نفود تروریست ها در آژانس انرژی اتمی

نویسنده
شیرین کریمی

» اتهام زنی جمهوری اسلامی

چهار روز پس از تصویب قطعنامه ای علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای، رئیس سازمان اتمی جمهوری اسلامی در یک سخنرانی عمومی در اروپای غربی، با تاکید بر نفوذ تروریست ها در آژانس، از انفجاری در سایت فردو در اواخر ماه گذشته خبر داد و همزمان خواستار تغییر ساختار شورای حکام به نفع کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها شد. یک روز پیش از وی رئیس پارلمان جمهوری اسلامی هم از قطعنامه آژانس بین المللی انتقاد و آن را تدوین شده توسط زورگویان توصیف کرد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی صبح دیروز در وین پشت میکروفن قرار گرفت تا از احتمال “نفوذ تروریست ها و خرابکاران” در اصلی ترین نهاد بین المللی ناظر بر فعالیت اتمی کشورها خبر بدهد. فریدون عباسی دوانی که برای حضور در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتریش رفته در همین راستا از خرابکاری در سایت فردو هم خبر داده که ماه گذشته کابل های برق آن قطع شده بود. وی در تشریح حادثه گفته است: “روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲ با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعة فوردو (مجتمع شهید علی محمدی) قطع می شوند.”

دوانی که معاون محمود احمدی نژاد به حساب می آید یادآور شده است: “قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ است.”

 

چه کسی غیر از بازرسان؟

وی در ادامه صراحتا انگشت اتهام را به سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گرفته و گفته است :” در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟”

گفتنی است سایت فردو در دل کوهستان های اطراف قم بنا شده و جمهوری اسلامی فعالیت های مربوط به غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را در آنجا انجام می دهد. کشورهای ۱+۵ در جریان مذاکرات خود با تهران در فصل بهار از جمهوری اسلامی خواسته بودند برای پیشرفت مذاکرات این سایت اتمی را برچیند.

فریدون دوانی همچنین گفته اقدام مشابهی در سایت اتمی نطنز در حوالی اصفهان نیز صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی تاکنون اذعان کرده بود که سایت‌های اتمی‌اش از طریق ویروس استاکس نت مورد تهاجم قرار گرفته است، در سال ۸۹ گفته شد این ویروس که سازندگانش نامعلوم هستند بسیاری از سانتریفیوژ‌های سایت نطنز را از کار انداخته‌اند. از سوی دیگر از زمستان ۲۰۰۹ تاکنون ۴ تن از دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی با چسبانده شدن بمب به اتومبیل هایشان یا شلیک مستقیم گلوله از پای در آمده اند. با این حال این نخستین بار است که مقامات تهران از انفجار در سایت های اتمی خود خبر می دهند.

 

ظهور تروریسم و بی تفاوتی آژانس

فریدون عباسی دوانی که خود پاییز ۸۹ از یک سو قصد در میدان دانشجوی تهران جان سالم به در برد و بلافاصله به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی انتخاب شد، دیروز بخش زیادی از سخنرانی را به ترور دانشمندان اتمی اختصاص داد و در ملامت آژانس بین المللی گفت: “ظهور تروریسم و بی تفاوتی دبیرخانه آژانس نسبت به آن و بعضا پاسخ‌های سطحی و کلیشه ای نسبت به این پدیده می‌تواند در آینده برای متخصصان سایر کشورها نیز مخاطره آمیز باشد.”

آخرین مورد از قتل دانشمندان اتمی به ۲۲ دیماه سال گذشته بر می گردد؛ زمانی که مصطفی احمدی روشن –ـ معاون بازرگانی سایت نطنز-ـ با انفجار بمب کشته شد. پس از قتل وی اسحاق آل حبیب معاون نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مدعی شده بود: “احتمالا تروریست ها از اطلاعات محرمانه دریافتی از سازمان های ملل متحد از جمله لیست تحریمی شورای امنیت و متن گفتگوهای کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان ایرانی استفاده کرده اند.”

پیش از وی محمود احمدی نژاد نیز ادعا کرده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی اسامی و اطلاعات دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی را برای ترور به اسرائیل داده است. وی۱۰ مهر ۱۳۹۰ در کنفرانس “حمایت از انتفاضه فلسطین” گفته بود: “بعد از اینکه ردیابی‌هایی را انجام دادیم متوجه شدیم آژانس انرژی اتمی اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران را به دست صهیونیست‌ها رسانده و صهیونیست‌ها با دسترسی به این اطلاعات، موفق به ترور دانشمندان کشورمان شدند.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی قویا این اتهام را رد کرده است.

 

خشمگین از قطعنامه؟

ناظران می گویند حملات رئیس سازمان اتمی جمهوری اسلامی در وین به آژانس بین المللی انرژی هسته ای و متهم کردن تلویحی آن به حمایت از “تروریسم” نشانه ای از نارضایتی تهران از صدور قطعنامه ای است که شورای حکام این نهاد بین المللی هفته گذشته علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی صادر کرد.

این شورا چهار روز پیش از سخنرانی عباسی دوانی با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مورد تصویب قرار دارد که در آن از اینکه جمهوری اسلامی همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت “سرپیچی” می‌کند، به طور جدی “ابراز نگرانی” شده است.

از میان دوستان جمهوری اسلامی در ۳۵ عضو حاضر در شورای حکام تنها کوبا به دوستی خود پایبند ماند و به این قطعنامه رای منفی داد. قطعنامه اخیر دوازدهمین قطعنامه آژانس بین المللی علیه تهران در یک دهه اخیر محسوب می‌شود. نخستین بار در سال ۸۲ و پس از آنکه مشخص شد جمهوری اسلامی به طور مخفیانه و دور از چشم آژانس به غنی سازی اورانیوم مشغول بوده شورای حکام قطعنامه ای علیه تهران صادر کرد.

 

تقاضای تغییر ساختار شورای حکام

یک دهه چالش جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی باعث شد تا معاون احمدی نژاد در سخنرانی روز گذشته خود همچون رئیس دولت که خواستار تغییر ساختار “سازمان ملل” است، از لزوم تغییرات در “شورای حکام” بگوید: “برخوردهای دوگانه و گزینشی حق اعضاء را از بین می‌برد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از حق همة اعضاء این جنبش دفاع خواهد کرد. ما خواستار برهم زدن ساختار غیر عادلانه شورای حکام آژانس هستیم.”

این در حالیست که بیش از یک سوم اعضای شورای حکام را اعضای سازمان غیر متعهد ها تشکیل می دهد. اما از ۱۳ کشور عضو غیر متعهد‌ها که در شورای حکام حاضر هستند، فقط کوبا به قطعنامه علیه جمهوری اسلامی رای منفی داد، ۹ کشور رای مثبت و ۳ کشور رای ممتنع دادند. آن هم در حالی که سران این ۱۲ کشور اوایل ماه شهریور برای حضور در اجلاس غیرمتعهدها به تهران آمده و مهمان مقامات جمهوری اسلامی بودند. رسانه های نزدیک به حاکمیت در تبلیغات خود ادعا کرده بودند حضور این کشورها در تهران موضع غرب در قبال برنامه اتمی جمهوری اسلامی را ضعیف خواهد کرد.

 

لاریجانی: کار زورگویان بود

یک روز پیش از سخنرانی فریدون عباسی دوانی، علی لاریجانی ـ– رئیس پارلمان ـ– در نطقی پیش از دستور در صحن علنی مجلس با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای حکام، بدون اشاره به موافقت اعضای جنبش غیر متعهد ها با مفاد آن، به کشورهای غربی حمله کرده بود: “طور حتم متن اصلی این قطعنامه توسط چند کشور محدود غربی تدوین شده است کشورهای زورگویی که با تصویب این قطعنامه قصد زیاده خواهی در مذاکرات ۱+۵ را دارند.”