احمدی نژاد در پی خرید امامان جمعه خامنه ای

نویسنده
شیرین کریمی

» تکاپوی انتخاباتی جدید حامیان دولت

با نزدیک تر شدن به موسم انتخابات مجلس نهم، اتهامات اصولگرایان درخصوص تحرک های مالی-انتخاباتی جریان نزدیک به دولت برای پیروزی در انتخابات نیز جدی تر می شود. در آخرین مواضع منتقدان دولت علیه حامیان محمود احمدی نژاد ـ جریان انحرافی ـ رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم گفته است آنها به “امامان جمعه” پیشنهاد پول داده اند. گرچه برخی روحانیون پیشتر گفته اند “پولکی” نیستند.

“آنها قبول نکرده اند.” اشاره محمد تقی رهبر به پیشنهادات مالی است که جریان حامی احمدی نژاد به امامان جمعه شهرهای کشور داده است. دیروز بود که این نماینده اصولگرای پارلمان در گفتگو یا سایت اعتدال تلویحا از تلاش نزدیکان رئیس دولت برای خرید ائمه جمعه شهرستان ها در سه استان خبر داد و گفت: “مبالغ قابل توجهی از سوی جریان انحرافی در استانها به برخی ائمه جمعه پیشنهاد داده شده و آنها قبول نکرده اند ؛ این اتفاق علاوه بر اصفهان در قم وکاشان نیز رخ داده است.”

رییس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم در انتقاد از چنین پیشنهاداتی، صرف بودجه ملی در انتخابات را “حرام” اعلام کرد. این البته حکمی است که پیش از وی آیت الله قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر سابق اطلاعات و امام جمعه کنونی اراک صادر کرده بود. اواخر مهر ماه او گفته بود: “هزینه کردن از بیت‌المال برای تبلیغات حرام است.”

حالا رهبر با “شخصی” توصیف کردن “بحث انتخابات” می افزاید: “ حتی اگر جریانی هم راهش حق باشد حق ندارد از بودجه بیت المال هزینه کند چه برسد به این جریان، که انحرافی است.”

گفتنی است ائمه جمعه مستقیما از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می شوند و در واقع نمایندگان ولی فقیه در شهرهای کشور به شمار می آیند.برخی معتقدند طبقات مذهبی جامعه ممکن است در شهرهای کوچک کشور به طور سنتی متاثر از مواضع امامان جمعه باشند و به همین دلیل دولت کوشش کرده باشد با ارائه پیشنهادات مالی به این روحانیون، حمایت آنان از کاندیداهای حامی احمدی نژاد در انتخابات زمستان امسال را جلب کند.

از همین رو، رهبر از مجلس خواستار تحقیق “جدی” درباره نحوه “خرج بودجه دولت” شده است. او از هم کرسی های خود در پارلمان درخواست کرده است “روی هزینه ها یی که در دستگاه های مختلف توسط وابستگان دولت در جریان انحرافی صورت می پذیرد” تحقیق کنند.

 

جریان انحرافی روی گنج است

پیشتر داوود احمدی نژاد نیز با ابراز نگرانی نسبت به تکاپوهای جریان حامی برادر کوچکش در انتخابات پارلمانی امسال گفته بود این جریان می‌خواهد با “گنج قارون”، عوامل “واپس‌گرا” و دور از ولایت و انقلاب خود را به مجلس بفرستد. وی نگران از پیروزی حامیان محمود احمدی نژاد در انتخابات پیش رو، از اصولگرایان خواسته بود تا “دل هایشان را به هم نزدیک” کنند.

بحث “گنج” را البته پیش از وی جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد در ماه مهر مطرح کرده بود؛ آنجا که وی با تاکید بر اینکه جریان انحرافی “روی گنج” نشسته است، از “خرید رای” توسط دولت خبر داده بود: “این افراد که دست نشانده های جریان انحرافی هستند پولشان از جای دیگر تزریق می شود، نامزد های احتمالی نزدیک به این جریان از کمک های مالی گرفته تا دادن وعده به مردم برای جمع کردن رای استفاده می کنند.”

ماه گذشته مرتضی آقا تهرانی هم که تا چندی پیش از وی به عنوان “معلم اخلاق” دولت محمود احمدی نژاد یاد می شد در همین راستا گفته بود: “اگر واقعا بنا دارید یک آدم خوبی به مجلس برود، رأی ندزدید، رأی نخرید و تقلب نکنید. به قول فوتبالی‌ها جر نزنید. رفوزه شدن مردانه خیلی بهتر از این است که آدم دروغکی قبول شود. ”

همزمان با وی، محمدرضا خباز نماینده کاشمر ازاستشمام بوی انحراف از فعالیت های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی خود خبر داده و گفته بود: “فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه من شروع شده است و متاسفانه من از این تبلیغات بوی انحراف را شدیدا استشمام می‌کنم و به نظر می‌رسد که این افراد به جریان انحرافی نزدیک باشند.”

خباز به خرج شدن “پول های کلانی” اشاره کرده بود که منبع آن ها مشخص نیست و ارتباط این منبع با جریان انحرافی مشکوک است. به گفته این نماینده مجلس “پیش تر کاندیداهای اصولگرای مجلس «پول» را به «بزرگ تر» روستا می دادند و می گفتند پول را خرج «مسجد» کن؛ الان متاسفانه به صورت علنی پول می‌دهند و اصلا هم خجالت نمی‌کشند.”

 

به جای ریخت و پاش، پیگیر باشید
در همین ارتباط دیروز رهبر در نقد “ریخت و پاش های” دولت مستقر این پرسش را مطرح کرد که “اگر دلتان به حال مردم می سوزد، چرا کشاورزی که الان در بدترین شرایط در منطقه به سر می برد یا فلان نقطه که بودجه آن عقب افتاده در آب، کشاورزی، کار، بازنشستگان و… است را پیگیری نمی کنید؟ “

وی در اظهاراتی که محمود احمدی نژاد می توانست مخاطب آن باشد تصریح می کند: “این نمی شود که کسی که دستش به قدرت است از بودجه ها ثروت های در اختیار در انتخابات خرج کند.”
 این نخستین بار است که یک مقام اصولگرا به صراحت از تلاش دولت برای معامله مالی با امامان جمعه خبر می دهد، گرچه بار اولی نیست که اخبار تلاش دولت برای جلب نظر روحانیون و بسیجیان به سوی خود با بسته پیشنهادات مالی منتشر می شود.

 

خرید روحانیون

اواسط بهار همین امسال بود که سایت مشرق‌نیوز از اعلام کمک ۷۶۰ میلیارد تومانی دولت به حوزه‌های علمیه٬ و تلاش نزدیکان احمدی‌نژاد برای خرید برخی روحانیون و بسیجیان خبر داد؛ پروژه ای که از سوی منتقدان دولت “مرجع سازی” نامیده می شود.

در آن زمان مشرق نیوز تاکید کرده بود تیم احمدی‌نژاد “مبالغ قابل توجهی” به برخی از روحانیون قم پرداخته و از آن‌ها خواسته رساله‌های خود را منتشر کنند.

این سایت افزوده که تیم احمدی‌نژاد با این کار بدنبال “مرجع‌سازی” است.

. مدیران حوزه های علمیه در گفتگو با رسانه ها با این استدلال دریافت این پول های کلان را توجیه کردند که پول محمود احمدی نژاد، پول آیت الله خامنه ای است.یکی از آن ها محمودرضا جمشیدی ، مدیر “حوزه‌های علمیه خواهران” قم بود که پول دادن دولت به حوزه‌های علمیه را به معنای ارتباط داشتن با حوزه‌ ندانسته و گفته بود: “پول دولت، پول ولی فقیه است.”

گفته می شود این کمک ها قرار بود در خفای رسانه ای انجام شود، اما پس از بروز نزاع شدید میان حامیان رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان رئیس دولت بر سر عزل وزیر اطلاعات که منجر به طرح اتهاماتی همچون میل دولت به “اسلام منهای روحانیت” شد، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد قلم در دست گرفت و در سرمقاله ایران چنین نوشت: “بودجه ای که دولت وقت در سال 1383 برای حمایت مالی از حوزه‌های علمیه و مراکز دینی اختصاص داده بود از 35 میلیارد تومان فراتر نرفت اما با دقت و توجه ویژه رئیس‌جمهور محترم، این مبلغ در سال‌جاری به رقم خیره‌کننده 760 میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از 22 برابر شدن آن است. چگونه می‌توان رئیس جمهور و دولتی که دارای چنین گرایش و نگرشی به مراکز علوم دینی است، به ضدیت با روحانیت متهم کرد.”

 

ما پولکی نیستیم

دو ماه پس از این یادداشت بحث برانگیز علی اکبر جوانفکر در ارگان مطبوعاتی دولت، تقی قرائتی رئیس مؤسسه مسجد و برادر محسن قرائتی  در مصاحبه ای گفت: “خیال می کنند ما پولکی هستیم.”

قرائتی با انتقاد از علنی شدن کمک های مالی دولت به نهاد روحانیت توسط مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد گفته بود: “ با این حرفی که می‌زند، ظرفیت خودش را نشان می‌دهد. این که می‌گویند پول می‌دهیم، روحانیت ساکت شوند.” وی افزوده بود: “ما کار به این حرف‌ها نداریم و همانگونه که افراد نظامی تمامیت ارضی برایشان مهم است، برای ما حوزویان هم تمامیت دینی مهم است. از این رو وقتی ببینیم کسی ذره‌ای با دین بازی می‌کند حساسیت نشان می‌دهیم.”

 

مرگ سیاسی روحانیت؟

پژوهشگران می گویند وابستگی شدید نهاد روحانیت و مراجع تقلید به بودجه های دولتی یکی از دلایل اصلی خاموشی فراگیر آن ها نسبت به منازعات خونین خیابانی پس از انتخابات اخیر است؛ زمانی که شبه نظامیان بسیج و نیروهای سپاه به طرفداری از جابجایی گسترده آرا توسط دولت نهم، ده ها شهروند معترض را کشتند و هزاران تن را مجروح و زخمی کردند.

فاطمه صادقی، استاد دانشگاه در آن زمان با انتشار مقاله ای تحت عنوان “آیا نهاد روحانیت در ایران به مرگ سیاسی دچار است؟” به از دست رفتن “استقلال” این نهاد اشاره کرده و نوشته بود: “افول و مرگ حیات سیاسی آن را باید در از دست رفت استقلال این نهاد و قرار گرفتن زیر چتر حکومت و نهادهای دولتی دانست.”