تلفن ها قطع ،اعتصابیون در بیمارستان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت زندانیان در مصاحبه روز با خانواده ها

خانواده های زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می برند در مصاحبه با “روز” در مورد وضعیت آنان ابراز نگرانی کردند  و گفتند مسئولیت هرگونه اتفاقی برای اعتصاب کنندگان بر عهده مسئولان جمهوری اسلامی است.

با گذشت 9 روز از آغاز اعتصاب غذای 12 زندانی سیاسی در بند 350 زندان اوین و 5 روز از آغاز اعتصاب غذای 6 زندانی سیاسی زندان رجایی شهر، وخامت وضعیت جسمی برخی از آنها که منجر به انتقال به بهداری زندان و بیمارستان شده، نگرانی ها از وضعیت و سرنوشت آنان را افزایش داده است.

این در حالی است که مسئولان قضایی و همچنین مسئولان زندان ها تاکنون هیچ گونه واکنشی نسبت به اعتصاب این زندانیان سیاسی و اعتراض آنها نداشته و سکوت اختیار کرده اند.همسر ابوالفضل قدیانی، یکی از اعتصاب کنندگان به “روز” می گوید گویی مسئولین خرسند از ضربه ای که این زندانیان میخورند نشسته اند تا اتفاقی برای انها بیفتد و شادی کنند.

12  زندانی سیاسی از روز شنبه ، 28 خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زدند و خانواده های آنها به روزگفتند که این زندانیان خواهان معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسئولان باید به این خواسته توجه و از رخداد فاجعه ای دیگر جلوگیری کنند.

6 زندانی سیاسی زندان رجایی شهر نیز از روز پنج شنبه در همراهی با اعتصاب کنندگان اوین، دست به اعتصاب غذا زده  و اعلام کرده اند تا پایان اعتصاب غذای هم بندیان خود در زندان اوین آنها را همراهی خواهند کرد.

 

بی خبری از عیسی سحرخیز و مسعود باستانی

در حالی که گزارش ها از انتقال برخی از اعتصاب کنندگان به بهداری زندان یا بیمارستان حکایت دارد خانواده های  آنان در بی خبری از وضعیت زندانیان خود، به سر می برند و نگران آنها هستند.

عیسی سحرخیز و مسعود باستانی دو روزنامه نگار زندانی هستند که از روز پنج شنبه به همراه حشمت الله طبرزدی، کیوان صمیمی، جعفر اقدامی و علی عجمی در همراهی با اعتصاب کنندگان اوین دست به اعتصاب زده اند و روز گذشته گزارش ها از انتقال انها به بهداری زندان اوین حکایت میکرد.

همسرعیسی سحرخیز و همسر مسعود باستانی که از روز پنج شنبه از وضعیت این روزنامه نگاران زندانی بی خبر هستند در مصاحبه با “روز” از وضعیت جسمانی آنها ابراز نگرانی کرده اند.

همسر آقای سحرخیز به “روز” می گوید: از روز پنج شنبه هیچ اطلاعی از  او ندارم؛ نه تماس تلفنی هست و نه خبری دیگر. الان هم نمیدانم در چه شرایطی هستند.

او می افزاید:آقای سحرخیز بعد از اعتصاب غذای قبلی به شدت ضعیف شده و وزن کم کرده بود و هنوز به وضعیت عادی خود برنگشته، برای همین روز پنج شنبه گفتم که اعتصاب نکنید اما ایشان قبول نکرد و مصمم بود و الان هم به شدت نگران هستم.

مهسا امرآبادی، همسرمسعود باستانی نیز که از روز پنج شنبه از وضعیت همسرش بی خبر است به “روز” می گوید: ما فقط شنیده ایم که مسعود را همراه با آقای سحرخیز به بهداری زندان رجایی شهر برده اند. هیچ خبر دیگری نداریم، تلفن ها قطع است و دست ما هم بسته. خیلی نگران ایم و نمیدانیم چه اتفاقی می افتد.

همسر مسعود باستانی می افزاید: مسعود به شدت ضعیف شده و در این مدت خیلی از نظر جسمی آسیب دیده و این نگرانی ما را افزون میکند. از طرفی بی خبری خیلی وحشتناک و آزار دهنده است؛ این پنج شنبه هم که تعطیل است و امکان ملاقات نداریم.

 

وخامت وضعیت جسمی اعتصاب کنندگان

ان سوتر و در بند 350 زندان اوین نیز گزارش ها حاکی از وخامت وضعیت جسمی اعتصاب کنندگان است. ابوالفضل قدیانی،مهدی اقبال بهزاد قربانیان نژاد و محسن امین زاده تاکنون به بیمارستان مدرس منتقل شده اند و عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی به بهداری زندان اوین.

مهدی اقبال از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شده و محسن امین زاده به بیمارستان قلب منتقل شده، اما از وضعیت  بهزادیان نژاد ، قدیانی و سایر اعتصاب کنندگان خبری در دست نیست، خانواده های نگران این زندانیان امروز به زندان اوین مراجعه خواهند کرد تا در صورت امکان ملاقات ، وضعیت اعضای زندانی خانواده خود را جویا شوند.

وب سایت کلمه در این زمینه گزارش داده است: “با وجودی که زندانیان در آغاز اعلام کرده بودند اعتصاب غذای تر می کنند و به نوشیدن مایعات در دوران اعتصاب ادامه خواهند داد، اما از چند روز گذشته ، دوازده زندانی اعتصاب کننده در اوین تصمیم گرفته اند که حداقل مایعات را مصرف کنند و هم اکنون از خوردن آب و دیگر مایعات نیز تا حدی زیادی خودداری می کنند و همین موضوع شرایط جسمی اغلب اعتصاب کنندگان را رو به وخامت برده است”.

 

بایکوت خبری زندانیان و خانواده ها

زهرا رحیمی ، همسر ابوالفضل قدیانی که دیروز گزارش ها از انتقال او به بهداری زندان اوین و سپس بیمارستان مدرس حکایت داشت به “روز” می گوید: هیچ خبری به ما نمیدهند؛ ما تنها شنیده ایم که وضعیت همسرم خوب نیست. خودم هم جراحی چشم کرده ام و نتوانستم دیروز برای پی گیری بروم اما خانواد ه پی گیر هستند و به شدت نگران ایم.

او می گوید: درخواست ما واقعا این است که زندانیان اعتصاب را بشکنند؛ این اعتصاب در اصل اعتراض به وضعیت پیش امده بود صدای اعتراضشان را هم همه شنیدند و نباید بیش از این به خود ضربه ای بزنند. خود باید به فکر خود باشند چون هیچ کسی به فکر آنها نیست. هیچ یک از مسئولان به فکر آنها نیست و برایشان مهم نیست.

خانم رحیمی سپس با ابراز تاسف از وضعیت به وجود آمده می گوید: در وضعیتی قرار گرفته ایم که فکر میکنیم مسئولان منتظر هستند اتفاقی برای این زندانیان سیاسی بیفتد و بعد آنها شادی کنند.

همسر آقای قدیانی می افزاید: شما ببینید 32 سال است یک قانون و جرم سیاسی را نتوانسته اند تعریف کنند برای همین به همه جرم امنیتی منتسب کردند و با این جرم ها محاکمه و محکوم کردند؛ همه حقوق اولیه این زندانیان را گرفتند و آنها از بدیهی ترین حقوق خود را محروم کرده اند. واقعا متاسف ام که مردم لیبی و بحرین و یمن از نظر مسئولان ما ارزش شان بیشتر از مردم خودمان است برای آنها دلسوزی میکنند اما هیچ توجهی به حقوق اولیه مردم خود ما ندارند.

همسر این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب سپس با اشاره به شعارهای آزادی و حقوق بشری که از سوی مسئولان جمهوری اسلامی سر داده می شود می گوید: من واقعا متاسف ام که به عنوان یک شهروند هیچ جایی در مطبوعات کشورم ندارم که درد دل مرا بنویسند حرف مرا به عنوان خانواده یک زندانی سیاسی و یک شهروند بنویسند؛ کاملا در بایکوت خبری هستیم و مسئولان هم انگار خود را به خواب زده اند و گوشی برای شنیدن حرف های ما ندارند.

خانم رحیمی می افزاید: حتی اگر اعتصاب کنندگان جانشان را هم از دست دهند متاسفانه حاکمیت ما هیچ گونه ناراحتی نخواهد داشت اما رسما می گویم که هر اتفاقی برای زندانیان سیاسی بیفتد واگر عزیزان ما کوچکترین ضربه ای بخورند،مسئولیت آن با مسئولان، از بالاترین رده حکومتی تا پایین ترین آن است و ما از هیچ کدامشان نخواهیم گذشت.

 

اعتصاب در خارج از زندان

محسن امین زاده که به دلیلی وضعیت وخیم جسمی به بیمارستان منتقل شده اعلام کرده است در بیمارستان نیز به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

خانم اصغرزاده، همسر آقای امین زاده دیروز به “روز” گفته بود که همسرش به دلیل ضعف جسمانی شدید ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده.

وب سایت کلمه خبر داده است که این فعال سیاسی در بیمارستان تنها اجازه وصل کردن سرم را می دهد ، آب و قند مصرف می کند و همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.

اما طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور نیز در اعتصاب غذا به سر می برد. عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ویکی از اعتصاب کنندگان بند 350 اوین است و مادرش به “روز” گفته است که تا زمانی که فرزندش در اعتصاب غذا است او نیز لب به غذا نخواهد زد.

همزمان کوهیار گودرزی، رشید اسماعیلی و مهدی خزعلی، سه فعال سیاسی و دانشجویی در همراهی با اعتصاب کنندگان اوین و رجایی شهر، در بیرون از زندان دست به اعتصاب غذا زده اند.

رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست گذاری ادوار تحکیم وحدت است که بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد. او از روز چهارشنبه در حمایت از اعتصاب غذای 12 زندانی سیاسی در بند 350 اوین در اعتصاب غذا به سر میبرد.

کوهیار گودرزی، دبیر کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل نیز که مدتی است از زندان آزاد شده در همراهی با اعتصاب کنندگان در اعتصاب غذا به سر می برد.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فرزند آیت الله خزعلی نیز اعلام کرده است که از امروز دست به اعتصاب غذا خواهد زد.