پشت ویترین

نویسنده

قصه های مجید در گهواره گربه

 

میشل فوکو

فراسوی ساختگرایی و هرمنیوتیک

نویسندگان: پل رابینو، هیوبرت دریفوس

مترجم: حسین بشیریه

تعداد صفحات: ۳۷۶

نوبت چاپ: هشتم

ناشر: نشر نی

 این اثر به گفتهٔ برخی صاحب‌نظران بهترین بررسی در اندیشه‌های پرنفوذ و ژرف میشل فوکو است.

در این کتاب صرفاً خلاصه‌ای از آثار فوکو داده نمی‌شود بلکه نویسندگان، که از استادان برجستهٔ فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا هستند، خود دست به تعبیر و تفسیر و نقد آرای فوکو می‌زنند و آنچه را که به‌ویژه از نظر فلسفی و روش‌شناسی مهم است برجسته می‌سازند.

در کتاب حاضر، پیشینه‌های فلسفی اندیشهٔ فوکو همراه با نوآوری‌های بی‌نظیر وی بررسی می‌شود و پیوند فکری فوکو با نیچه، هایدگر، مرلوپونتی، ویتگنشتاین و برخی دیگر آشکار می‌گردد.

فوکو با عرضهٔ دو روش دیرینه‌شناسی دانش و تبار‌شناسی حقیقت و قدرت، بنیاد آنچه را که تا به امروز علوم اجتماعی خوانده می‌شد درهم ریخته است.

 

 

قصه‌های مجید

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

ناشر: معین

تعداد صفحه: ۶۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲۴

مش اسد الله صفحه‌ای از کتابی پاره کرد. با صفحه پاره شده پاکت قیفی درست کرد تویش تنباکو ریخت گذاشت توی ترازو وزنش کرد.

درش را بست و داد دست من. قند و چای زرچوبه هم گرفته بودم. مش اسد الله چرتکه انداخت حساب کرد و پولش را گرفت راه افتادم.

به خانه رسیدم مادر بزرگ چیزهایی را که از مش اسد الله بقال، سر کوچه گرفته بودم از من گرفت و پاکت‌ها را خالی کرد و کاغذ‌هایشان را که صفحه کنده شده کتاب بود داد به من و گفت که بریزم توی سطل آشغال….

 

 

دفتر عشق

نویسنده: مهدی سحابی

ناشر: نشر مرکز

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۹

دفتر عشق صفحاتی نه که انگار نقشه‌ای که با آن در کوچه پس کوچه‌های شهر دل بگردی. به جستجوی عشق و مفهومش که‌‌ همان زندگی است به جستجوی خود عشق که رمز شادمانی است.

دفتر نه که کتاب قصه نا‌مکرر تب و تاب عاشقی، که اگر عشق را یافته باشی این کتاب را با “او” بخوانی و قصه خود و “او” را در آن مرور کنی.

دفتر نه، گنجینه‌ای از شیرین‌ترین و گویا‌ترین سند‌ها، که هر صفحه‌ای از آن را که وصف حال توست با نشانه‌ای، انگار که امضایی، به “او” بدهی، تا صفحه “دعوت نامه” شود به دلداری یا “گواه” دلبستگی، با “مدارک” وفاداری در یک کلمه: پیام عاشقی.

 

 

درس‌های جامعه‌شناسی

فیزیک اخلاقیات و حقوق (بوردو، ۱۹۰۰-۱۸۹۰)

نویسنده: امیل دورکم

مترجم: سیدجمال‌الدین موسوی

تعداد صفحات: ۳۲۶

نوبت چاپ: اول

 ناشر: نشر نی

این اثر، مجموعه‌ای از درس‌های منتشرنشدهٔ امیل دورکم است…. درس‌های حاضر دربارهٔ فیزیک اخلاقیات برای تعیین کردن رفتارهای اخلاقی مطابق با نمونه‌های نوعی فراوان جوامع یا نهادهای متناسب با آن‌ها، دقیقاً از گوناگونی‌ای که طبیعت ایجاد کرده و تاریخ توسعه داده است سرچشمه می‌گیرند و آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند.

از دورهٔ درس‌ها دربارهٔ اخلاق حرفه‌ای، پی خواهیم برد که آن درس‌ها به لحاظ روش‌‌ همان اندازه جالب‌توجه‌اند که به لحاظ نظریه.

به لحاظ روش، می‌بینیم که تحلیل نقش گروه‌بندی حرفه‌ای کنار گذاشته نشده، بلکه برعکس، در کنار مطالعهٔ محیط در شرایط موجود حیات‌اش یعنی‌‌ همان خاستگاه مورد انتظار در تاریخ و قوم‌نگاری در نظر گرفته شده است. می‌بینیم که این‌جا آمار، کارکرد را نشان می‌دهد. سرانجام، به‌ویژه شاید، دغدغهٔ مؤلف را برای استخراج درس‌هایی از تجربه و تاریخ برای ساماندهی وضع موجود، احساس می‌کنیم. اخلاق حرفه‌ای بدین‌سان با‌‌ همان طبیعت گروه‌بندی اجتماعی ـ صنف ـ پیوند دارد که در بطن آن رفتار افراد را تنظیم می‌کند.

مرلو - پونتی

ستایشگر فلسفه     

نویسنده: تیلر کارمن

مترجم: هانیه یاسری

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

درباره فلسفه و آرای موریس مرلو-پونتی کتاب‌های مختلفی منشر شده است. او یکی از خلاق‌ترین و پراهمیت‌ترین فیلسوفان قرن بیستم بود. با این حال، گسترة کامل تأثیرگذاری او از بسیاری جهات، امروز، بیش از چهل سال بعد از مرگش، به تازگی در حال معلوم شدن است. تأثیر او بر فلسفه روان‌شناسی و نقد عظیم و سترگ بوده است، هر چند اعتبار فکری‌اش در ابتدا قدری تحت‌الشعاع واقع شد. با مرگ زودهنگام موریس مرلو-پونتی، حضور او در عالم فکری معاصر به نحو عجیبی مبهم مانده است. نفوذ او از مرزهای رشته‌ای گذر کرده، اما معمولاً زیر سطح جریان اصلی گفتمان روشنفکری عالمانه و عامه‌پسند حرکت کرده است. از این رو تعجب ندارد که چرا مخاطبان دانشگاهی و غیر دانشگاهی در فهم ژرفا و معنای حقیقی اندیشة مرلو-پونتی که به سادگی در رده‌های فکری یا تاریخی متداول جای گرفتنی نیست، کند پیش رفته‌اند. او در درجة اول پدیدار‌شناس بود، اما با سه پدیدار‌شناس بزرگ دیگر – هوسرل، هایدگر و سار‌تر – تفاوت‌های بنیادین داشت. بر خلاف این فیلسوفان، مرلو-پونتی از داده‌های تجربی و بینش‌های نظری بر گرفته از علوم زیستی و اجتماعی سود می‌جست. کتاب مرلو-پونتی، ستایشگر فلسفه در ۵۹۸ صفحه راهی بازار کتاب شده است.

 

 

ریشه‌های آسمان

نویسنده: رومن گاری

مترجم: منوچهر عدنانی

ناشر: ثالث

تعداد صفحه: ۵۷۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲

رمان مذکور در محیط آفریقا جریان دارد. مورل مرد زیبا و غمگینی است که مدتی در اردوگاه‌های کار اجباری آلمان‌ها سختی زیادی کشیده است او تنهاست بسیار تنها و اکنون در آفریقا به سر می‌برد.

هدف او حمایت از فیل هاست و دست به قیام می‌زند و به یک یاغی مشهور در جهان تبدیل می‌شود. عده‌ای می‌گویند او بیزار از انسانهاست، عده‌ای می‌گویند او به دنبال استقلا افریقاست….. اما مورل می‌گوید برای من تنها نجات فیل‌ها مطرح می‌باشد.

در این میان افراد زیادی به او می‌پیوندند انسان‌های بی‌کس و تن‌ها، تبهکاران فراری، طرفداران طبیعت، آنارشیست‌ها…. هر کس با ایده خاص خود به دور او جمع می‌شود و ما از طریق این جمع با جبهه گیری‌های مختلف اروپاییان و مسلمانان و اعراب و….. در آفریقا اشنا می‌شویم.

 

گهواره گربه

نویسنده: کورت ونه گات جونیور

مترجم: مهتاب کلانتری - منصوره وفایی

ناشر: ثالث

تعداد صفحه: ۳۹۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲

گهواره گربه کتابی است درباره بازی‌های ساده روزگار ما. درباره بازی‌های نظامی و بازی‌های مذهبی. درباره بازیچه بودن علم در دست دانشمندان بی‌مسئولیت.

دانشمندانی که خود ونه‌گات با خوشنودی نسل آن‌ها را منقرض شده می‌داند. دانشمندانی که تربیت شده فرهنگ جنگ‌های جهانی بوده‌اند. کل کتاب توضیح همین فرهنگ جنگ است.

سیاست‌مدار‌ها، تاجر‌ها، دیکتاتور‌ها، رهبران مذهبی، همه و همه تحت تاثیر جنگ‌های جهانی بوده‌اند. شاید حرف ساده این کتاب این باشد که چیزهایی هست که خیلی دیر از خاطره بشریت پاک می‌شوند.

 

 

مدیریت خشم

نویسنده: پاتریک‌ام ریلی

مترجم: مریم زارع - سعید ایمانی - محمد افتخاری

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۱۰۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

خشم یکی از عواطف طبیعی است که در همهٔ افراد و حتی جانوران وجود دارد که می‌تواند به صورت کاملاً طبیعی یا مخرب ابراز شود. خشم توسط عوامل بیرونی مانند شکست، پایمال شدن حق فرد و… و عوامل درونی شامل یک سری باور‌ها و افکار مثل یادآوری یک خاطره و… برانگیخته می‌شود.

خشم می‌تواند بر وضعیت روانی فرد تأثیر منفی داشته باشد و باعث تخریب عملکرد بین‌فردی، شغلی، خانوادگی و… شود و نه تنها سلامت روان فرد را به خطر می‌اندازد بلکه سبب مشکلاتی در روابط بین‌فردی و اجتماعی می‌شود. بد نیست بدانید که با سوءمصرف مواد و الکل خشونت اجتناب‌ناپذیر است.

کتابی که پیش روی شماست به درمانگران و متخصصان بالینی کمک می‌کند تا با استفاده از راهنمای عملی جهت کمک به بیمارانشان که با مشکلات خشم درگیرند، مهارت‌هایی را به آن‌ها آموزش دهند که در بهبود وضعیت روانی فرد و سلامت روان آن‌ها مؤثر است.

 

 

ده نفر و یک تختخواب

تصویرگر: آندره آمستاتز

نویسنده: آلن آلبرگ

مترجم: کتایون خلیلی

تعداد صفحات: ۱۲۰

نوبت چاپ: اول

 ناشر: نشر نی

یک شب دینا پرایس به طبقهٔ بالا می‌رود و با سه خرس غرغرو که تختخوابش را اشغال کرده‌اند رو‌به‌رو می‌شود. در کمال تعجب دینا، خرس‌ها اعلام می‌کنند که تا دینا برایشان یک قصه نگوید از جایشان تکان نخواهند خورد.

تختخواب دینا پر از ماجراهای غافلگیرکننده است، و داستانش پر از داستان‌های دیگر: داستان‌های خنده‌دار، داستان‌های عجیب و غریب، و داستان‌هایی که فقط یک کمی ترسناک هستند.