شام کاری آغاز جشن هسته ای؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ساعات پایانی زمان تمدید شده مذاکرات هسته ای

ساعاتی بیشتر به پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته ای باقی نمانده. هنوز به صورت رسمی نتیجه مذاکرات اعلام نشده اما حسن روحانی گفته به وعده انتخاباتی خود در حل مساله هسته ای عمل کرده است. همزمان با سخنان او، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم از تیم مذاکره کننده هسته ای تقدیر کرده اند و سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرده نیروی انتظامی درخصوص برگزاری جشن هسته ای از سوی مردم آمادگی دارد و در کنار شهروندان قرار می گیرد. او اما گفته اقدامات باید در چارچوب و شئونات اسلامی شادی باشد.

حسن روحانی که یکی ازشعارهای انتخاباتی اش حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی بوده دیروز در مراسم افطاری با جمعی از بانوان، که خبرگزاری رسمی دولت گزارش کرده، گفته است که “ما به وظیفه مان عمل کردیم حتی اگر همین جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود”.

رئیس جمهوری اسلامی یادآور شده: “در حال حاضر به قله بسیار نزدیک هستیم ولی هنوذ قدم هایی تا رسیدن به این قله فاصل داریم”.

قله ای که حسن روحانی از آن سخن می گوید حصول توافق هسته ای با گروه ۵ +۱ است؛ توافقی که با توجه به اخبار منتشر شده دو روز گذشته به نظر می رسد چندان دور از دسترس نباشد. امروز قرار است نتیجه مذاکرات اعلام شود. از قبل طرفین گفته اند زمان مذاکرات بار دیگر تمدید نخواهد شد، برخلاف چند روز پیش که طرفین از مشکل بودن دستیابی به توافق سخن می گفتند دیروز با امیدواری و خوش بینی آنها مذاکرات ادامه یافت تا جایی که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در جمع خبرنگاران نسبت به حصول توافق ابراز امیدواری کرده و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته خیلی خیلی امیدوار است که توافق حاصل شود.

اما در وین و تنها ساعاتی مانده به پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات چه می گذرد؟ سایت امید هسته ای گزارش داده که پلیس اتریش ایستگاه استوبنتور را که در نزدیکی هتل کوبورگ است،به دلیل احتمال بمب گذاری بسته. براساس گزارش این سایت یک کیف مشکوک در ایستگاه استوبنتور پیدا شده که احتمال وجود بمب در آن است که پلیس با تدابیر امنیتی و تخلیه مردم در حال بررسی محل و کیف مشکوک است.

این سایت همچنین به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و عضو تیم مذاکراه کننده که در وین حضور دارد از پایان مذاکرات فنی خبر داده است: “ایران یک سری محدودیت هایی را پذیرفت اما تلاش هیات ایرانی این بود که محدودیت های شکل گرفته نه تنها هیچ تاثیری بر نشاط هسته ای کشورمان نداشته باشد و حرکت صلح آمیز هسته ای مان را کُند نکند بلکه در بخشی از زمینه های واقعی هسته ای شتاب بیشتری خواهیم داشت”.

علی اکبر صالحی گفته: “تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشته ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم”.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکره کننده هم براساس ویدیویی که منتشر شده از بالکن هتل محل اقامت و در پاسخ به خبرنگاران گفته است که فردا (دوشنبه) هم کار داریم.

همزمان وب سایت خبرآنلاین به نقل از مت لی، خبرنگار دیپلماتیک خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که پیش نویس توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک امروز نهایی شده و توافق درباره آن فردا (دوشنبه) اعلام می شود.

بی بی سی اما به نقل از یکی از کارشناسان عضو گروه مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی خبرهای مربوط به احتمال دستیابی به توافق در روز یکشنبه را رد کرده ونوشته این کار به لحاظ لجستیک غیرممکن است: “ما سخت کار می کنیم ولی امشب دستیابی به توافق به لحاظ لجستیک غیرممکن است چرا که سند صد صفحه است”.

کیلومترها دور از وین و در ایران اما تنها ساعاتی مانده به پایان زمان تمدید شده برای مذاکرات، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت خبر از ابلاغ قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای برای اجرا به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی توسط حسن روحانی داد؛ قانونی که از سوی نمایندگان مجلس و پس از بارها تغییر در محتوا تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده.

بر اساس این قانون، هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای ۵+۱ درصورتی معتبر است که لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی انجام شود.
همچنین وزیر امور خارجه موظف شده روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

این قانون می گوید: “آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود”. قواعدی که مشخص نیست در توافق نامه جدید ملحوظ شده باشد.

همزمان با اینکه نوذر شفیعی، ازاعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر از تقدیر از تیم مذاکره کننده در این کمیسیون می داد، سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون به خبرگزاری تسنیم گفته توافق نهایی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای عالی امنیت ملی است: “چنانچه توافق بین ایران و۵+۱ انجام شود، نمی‌توان آن را پیش از تأیید مجلس و شورای عالی امنیت ملی قطعی دانست”.

دیپلمات های حاضر در مذاکرات وین در آخرین شب مذاکرات، براساس گزارش بی بی سی، “شام کاری” داشتند؛ شامی که خبرنگار این رسانه از آن به عنوان جشن یاد کرده و نوشته به نظر می رسد از حالا جشن می گیرند.