کمک به سرکوب مردم سوریه

نویسنده

» گزارش آ ب ث از یاری های دولت ایران به دولت بشار

فرانسیسکو دآندرس

به نوشته وال استریت ژورنال و منابع اطلاعاتی آمریکایی، حکومت جمهوری اسلامی فن آوری و تجهیزات مخفی مربوط به سانسور و فیلترینگ اینترنت را برای دولت سوریه ارسال کرده تا دیکتاتوری بشاراسد بهتر بتواند شورش های مردمی را در کشورش سرکوب کند.

درعین حال، ماهواره های جاسوسی صحبت های میان دولتمردان ایرانی و گروه های شیعه مخالف در بحرین و یمن را دریافت کرده اند. مردم این دو کشور نیز هفته هاست با اعتراضات داخلی شدید در تلاش اند تا دولت های خود را سرنگون کنند.

کمک تهران به دمشق به صورت مخفی انجام می شود، “ولی بی شک در صورت تشدید یافتن اعتراضات علیه بشاراسد همیاری میان دولتمردان این دو کشور افزایش خواهد یافت”.

علی رغم اختلافات ایدئولوژیک میان حکومت های سوریه و ایران [حکومت جمهوری اسلامی یک دیکتاتوری دین سالار و حکومت سوریه یک دیکتاتوری لائیک است]، هر دو حکومت در مبارزه علیه اسراییل و در حمایت از جنبش های مسلح مانند حزب الله و حماس، از مواضع مشترکی برخوردارند.

حکومت تهران نگران این است که یکی از متحدان سیاسی و نظامی خود در منطقه را ازدست بدهد و در بازی سیاسی نابودسازی دولت یهود تنها بماند. به همین دلیل درتلاش است تا تجربه به دست آمده در زمان سرکوب خشونت بار جنبش سبز را که طی آن صدها هزار نفر از جوانان ایرانی به خیابان ها آمدند تا نسبت به تقلب گسترده انتخاباتی اعتراض کنند، دراختیار حکومت دمشق قرار دهد.

به گفته منابع ذکر شده ازسوی وال استریت ژورنال، این کمک ها شامل ارائه مشاوره، تأمین تجهیزات، و انتقال فن آوری های کنترل و نظارت بر ارتباطات تلفن همراه و اینترنت می شود. اینها درواقع کلیدهای موفقیت برای گام برداشتن به سوی انقلاب های مردمی در کشورهای عربی است که یک به یک توسط دیکتاتورهای منطقه از میان می روند.

منبع: آ ب ث، ۱۴ آوریل