نیروهای ویژه آماده در خلیج فارس

نویسنده

» گزارش اشپیگل از تحرکات نظامی آمریکا

واحد نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده درصدد است تا نیروهای مسلح کشورهای خلیج فارس را برای جنگ احتمالی با ایران آماده کند. ارتش مخفی ایالات متحده از سال ۲۰۰۹ عملیاتی را آغاز کرده. این درحالی است که پنتاگون نسبت به بیان جزئیات وظایف تعریف شده برای این واحد نظامی سکوت کرده است.

هفته هاست که تنش های فزاینده ای میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده به وجود آمده. اکنون گفته می شود که ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۹ واحد ویژه ای را در خلیج فارس مستقر کرده.

وظیفه اصلی این واحد که “واحد ویژه عملیات نیروی وظیفه – شورای همکاری خلیج فارس” نام دارد این است که واحدهای نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس را آموزش دهد تا در برابر “تهدیدهای غیرمعمول” آمادگی پیدا کنند. این واحد عملیاتی از نیروهای ویژه نیروی هوایی و دریایی ارتش ایالات متحده تشکیل شده.

این واحد فعالیت خود را در اواسط سال ۲۰۰۹ آغاز کرد؛ دقیقاً در زمانی که جمهوری اسلامی درحال سرکوب اعتراضات مردمی علیه انتخابات مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد بود. ارتش آمریکا درخصوص وظایف و نقشه های آتی این نیروی ویژه اطلاعات دقیقی نمی دهد. راب بوکهولت، سخنگوی ارتش آمریکا، به مجله “وایرد” اظهار داشت: “اکنون زمان آن نیست که به صورت رسمی در مورد برنامه های این نیرو یا یک کشور خاص صحبت کنیم.” درعین حال، محل استقرار دقیق این نیرو نیز مشخص نیست.

 

“تمامی گزینه ها روی میز است”

مشکل بتوان فهمید که آیا این واحد ویژه به طور مستقیم در عملیات نظامی در ایران دست داشته است یا خیر. طی ماه های گذشته چندین سوءقصد علیه دانشمندان هسته ای ایران انجام شده و از نظر حکومت تهران، مسؤول این اقدامات ایالات متحده و اسراییل اند.

نیروهای مسلح کشورهای حوزه خلیج فارس که ایران را به عنوان بزرگ ترین تهدید برای امنیت خود می شناسند، چندین سال است توسط متخصصان آمریکایی آموزش نظامی می بینند. به عنوان مثال اریک پرینس، بنیانگذار گروه تفنگداران مشهور “بلک واتر” یکی از مسؤولان این آموزش هاست. قابل ذکر است که یکی از واحدهای نظامی قطر توسط ایالات متحده در زمان جنگ علیه قذافی آموزش دیده.

ولی ایالات متحده تنها به اعزام کارشناسان نظامی و نیروهای ویژه به خلیج فارس بسنده نکرده. واشنگتن طی هفته های اخیر تعداد ۸۴ هواپیمای جنگنده اف-۱۵ و ده ها هلیکوپتر تهاجمی به عربستان سعودی فروخته است. امارات متحده عربی نیز قبل از سال ۲۰۱۱ یک سیستم دفاع موشکی از نوع “تاد” [ترمینال تدافعی در ارتفاع بالا] ساخت شرکت “لاکهید مارتین”، از پیمانکاران فن آوری های تدافعی، به مبلغی در حدود ۴ میلیارد دلار خریداری کرده.

ایالات متحده چندین بار خاطرنشان کرده که تمامی گزینه ها، ازجمله مداخله نظامی، روی میز است.

منبع: اشپیگل، ۲۵ ژانویه