می خواهند با کمیته گزارشگران برخوردکنند

نویسنده
آکام مکری

» مینا جعفری در مصاحبه با روز:

نیروهای امنیتی در تهران، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید حائری و محبوبه عباس قلی زاده را در حالی که برای شرکت درمراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بودند بازداشت کردند. خانم عباس قلی زاده آزاد شد، اما اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر کماکان در بازداشتند. مینا جعفری، وکیل کوهیار گودرزی و نیز شماری از فعالان سیاسی دربند، در مصاحبه با روز از آخرین وضعیت اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و نیز سایر موکلینش گفته است.

مینا جعفری با اشاره به بازداشت سعید کلانکی و سعید جلالی، دیگر اعضای این کمیته در هفته های گذشته، نتیجه می گیرد که: “بازداشت کوهیار و شیوا در ادامه بازداشت سایراعضای کمیته است؛ یعنی سعید جلالی فر و سعید کلانکی  و هر چند که این دو نفر را در اتوبوسی که برای برگزاری مراسم تشییع آقای منتظری دستگیر کردند، اما با توجه به عدم بازداشت سایر افراد حاضر در اتوبوس و نیز آزادی محبوبه عباسقلی زاده، ‌این نتیجه گیری قویتر می شود که درصددند با اعضای کمیته برخوردی بسیار جدی بشود”.

خانم جعفری در پاسخ به این پرسش که چه پیگیریهایی برای آزادی این افراد انجام شده چنین می گوید: “متاسفانه  دادگاه انقلاب در روز های نخست بازداشت  افراد، با توجه  به اینکه تعقیب کیفری افراد آنطور که قانون معین کرده صورت نمی گیردو اصولا بعد از بازداشت فعالان، ‌پرونده تشکیل شده و به  دادگاه ارسال می شود، به وکلا پاسخگو نیستند و فقط به خانواده و اعضای درجه یک بازداشتی جواب می دهند و آنهم بعد از گذشت یک یا دو هفته از بازداشت. درنتیجه هنوز هیچ امکانی برای پیگیری وکیل و یا حتی خانواده وجود ندارد”.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه شیوا نظرآهاری به تازگی از زندان آزاد شده بود، آزادی فوری این فعال حقوق بشر را محتمل نمی داند و تصریح می کند: “با توجه به اینکه از بین افراد حاضر در اتوبوس، ‌صرفا کوهیار و شیوا در بازداشت هستند بعید به نظر میرسد احتمال آزادی شیوا به این زودیها وجود داشته باشد. بازجوی ایشان که برای بازداشت در محل حاضر بوده است، گویا آنطور که شنیده ام با کمپینی که شیوا درباره عاطفه نبوی راه انداخته مشکل دارد”.

مینا جعفری همچنین درباره وضعیت پرونده سعید جلالی گفت: “پرونده ایشان به شعبه 7 بازپرسی ارجاع شده و امروز بازپرس به مادراو اجازه ملاقات داده؛ اما باید ببینیم که با توجه به تعطیلی های پیش رو، اصولا این امکان محقق میشود؟”

در این بین  فریبا پژوه، دیگر موکل خانم جعفری به تازگی از زندان ازاد شده است. مینا جعفری در این پیوند می گوید: “فریبا رو امروز با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی بعد از 4 ماه بازداشت آزاد کردند در حالیکه باز جویی از او مدتها پیش تمام شده بود و باقی ماندن فریبا در بازداشت جز اینکه به خانواده و خود او و البته من  فشار روانی و جسمی وارد کرد چیز دیگری در برنداشت”.

و در آخر از خانم جعفری درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی سحرخیز می پرسم. اینکه احتمال تبدیل قرار وی وجود دارد یا خیر. وی گمی گوید: “تا حالا که درباره تبدیل قرار آقای سحرخیز اطلاعی به ما داده نشده. هرچند که به قرار بازداشت ایشان، هم از سوی خودش و هم از سوی وکیل پرونده اعتراض شده اما متاسفانه ایشان هم بدون بازجویی مدت زیادی است که در بازداشت هستند. در حالیکه به دلیل ضرب و شتم در هنگام بازداشت، ‌دنده چپ ایشان دچارآسیب شده و  برای بهبود باید به خارج از زندان منتقل شوند. آخرین دفاع هم از ایشان اخذ شده و پرونده باید بعد از صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال بشود”.