ایران، هدف اول برای تحریم سوریه

نویسنده

» مقاله گاردین درباره تحریم های اتحادیه اروپا

ایان بلاک

تحریم های اتحادیه اروپا علیه وابستگان و شرکای تجاری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به دلیل سرکوب اعتراضات مردم این کشور، در عین حال فرماندهان نظامی سپاه پاسداران ایران را نیز هدف گرفته است.

سوریه انکار کرده است که ایران، علی رغم ادعای دولت های غربی و مخالفین سوریه،  در سرکوب مردم به دولت این کشور کمک می کند. درنتیجه تصمیمات گرفته شده علیه مقامات تهران و دمشق، که روز جمعه در بروکسل گرفته شد پیام محکمی به دو کشور محسوب می شود.

بریتانیا حمایت ایران از این شریک عربی ارا “کاملا غیر قابل قبول” و “ریاکاری رسوا کننده” خوانده است.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هر دو مشمول تحریم های مسدود کردن اموال و محدودیت سفر شده اند. این عده در حال حاضر هم تحت تحریم های آمریکا هستند.

در اسناد اتحادیه اروپا گفته شده این سه نفر مسئول “تهیه تجهیزات برای حمایت رژیم سوریه در سرکوب مخالفان” هستند. حسین طائب نیز به عنوان معاون اطلاعاتی سپاه پاسداران معرفی شده است. سپاه پاسداران مستقیما زیر نظر رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای است و  با حزب الله لینان و جنبش اسلامی فلسطین و حماس همکاری نزدیک دارد. سپاه یکی از اهداف اصلی سازمان های اطلاعاتی غربی است.

ایران متهم است که تجهیزات مسدود کردن اینترنت را، که با تجربه خود در سرکوب مخالفان پس از انتخابات بحث انگیزتکمیل کرده است، در اختیار مقامات سوری گذاشته است. اسرائیل ادعا کرده است که ایران سلاح های تک تیر اندازی در اختیار سوری ها قرار داده و تظاهراتی را توسط فلسطینیان در مرز بلندی های جولان سازماندهی کرده است.

 رسانه های ترکیه این هفته اعلام کردند ماهر، برادر بشار اسد، که مغز متفکر سرکوب نظامی مردم سوریه است، با سازمان اطلاعات ایران، ساواما،  همکاری دارد تا مخالفین دولت سوریه را در ترکیه تعقیب کنند.

روزنامه صباح گفته است ماهر اعضای سپاه پاسداران را با حقوق 5000 دلار در ماه به استخدام در آورده است.

گزارشات رسیده از مناطق بحران زده سوریه حاکی از وجود مردان ریشوی مشکوکی است که عربی صحبت نمی کنند و یا عربی را با لهجه اهوازی، مرکز استان خوزستان ایران، صحبت می کنند. برخی دیگر از گزارشات حاکی از وجود مردان مسلح حزب الله لبنان، متحد دیگر سوریه، است.

ایران هر گونه نقشی را در این سرکوب ها رد کرده است و آمریکا و اسرائیل را به “تحریک گروه های تروریستی سوریه و منطقه برای اقدامات تروریستی و خرابکارانه” متهم کرده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت: “تامین وسایل و تجهیزات و مشاوره فنی  توسط ایران برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز کاملا غیر قابل قبول است.اقدام ایران در تضاد آشکار با خواست مردم سوریه است. این امر بار دیگر ریاکاری ایران را در حمایت آشکار از آزادیخواهی مردم کشورهای عربی در عین سرکوب وحشیانه مردم خود، نشان می دهد.”

دولت های غربی می گویند دور جدید تحریم ها برای فشار بیشتر بر رژیم اسد صورت می گیرد. این تحریم ها همچنین شامل زو الهیما شالیش، پسر خاله رئیس جمهور سوریه و رئیس امور امنیتی و صاحب یک شرکت مقاطعه کاری بزرگ و نیز نیاز شالیش، برادر او و مدیر اداره مسکن ارتش و خالد قدور و رائیف القوالتی شرکای تجاری ماهراسد می شود. اتحادیه اروپا همچنین چهار شرکت سوری را، که دو تا از آنها متعلق به رامی مخلوف، پسر خاله اسد است و از ثروتمند ترین تجار کشور محسوب می شود  و هفته پیش گفته است دارایی خود را در خدمت عموم خواهد گذارد،  هدف قرار داد.

رهبران اتحادیه اروپا بیانیه ای را منتشر کردند و “خشونت های شوک آور و غیر قابل قبول رژیم سوریه علیه شهروندان این کشور” را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: “رژیم سوریه با توسل به سرکوب به عوض عمل به قول های خود در زمینه اصلاحات، مشروعیت خود را زیر سئوال برده است.”

منبع: گاردین- 24 ژوئن