد

تیم ملی فوتبال ایران پس از سه پیروزی پیاپی بر تیم های عربی بحرین، قطر و امارات، پیشتاز گروه سوم شد و فردا ساعت ده صبح به وقت تهران با تیم ملی عراق مسابقه ای حساس و حذفی در یکچهارم پایانی جام قهرمانان آسیا پیکار خواهد کرد. این پیکارها در استرالیا انجام می شود.

حضورتماشاگران پرشور و جوان ایرانی این بار در استرالیا ملی پوشان را چنان به وجد آورد که در میان سه تیم سخت منطقه خلیج فارس، خوش درخشیدند؛تماشاگرانی که حتی در تمرین ها هم تیم ایران را تنها نگذاشتند و با گرفتن عکسهای سلفی بار سنگین رسیدن به پیروزی را سبک کردند.اما همین عکس ها داستان ساز شد.چنین بود که پس از نخستین پیروزی بر بحرین بی درنگ از تهران دستور داده شد که بازیکنان و کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی) حق گرفتن عکس سلفی ندارند.اما این دستور بی تاثیر بودو حتی دوربین پر از سانسور جمهوری اسلامی در پایان مسابقه با قطر که با گل استثنایی سردار آزمون به پیروزی ایران منجر شد، نتوانست مانع نمایش گلزن و هواداران در حال گرفتن عکس سلفی شود.

با این حال روز چهارشنبه (دیروز) و در فاصله دو روز تا مسابقه حساس با عراق خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان “بازیکنان ملزم به رعایت شئونات اسلامی شدند” گزارش داد که مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرپرست تیم ملی تاکید کرده “طبق تصمیمی که گرفته شده با توجه به شرایط برخی از هواداران حاضر در استرالیا به بازیکنان توصیه شده شئونات را رعایت کرده و از عکس گرفتن با این هواداران خودداری کنند.”

این خبر همراه با حاشیه هایی بود که از تمرین ایران در شهر کانبرا مخابره شده و نشان از تاثیرات نامطلوبی داشت که این دستور در روحیه بازیکنان و شخص کی روش به جا گذاشته بود.شاید به همین علت بود که چند ساعت بعد همین خبرگزاری از قول محمدزاده، رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اعلام کرد: ملی‌پوشان با خیال راحت می‌توانند با هواداران در استرالیا عکس بگیرند.

همین مقام امنیتی فدراسیون یک هفته پیشتر در روزنامه شهروند تاکید کرده بود که “در برخی از این عکس‌ها نکاتی دیده می‌ شود که برای ملی‌پوشان ایران که نماینده یک کشور در یک میدان بین‌المللی هستند، جالب نیست. بازیکنان تیم ملی باید مراقب باشند که از آنها به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشود تا کسانی که با آنها به‌عنوان هوادار ایران عکس می‌ گیرند،‌ بعداً از آن عکس علیه همین ملی ‌پوشان استفاده کنند. بر این اساس نباید با هرکسی عکس بیندازند. اگر بازیکنان رعایت نکنند، مجبور هستیم با آنها برخورد کنیم”. او اما این بار به فارس گفته: “برخی مواردی که در برخی خبرگزاریها از قول من آمده است را تکذیب می ‌کنم زیرا وقتی هواداران تیم ملی در هوای شرجی و مرطوب به ورزشگاه می‌ روند و از جیب خود هم هزینه می ‌کنند تا تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را تشویق و حمایت کنند گرفتن عکس یادگاری با این هواداران کمترین کاری است که ملی‌پوشان می‌ توانند انجام دهند. بنابراین بازیکنان تیم ملی با خیالی آسوده با هواداران عکس یادگاری بگیرند تا پاسخ محبت و حمایت آنها را این گونه بدهند.”

او افزوده: “البته باید تذکر بدهم مراقب شیطنت‌ رسانه های بیگانه و همچنین برخی افراد که نیت غیرورزشی دارند باشند زیرا برخی با پرچمهایی که سندیت و رسمیتی در جمهوری اسلامی ندارد با ملی‌پوشان عکس می‌ گیرند تا از آنها بهره‌برداری سیاسی کنند.”

محمدزاده البته در مورد اینکه یک بازیکن در میان انبوه هواداران چگونه می تواند پوشش و پرچم های آنان را کنترل کند، توضیحی نداده است. در هرحال هرچه هست دستور آخر این است: گرفتن عکس سلفی ممنوعیتی ندارد.