هاشمی در برابر ضرب الاجل احمدی نژاد ؟

نویسنده
شیرین کریمی

» دوئل بر سر دانشگاه آزاد

محمود احمدی نژاد دیروز پس از دو هفته از تایید ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد در شورای انقلاب فرهنگی، رونوشت آن را برای آیت الله هاشمی رفسنجانی فرستاد. همزمان این شورا در جلسه امروز خود ممکن است ضرب الاجلی برای رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تعیین کند تا به انتخاب دولت تن در دهد.

روز دوشنبه رئیس دولت  ابلاغیه ای را منتشر کرد که بر اجرای  مصوبه تأیید انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت.  شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی که محمود احمدی نژاد ریاست آن را عهده دار است روز ۲۷ دیماه در جلسه 705 خود انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد را مورد تایید قرار داد.

شش روز پیش از تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جریان های حامی محمود احمدی نژاد در رسانه ها اعلام کرده بودند “هیات امنای” دانشگاه آزاد پس از جلسات بحث برانگیزی فرهاد دانشجو ـ - از نزدیکان رئیس دولت ـ– را به ریاست دانشگاه آزاد برگزیده است.

 

تشنج در جلسه رای گیری

21 دیماه امسال جلسه رای گیری برای تعیین وزیر جدید به آرامی برگزار نشد. گفته می شود بر اساس رای گیری اولیه تنها 4 تن از اعضای هیات امنای ده نفره به فرهاد دانشجو رای داده بودند. ناظران می گویند رای دهندگان به دانشجو احتمالا سه عضو شورای انقلاب فرهنگی و یکی از دو وزیر بهداشت و علوم بوده اند. این بدین معنا است که در رای گیری نخست حتی تمامی 5 حامی محمود احمدی نژاد حاضر نشده اند به انتخاب وی رای دهند.

در آن روز خبرگزاری فارس گزارش داده بود پس از این رای‌گیری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مخالفت خود را با این رای‌گیری اعلام و خاطرنشان کرده است که باید “سایر گزینه‌ها” هم مطرح شود. خواسته ای که با مخالفت جمعی از اعضای هیات امنا ـ حامیان دولت ـ روبرو  و منجر به ”متشنج” شدن جو جلسه می شود.
گفته می شود پس از این واقعه جمعی از اعضا با خروج از جلسه اعتراض خود را اعلام داشتند که با میانجیگری تعداد دیگری از اعضای هیات امنا، به جلسه بازگشتند.

 

مخالفت هاشمی و رای گیری غیر قانونی

سرانجام در پایان جلسه دوم، فرهاد دانشجو از دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد بیرون آمد و  به رسانه ها گفت این بار با 5 رای به ریاست دانشگاه آزاد برگزیده شده است. آن هم در حالیکه دبیرخانه هیات امنا در نهایت، مصوبه این هیات را که به انتخاب فرهاد دانشجو منجر شد به دلیل عدم تایید آن توسط هاشمی رفسنجانی غیر قانونی دانسته بود.

پنج عضو دیگر هیات امنا شامل سه عضو هیات موسس ، عبدالله جاسبی- رئیس کنونی دانشگاه- و  محمد محمدیان - مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها – به فرهاد دانشجو رای منفی داده اند. برخی گفته اند مخالفت محمدیان با گزینه مورد نظر محمود احمدی نژاد می تواند نماینده نظر آیت الله علی خامنه ای در این ارتباط باشد.

در همین حال ناظران حقوقی می گویند به دلیل عدم تایید رای گیری توسط آیت الله هاشمی، انتخاب دانشجو به عنوان ریاست دانشگاه آزاد اساسا قابلیت بررسی و تایید در شورای انقلاب فرهنگی و متعاقبا اعلام و ابلاغ آن فاقد وجاهت قانونی است.

 

احمدی نژاد ضرب الاجل تعیین می کند؟

با این حال  احمدی نژاد که این حکم را امضا کرده، رونوشت آن را روانه دو نهاد کرده است: وزارت علوم ؛ جایی که  کامران دانشجو  در قامت وزیر آماده است تا حکم ریاست برادر خود را امضا کند .  اما این همه ماجرا نیست ، حکم ریاست گزینه دلخواه احمدی نژاد بر دانشگاه آزاد تنها زمانی امکان پذیر می شود که آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیات امنای و هیات موسس دانشگاه آزاد پای آن را امضا کند.

با این حال دیروز خبرگزاری فارس ـ وابسته به نیروهای نظامی امنیتی ـ که در این منازعه طرف احمدی نژاد را گرفته است نوشت: “با توجه به ابلاغ این مصوبه از این پس ریاست عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد بر این دانشگاه و تمامی دستورات، بخش‌نامه‌ها، عزل و نصب‌ها و… با امضای او غیرقانونی است.”

خبرگزارس فارس البته چنان برای برکناری عبدالله جاسبی از ریاست دانشگاه ازاد عجله داشته که از یازدماه پیش  با تیتر “پایان 28 ساله مدیریت عبدالله جعفر علی جاسبی بر دانشگاه آزاد” مقدمات انتشار گزارش دیروز را مهیا کرده بود.

گفتنی است امروز ـ سه شنبه ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه هفتگی خود را تشکیل می دهد و این احتمال وجود دارد که تیم محمود احمدی نژاد با توجه به پیش بینی مخالفت آیت الله هاشمی با ریاست فرهاد دانشجو ضرب‌الاجلی برای ابلاغ این حکم از سوی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اعلام کند.

دعوای دانشگاه آزاد بیست و دو ماه پیش شروع شد،آتشش به سرعت زبانه کشید، پس از آن به زیر خاکستر رفت و حالا به اوج خود نزدیک می شود.

 

آغاز دعوا

کلید این سناریو را اوایل بهار سال گذشته، محمود احمدی نژاد  و در راستای جدل با هاشمی رفسنجانی زد. در آن زمان وی برای افزایش حوزه نفوذ خود در دانشگاه آزاد اسلامی  تصمیم به تغییر اساس نامه دانشگاه آزاد گرفت.

شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن اعضای هیات امنای دانشگاه باید تغییر می کردند. این تغییر موجب می شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در اداره این دانشگاه دست بالا را پیدا کند. به دیگر بیان ترکیب هیات امنا به گونه‌ای چیده می شود که هیات موسس دانشگاه ـ نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی- قدرت کمتری نسبت به نمایندگان دولت و شورای عالی خواهند داشت و اداره این مرکز پرقدرت در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که در جناح اصولگرا هم برخی  با قدرت گیری  گروه احمدی نژاد در دانشگاه آزاد اسلامی مخالف اند. هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی  با استناد به اینکه در شهریور ماه سال ۸۸ کلیه اموال منقول و غیرمنقول این دانشگاه وقف توسعه آموزش، پژوهش و فناوری شده است، تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد را در حوزه اختیارات شورای انقلاب فرهنگی ندانست و شکوائیه ای علیه آن شورا تنظیم و به دستگاه قضائی تسلیم کرد.حکم دادگاه به سود هیات امنای دانشگاه آزاد بود و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی رد شد.۲۴ساعت پس از آن نیز مجلس هشتم کلیات طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن مصوبه این شورا در مورد تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد لغو می شد.

اما احمدی نژاد پای یکی از متحدان اصلی خود را نیز به میان کشید؛ آیت الله احمد جنتی به سرعت در شورای نگهبان تشکیل جلسه داد تا مصوبه مجلس را خلاف شرع و قانون اعلام کند.

 

ورود آیت الله خامنه ای به نزاع

اینجا بود که رهبر جمهوری اسلامی هم وارد این منازعه شد. آیت الله علی خامنه ای که برای هشتمین بار مجبور به دخالت در اختلافی بنیادین میان رئیس دولت و رئیس مجلس خبرگان بر سر دانشگاه آزاد می شد، با “ملال انگیز” توصیف کردن مجادلات میان احمدی نژاد و هاشمی راه سومی پیشنهاد کرد: “متوقف شدن همزمان وقف دانشگاه آزاد و تصویب اساسنامه جدید.”

بر اساس اصلاحیه جدید اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی تنها می تواند سه نماینده  راهی هیات امنای دانشگاه آزاد کند و سه نماینده دیگر را باید هیات موسس دانشگاه آزاد تعیین کنند. این مجموعه در اولین کنشی که مطبوع رئیس دولت دهم است می بایست عبدالله جاسبی رئیس فعلی دانشگاه آزاد را برکنار و جانشین وی را تعیین می کردند؛ امری که دلیل اصلی خودداری دانشگاه آزاد از معرفی اعضای هیات امنا بود.

 

دعوا کش یافت

 تلاش محمود احمدی نژاد و حامیانش برای برکناری جاسبی و تصاحب دانشگاه آزاد اسلامی همواره در صف مقدم فهرست دعواهای سیاسی رئیس دولت و رئیس مجلس خبرگان قرار داشته است. زمستان پارسال شورای عالی انقلاب فرهنگی فشار بسیاری به هیات موسس دانشگاه ازاد  برای معرفی سه عضو پیشنهادی برای حضور در هیات امنا آورد تا هرچه زود تر تکلیف رئیس جدید دانشگاه آزاد معلوم شود. اما آیت الله هاشمی و حامیانش عجله چندانی نشان ندادند تا ضرب الاجل یک هفته ای که اسفند پارسال به زمامداران دانشگاه آزاد داده شده بود تا دیماه امسال کش پیدا کند.

دانشگاه آزاد در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با حمایت آیت الله خمینی  تاسیس شد.