رابطه سرکوب روزنامه نگاران و انتخابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پاسخ شهید به لاریجانی: این اتهامات مضحک است

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است موج جدید سرکوب روزنامه نگاران و مخالفان می‌تواند به مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خطر بیاندازد. او همچنین با “مضحک” خواندن اظهارات محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضایی، اتهام دریافت پول از کشورهای غربی را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد شهید روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند در یک نشست خبری گفت ده‌ها روزنامه نگار ایرانی در زندان هستند از جمله ۱۷ نفری که در ماه ژانویه ۲۰۱۳ به ارتباط با رسانه‌های خارجی و سازمان‌های حقوق بشری متهم شدند.

از حدود دوماه پیش موج جدیدی از بازداشت روزنامه‌نگاران و برخورد با اهالی مطبوعات به ویژه روزنامه نگاران نشریات اصلاح طلب در نقاط مختلف ایران آغاز شده است. در همین راستا از روز ۱۷ اسفندماه جاری هم به فاصله سه روز دست کم سه روزنامه نگار کرد به نام‌های خسرو کردپور، مسعود کردپور و قاسم احمدی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدهاند.

موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران، با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. در ۱۷ بهمن ماه، چهار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، بازداشت روزنامه نگاران ایرانی را “نقض آشکار حقوق بین الملل” توصیف کردند.

 گزارشگران ویژه همچنین از دولت جمهوری اسلامی خواسته بودند که صد‌ها زندانی عقیدتی را برای استفاده صلح آمیز آن‌ها از حق آزادی عقیده و بیان، یا آزادی تشکل و تجمع آزاد کند.

از میان این گزارشگران، احمد شهید در نشست خبری روز سه شنبه ابراز نگرانی کرده که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، طرح این نوع اتهامات بر علیه روزنامه نگاران، چشم انداز مناسبی برای برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه در ایران به دست نمی‌دهد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد سال آینده برگزار خواهد شد.

آقای شهید تاکید کرده که “آزادی بیان و تجمعات جزو شرایط ضروری برگزاری انتخابات است.”

احمد شهید، در بخشی از گزارش ماه مارس خود اعلام کرده که حداقل ۱۵۰ روزنامه نگار ایرانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ به علت سرکوب و هراس از آزارواذیت کشور را ترک کرده‌اند.

در ایران دست کم ۵۰ روزنامه نگار در زندان هستند.

احمد شهید، در گزارش ماه مارس نوشته که با این تعداد روزنامه نگار زندانی، دولت جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگری در دنیا روزنامه نگاران را بازداشت کرده است.

 محمدجواد لاریجانی، نماینده جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه، این گزارش را “مغرضانه و ناسالم” توصیف کرد و آن را حمله‌ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکاpersian/news/newsitem/archive/2013/march/13/article/-7f6d6139fd.html دانست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین گزارشگر ویژه را متهم کرد که “از آمریکا رشوه می‌گیرد.”

به گزارش خبرگزاری رویترز در پاسخ به لاریجانی، احمد شهید این اتهامات را “مضحک” دانسته و گفته است برازنده نیست که رئیس یک نهاد حقوق بشر اینگونه اظهار نظر کند.

احمد شهید، افزوده است: “من از هیچ دولت و نهادی پول نمی‌گیرم و منابع این ماموریت حقیقت یابی نیز توسط سازمان ملل متحد تامین شده است.”

احمد شهید در نشست خبری روز سه شنبه خود،همچنین از ادامه بازداشت آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، ابراز نگرانی کرده است.

احمد شهید از تابستان سال ۸۹ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده و در این مدت بارها خواستار سفر به ایران شده، اما مقامات جمهوری اسلامی تا کنون به وی اجازه سفر به ایران را نداده اند.

قرار است اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای تمدید ماموریت احمد شهید پیرامون ایران، مجددا رای‌گیری کنند.