رفتار دولت ایران بی نهایت خطرآفرین است

نویسنده

» گزارش لوموند از اظهارات اوباما:

تنش ها میان ایران و ایالات متحده بالا رفته است. رییس جمهور باراک اوباما روز پنج شنبه ۱۳ اکتبر سکوت خود را شکست و تأکید کرد که توطئه برملا شده جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان بدون شک کار سران ایرانی بوده است.

به گفته او، “فرد آمریکایی ایرانی تبار دستگیر شده با دولت جمهوری اسلامی رابطه مستقیم داشته و از سوی افرادی در این دولت پول دریافت کرده است.” با این حال، او اشاره ای به هویت مسؤولان جمهوری اسلامی که ممکن است جزو مسؤولان عالی رتبه باشند نکرد.

ایالات متحده روز چهارشنبه درخصوص این توطئه به طور مستقیم با ایران تماس برقرار کرد، ولی وزارت خارجه آمریکا جزئیات بیشتری از این اقدام نادر نداد.

 

فراخوان به جامعه بین المللی

رییس جمهور آمریکا در کنار همتای کره جنوبی خود در واشنگتن گفت: “این تنها یک مناقشه خطرناک نیست، بلکه مجموعه ای از رفتارهای بی نهایت خطرآفرین است که ازسوی دولت جمهوری اسلامی انجام می شود.”

رییس جمهور آمریکا در ادامه گفت: “یکی از اصول رفتاری در صحنه بین المللی این است که دیپلمات های ما در سراسر جهان مورد حمایت باشند و هدف تهدید یا خشونت های فیزیکی قرار نگیرند.”

آقای اوباما همچنین خاطرنشان کرد “اینکه ایران در چنین توطئه ای دست دارد به خوبی نشان می دهد که رفتار این کشور تا چه حد خارج از نرم های بین المللی است.”

باراک اوباما اظهار داشت که حتی اگر سران عالی رتبه حکومت جمهوری اسلامی اطلاع دقیقی از این توطئه ندارند، “اعضای دولت که از این مسأله آگاه اند باید پاسخگو باشند”. او افزود: “برای ایران مهم است که به جامعه بین المللی پاسخ دهد: چرا دولت آنها در چنین فعالیت هایی وارد شده؟”

اوباما در ادامه اظهار داشت: “امروز اقتصاد ایران در شرایط بسیار سخت تری نسبت به چند سال پیش قرار دارد. بخشی از این موفقیت به لطف اتحاد و اتفاق نظری است که جامعه بین المللی در محکوم کردن رفتار ناپسند و غیرقابل قبول جمهوری اسلامی پیش گرفته است.”

منبع: لوموند، ۱۴ اکتبر