عزیز مژده‌ای: حکم اعدام اجرا نشده، سامان نسیم زنده است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اولین اطلاع بعد از ۵ ماه بی‌خبری مطلق

وکیل سامان نسیم بعد از ۵ ماه بی‌خبری مطلق از سرنوشت این زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در مصاحبه با روز خبر داد که اجرای حکم موکلش در بهمن‌ماه گذشته به دستور رئیس قوه قضاییه متوقف شده است. او گفت  اطمینان یافته که سامان نسیم زنده است و در زندان زنجان نگهداری می‌شود.

این اولین خبر از وضعیت سامان نسیم بعد از انتقال او از زندان ارومیه در بهمنماه گذشته است.

 آقای نسیم روز ۲۸ بهمن‌ماه به همراه حبیب‌الله افشاری وعلی افشاری، سیروان نژاوی، ابراهیم شاپوری و یونس آقایان، همگی محکوم به اعدام، از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محل نامعلومی منتقل شده بودند.

آنزمان وکیل و برخی خانواده‌های این زندانیان گفته بودند که احتمالا این انتقال به منظور اجرای احکام اعدام صورت گرفته اما هیچگاه از اجرا یا عدم اجرای این احکام مطمئن نشدند.

عزیز مژده‌ای، وکیل سامان نسیم، روز شنبه، ۲۰ تیرماه در مصاحبه با روز، گفت: “امروز بعد از حدود ۵ ماه بی‌خبری مطلق، سامان با خانواده تماس گرفته و گفته است در زندان زنجان نگهداری می‌شود.”

این وکیل دادگستری گفته است که او از حدود یک ماه پیش با رویت پرونده مطمئن شده که حکم سامان نسیم به اجرا در نیامده، اما تا تماس روز شنبه موکلش با خانواده، نتوانسته از سرنوشت و حتی از زنده بودن او اطمینان حاصل کند.

آقای مژده‌ای می‌گوید: “بعد از انتقال موکلم از زندان ارومیه به مکانی نا معلوم، یعنی بعد از ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته حکم او به دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شد.”

از زمان انتقال تاکنون نه وکیل و نه خانواده هیچ‌گونه تماس و اطلاع مستقیمی از سامان نسیم نداشته‌اند.

این بی‌خبری ادامه داشت تا حدود یک ماه پیش که عزیز مژده‌ای، وکیل آقای نسیم توانست پرونده این زندانی را در شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر ارومیه رویت کند و از توقف اجرای حکم به دستور رئیس قوه قضاییه و ارجاع پرونده برای دادرسی مجدد مطلع شود.

این وکیل دادگستری اینک به روز می‌گوید: “حکم اعدام موکلم در حال حاضر منتفی است. پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی ارجاع داده شده است.”

آقای مژده‌ای می‌گوید تا پیش از تماس روز شنبه سامان نسیم با خانواده، حتی رئیس شعبه جدید رسیدگی  به پرونده موکلش نیز از محل نگهداری او مطلع نبوده است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: “بعد از مراجعه به شعبه ۱۲ و صحبت با رئیس شعبه بررسی مجدد، وی در نامه‌ای به مسولان زندان ارومیه تاکید کرد که از نظر این دادگاه منعی برای ملاقات من با موکلم وجود ندارد. با این‌حال در زندان ارومیه به من اطلاع دادند که از بهمن‌ماه گذشته که از آن زندان منتقل شده اطلاعی از او ندارند. این موضوع نشان می‌دهد که حتی رئیس شعبه جدید هم از محل نگهداری سامان نسیم اطلاع ندارد.”

سامان نسیم در تنها تماسی که با خانواده داشته گفته است: “من در زندان زنجان نگهداری می شوم و از فردا می‌توانید به ملاقاتم بیایید.”

بهمن‌ماه گذشته بعد از شدت‌گرفتن اعدام آن پنج زندانی سیاسی زندان ارومیه، پدر یونس آقایان،‌ زندانی پیرو آیین یاری (اهل حق) به روز گفته بود در پی اطلاعی از زندان ارومیه،راهی زنجان شده و در آنجا به آنها گفته‌اند یونس آقایان و چند زندانی دیگر به زندان مرکزی این شهر منتقل شده و در حال حاضر نیز در قرنطینه این زندن نگهداری می‌شوند.

آنزمان گمان می‌رفت سامان نسیم هم در میان این زندانیان باشد اما صحت انتقال آنها به زنجان تا امروز تائید نشده بود.

هنوز از سرنوشت یونس آقایان و سه زندانی دیگر که به همراه سامان نسیم خارج شده بودند اطلاع دقیقی در دست نیست.

سامان نسیم در آوریل سال ۲۰۱۳ از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به جرم محاربه در ارتباط با اتهام عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران به مرگ محکوم شد. آن‌زمان ادعا شد که او و چند عضو پژاک در نبردی مسلحانه با سپاه در کوه های اطراف سردشت در آذربایجان غربی شرکت داشته‌اند.

سامان نسیم در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال داشت و این موضوع بعد از شدت گرفتن احتمال اعدام او در بهمن‌ماه سال ۹۳ مورد توجه  نهادهای مدافع حقوق بشر مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر قرار گرفت.

این سازمانها از قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواسته بودند فورا اجرای مجازات سامان نسیم را متوقف و حکم اعدام او را لغو کند.

وکیل مدافع او حالا می‌گوید که سامان باید جهت انجام معاینات پزشکی به زندان ارومیه بازگردانده و روند رسیدگی پرونده او در دادگاه تجدید نظر آغاز شود.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته شماری از زندانیان سیاسی کرد را با اتهامات مختلف محاکمه و اعدام کرده است.

در خرداد‌ماه امسال منصور آروند که به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردستان بازداشت و محاکمه شده بود به دارآویخته شد. بستگان درجه یک این زندانی در مصاحبه با روز خبر اجرای حکم او را تائید کردند.