رافت اسلامی برای شهروند ایرانی ـ آمریکایی

نویسنده
شیرین کریمی

» به مناسبت نزدیکی عید مطرح شد

چند روز مانده به آغاز سال جدید، خانواده یک شهروند ایرانی ـ آمریکایی که تابستان سال گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد، خواستار “رافت” جمهوری اسلامی برای آزادی وی شده اند. این در حالی است که دستگاه قضائی برای وی حکم اعدام صادر کرده است.

“دیگر بس است.” این را سارا حکمتی روز سه چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت و از نظام اسلامی خواست تا در آستانه سال جدید به نوزده ماه حبس برادرش پایان دهد و او را به خانه باز گرداند. او خاطرنشان کرده است: “احساس می کنیم دیگر بس است. با توجه به وضعیت سلامتی پدرمان زمان برای ما محدود است. او باید اینجا در کنار پدرش باشد. پدرش به او نیاز دارد.”

 

بازداشت حکمتی

ماجرای زندانی شدن امیر میرزایی حکمتی به مرداد سال ۱۳۹۰ باز می گردد؛ چند ماه بعد در اواخر آذر سال گذشته وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای از بازداشت “یک جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده CIA “خبر داد. این بیانیه فرد مزبور را یکی از “تحلیل گران اطلاعاتی” با سوابقی همچون فعالیت در “واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا” و حضور در پایگاه نظامی این کشور در افغانستان و عراق، معرفی می کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرده بود به این جوان ۲۸ ساله ماموریت “اجرای سناریوی اطلاعاتی-عملیاتی پیچیده‌ای ” محول شده بود.

بیست و چهار ساعت پس از انتشار این بیانیه صدا و سیما فیلمی را منتشر کرد که در آن امیر میرزایی حکمتی به اتهاماتی که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده بود، اعتراف می کرد. امیر میرزایی حکمتی در این اعترافات تلویزیونی می‌گوید در ماموریت خود، باید “حجم زیادی” از اطلاعات را در اختیار طرف‌های ایرانی می‌گذاشت تا آنها را “تشنه اطلاعات” بیشتر کند. گزارشگر این اعترافات تلویزیونی می گوید: “دستگاه اطلاعاتی ایران بر این تشنگی غلبه و آن را مهار می‌کند.”

اعترافاتی که برای آن هایی که با سیستم قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی آشنا هستند قابل اعتنا نبود. در سه دهه اخیر بازجویان نظام صد ها تن را با شکنجه های روحی و جسمی شدید وادار به اعتراف به گناهانی کرده اند که مرتکب نشده اند.

اسنادی که این ویدئو بر اساس آن اتهام جاسوسی را متوجه حکمتی کرده بود، شامل عکس هایی بود که وی را در کنار سربازان آمریکایی نشان می داد. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه نیز این مدرس بیولوژی را “پهپاد انسانی سازمان سیا(جاسوس آمریکایی) در ایران ” لقب داد.

امیر حکمتی در تمام این مدت از حقوق قضائی یک متهم محروم بوده است. خواهر وی دیروز در این ارتباط گفت: “حالا، پس از یک سال، آن ها سکوت کرده اند و ما واقعا لازم است بدانیم پرونده اش به چه سویی می رود.”

دیماه پارسال اعضای خانواده امیر حکمتی خبر داده بودند که تلاش آنها برای استخدام یک وکیل مدافع بی نتیجه بوده است. آن ها دست کم با 10 وکیل تماس گرفته اما نتوانسته بودند هیچ یک از آن ها را به دفاع از فرزند خود ترغیب کنند.

 

صدور حکم مرگ توسط قاضی صلواتی

یک هفته پس از بیانیه وزارت اطلاعات، دادگاه این شهروند ایرانی ـ– آمریکایی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد؛ قاضی ای که در دادگاه های نمایشی تابستان ۸۸ نیز صدها سال حکم زندان برای نیروهای سیاسی جنبش سبز صادر کرده بود. کیفرخواست دادستان بر اساس آنچه “اقرار صریح و مقرون به واقع” متهم به ارتباط با “سازمان سیا” نامیده تصریح کرده بود که “انگیزه‌های همکاری با سیا محرز است.”

قاضی صلواتی بر اساس اعترافات امیر حکمتی و بیانیه وزارت اطلاعات در پایان دادگاه برای این جوان که حالا ۲۹ ساله است حکم “اعدام” صادر کرد و لب به تحسین ماموران اطلاعات هم گشود: “برخود لازم می‌دانم که از زحمات و تیزهوشی‌های سربازان گمنام امام زمان به ویژه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشکر کنم.”

این در حالی بود که فعالین حقوق بشر می گفتند بازجویان جمهوری اسلامی برای وادار کردن این جوان به اعتراف علیه خود ـ مانند موارد مشابه ـ شکنجه های روانی و جسمی شدیدی علیه وی اعمال کرده اند. بازجویان عموما در چنین شرایطی بر خلاف قانون حق ملاقات متهم با وکیل را از وی سلب و هر گونه تماس او با دنیای بیرون را قطع می کنند.

پدر این جوان ۲۸ ساله در آن زمان در گفتگو با خبرگزاری ها متذکر شده بود پسرش در گذشته به عنوان “مترجم زبان عربی” در نیروی دریایی ایالات متحده کار کرده است. گفتنی است ارتش ایالات متحده سالانه صد ها تن از شهروندان آشنا به زبان های خارجی را در پنتاگون استخدام می کند. عمده این مترجمان شهروندان کشورهای غیر آمریکایی هستند.

ماه گذشته خانواده این زندانی گفته بودند که امیر حکمتی در اعتراض به شرایط وخیمش دست به اعتصاب غذا در سلول زده است؛ اقدامی که موجب بیهوشی وی شده بود.

 

رافت اسلامی نشان دهید

اینک رامی کردی شوهر خواهر امیر حکمتی در گفتگو با رویترز از نظام اسلامی خواسته است تا “رافت” نشان دهد: “ما درک می کنیم که به زندانیان رحم می شود و آن ها اغلب آزاد می شوند. این استدعای ما نیز هست، ما نسبت به شرایط روحی، جسمی و عاطفی نگران هستیم.”

گفتنی است از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ تاکنون تعداد زیادی از شهروندان ایرانی-ـ آمریکایی و یا امریکایی به جرم جاسوسی برای سیا، تلاش برای راه اندازی انقلاب مخملی و یا براندازی، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اندو سپس قوه قضائیه آن ها را محاکمه کرده است. رامین جهانبگلو، کیان تاج بخش، هاله اسفندیاری، مازیار بهاری و رکسانا صابری از این جمله هستند که دستگاه قضائی برای آنان ده ها سال حکم زندان صادر کرده است. همه این دستگیرشدگان هم زیر فشار های بازجویان سپاه یا وزارت اطلاعات “اعتراف به جاسوسی” کردند. هر چند در سالیان اخیر خارجیانی که با اتهام سنگین جاسوسی بازداشت می شوند بعد از مدتی آزاد و برغم داشتن وثیقه های سنگین یک روز بعد از آزادی ایران راترک می کنند.

 در اخرین مورد، سه کوهنورد آمریکایی که تابستان ۸۸ در مرزهای غربی ایران توسط نیروهای سپاه بازداشت شده بودند تنها زمانی از “رافت اسلامی” برخوردار شدند که بیشتر از دو سال از عمر خود را پیش میله های زندان اوین سپری کرده بودند؛امری که نگرانی ها پیرامون وضعیت امیر میرزایی حکمتی را تشدید می کند.

دی ماه امسال نیز خانواده امیر حکمتی به مناسبت پانصدمین روز بازداشتش در ایران مقابل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد تجمع کردند و خواستار آزادیش شدند.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که به عنوان روحانی افراطی در عرصه قدرت حاکمیت نقش آفرینی می کند پارسال ضمن استقبال از بازداشت این شهروند ایرانی ـ– آمریکایی وی را یک “طعمه خوب” توصیف کرده بود.