30 کشته و زخمی در سیرجان

نویسنده
پرستو سپهری

» در درگیری مردم و نیروهای انتظامی

مخالفت مردم سیرجان با اجرای مراسم اعدام  دو زندانی، به درگیری با نیروهای انتظامی انجامیدو در نتیجه آن 30 تن از مردم این شهر کشته و زخمی شدند. این دو زندانی قرار بود صبح دیروز به اتهام حمل سلاح سرد در ملاء عام اعدام شوند.

به نوشته ادوار نیوزپس از عدم موفقیت نیروهای انتظامی در اجرای حکم دو تن محکوم به اعدام در صبح روز سه شنبه، با تاکید شورای تامین شهرستان سیرجان این مراسم به عصر همان روزموکول شد. اما مراسم دوم که با حضور بیش از 5 هزار نفر از مردم آغاز شد، باواکنش اعتراضی آنان به صحنه درگیری میان شهروندان و نیروهای انتظامی بدل گردید که طی آن با صدور فرمان تیراندازی از سوی مقامات انتظامی و امنیتی، سه تن از شهروندان عادی در محل اجرای مجازات کشته شدند. بر اساس گزارش های موثق 7 تن دیگر در این درگیری به شدت مصدوم شدند که پزشکان از آنها قطع امید کرده اند. بیش از 20 تن دیگر نیز جهت مداوا به بیمارستانهای کرمان اعزام شده اند. در جریان این درگیری چندین خودروی نیروهای انتظامی هم به آتش کشیده شدند.

 بر اثر گزارش هاپیش از شروع مراسم تعداد کثیری از مردم که با اعلامیه های پیاپی برای مشاهده اعدام دعوت شده بودند، شروع به سنگ پرانی به سوی  نیروهای مامور اجرای حکم کردند. در اینجا مامورین به مردم حمله بردند و چند نفر را دستگیر کردند، اما مردم با دادن “شعار مرگ بر دیکتاتور” برای نجات دستگیر شدگان اقدام کردند.در همین هنگام پلیس ضد شورش با شلیک چند تیر هوایی و انداختن گاز اشک آور به میان مردم در صدد پراکنده کردن آنان برآمد. این اقدام به خشم مردم دامن زدو در گیری بالا گرفت تا جایی که چندخود رو پلیس به آتش کشیده شد و مادر یکی از محکومین به اعدام  طناب را از گردن فرزند خود بازکرد. خانواده یکی دیگر از محکومین هم او رانجات دادند.

همین گزارشها نشان می دهد هم اکنون در شهر سیرجان فضای امنیتی حاکم است  واز مرکز استان نیروهای ویژه به این منطقه اعزام شده است. آخرین خبر ها از دستگیری مجدد دو محکوم حکایت دارد. قرار است این حکم روز  پنج شنبه اجراگردد.