صالحی: در بدترین شرایط تحریم هستیم

نویسنده
نازنین کامدار

» بانک مرکزی هدف نزدیک

به دنبال بالا گرفتن ماجرای اقدام برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، روز گذشته رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیشنهاد داد که بانک مرکزی ایران نیز از سوی جامعه جهانی تحریم شود. این در حالیست که علی اکبر صالحی که از سوی افراطیون به انفعال در سیاست خارجی متهم است، اعلام کرده ایران در”بدترین شرایط تحریم” قرار دارد.

این سخن در شرایطی مطرح شده که آیت الله خامنه ای دو روز قبل و در یکی از سخنرانی هایش در کرمانشاه هرگونه تحریم اقتصادی را “بی اثر” دانسته و مدعی توانمند تر شدن ایران شده بود.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه دیروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی گفت: “تهدیدها و تحریم ها سالها وجود داشته اما اکنون در بدترین شرایط آن هستیم.”

او افزود: “در ۳۲ سال این قدر تحت فشار اقتصادی و تحریم سیاسی نبوده ایم که این چالشی بزرگ است. حالا باید دید که چگونه می توان از این چالش به عنوان یک فرصت استفاده کرد، و اگر فرصت نیست چگونه می توان آن را به فرصت تبدیل کرد.”

به نوشته بی.بی.سی، این سخنان در شرایطی مطرح شده که تحریم های تازه ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه دولت و مقامات جمهوری اسلامی وضع شده است.

اما آیت الله خامنه ای دو روز قبل و در سخنرانی خود در گیلانغرب که ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی آنرا انعکاس داده در باره تحریم ها چنین گفته است: “هدف تحریم ها، فلج کردن اقتصادی است. البته این افتخار را ملت ایران دارد که سی و دو سال است دارد این تحریمها را تحمل می کند. البته توسعه‌ تحریم ها و تنوع تحریم ها در سالهای اخیر بیشتر بوده، لیکن در مقابل توسعه و تنوع فعالیت های سازنده در کشور، کوچک و ناچیز است.سی سال پیش که تحریم ها را علیه ما شروع کردند، آن تحریم ها ممکن بود علیه ما کارگرتر واقع بشود تا تحریمهایی که امروز علیه ما دارند تصویب و اجرا می کنند و همین طور هی وعده هم می دهند که بیشترش خواهیم کرد. این معنایش این است که ما در مقابل تحریم ها تدریجا یک حالت ضدضربه پیدا کردیم؛ می توانیم به شکل های مختلف با تحریم ها مقابله کنیم: یا با دور زدن تحریم ها - که شگرد خوب و جالب و ظریفی است و خوب است که دولت و ملت این شگرد را به کار ببرند - یا از جهت رو آوردن به ظرفیتهای درونی‌ای که کار بنیادی و زیربنائی است و حتماً باید انجام بگیرد و تا حالا هم انجام گرفته”.

سخنان رهبر و وزیر خارجه درباره تحریم ها در حالی بیان شده که بنا به نوشته رسانه های بین المللی، سنا و دولت آمریکا در صدد افزایش تحریم ها علیه ایران با محوریت تحریم بانک مرکزی هستند.

در اینباره، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشته است: “شماری از مقام های ارشد کنگره آمریکا خواهان تحریم بانک مرکزی ایران در واکنش به آنچه تلاش جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن می خوانند، شده اند. دیوید کوهن، از مقام های ارشد وزارت خزانه داری آمریکا، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد و به آنان گفت که دولت باراک اوباما مشغول جلب حمایت بین المللی از تحریم بانک مرکزی ایران است. هاورد برمن، رئیس دموکرات این کمیته هم گفته است که “به نظر من حمایت فزاینده ای از تحریم بانک مرکزی ایران وجود دارد.هیچ چیزی به غیر از این تحریم ها بر اقتصاد و درآمد ایران اثر نخواهد گذاشت.”

در همین حال سایت دویچه وله نیز دیروز به نقل از کارن ایلیو تاوس عضو شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: “واشنگتن به همراه همپیمانان خود مساله تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور را بررسی می کند”.

به نوشته این سایت، دایان فاین‌ستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، نیز دیروز اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی در “مسیر تصادم با یکدیگر” قرار دارند. وی علل این روند را تشدید برنامه اتمی جمهوری اسلامی و دخالت احتمالی تهران در برنامه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن دانست. او خواستار گسترش تحریم‌های بین‌المللی از جمله تحریم بانک مرکزی ایران برای واداشتن جمهوری اسلامی به تغییر رویه‌ی سیاسی شد.

بر اساس این گزارش، تلاش آمریکا برای افزایش تحریم ها روز گذشته با درخواست باراک اوباما مبنی بر انتشار اسناد طبقه بندی شده هسته ای ایران در آژانس انرژی اتمی وارد فاز اجرایی شده است.